Posted on

Dieta Dukana – na czym polega? Jak stosować?

dieta_dukana_odchudzanie

Dieta Dukana to starannie opracowany plan żywieniowy autorstwa francuskiego lekarza, a zarazem dietetyka imieniem Pierre Dukan. Stworzony przez niego alternatywny sposób na walkę z otyłością bije rekordy popularności nie tylko w Polsce, ale i na całym świecie. Dukan obrał za cel zarówno nadwagę jak i większy problem – otyłość. Jego dieta – chociaż na swój sposób innowacyjna – skupia się przede wszystkim na zasadach zdrowego, racjonalnego odżywiania. Znajdziemy w niej głównie produkty białkowe, z pominięciem dań węglowodanowych 1.

To, co wyróżnia plan żywieniowy opracowany przez Francuza to to, że pozwala on nie tylko schudnąć, ale w późniejszym okresie utrzymać osiągnięte rezultaty bez tzn. efektu jojo. Chociaż pozbawiona węglowodanów, dieta ta dostarcza organizmowi wszystkich niezbędnych mikro- i makroskładników. Jest zdrowa i bezpieczna dla życia. Oczywiście, jak w przypadku każdego planu żywieniowego, nie jest dozwolona dla pewnej grupy osób w tym kobiet w ciąży. Więcej na ten temat w akapicie „Przeciwskazania”.

PROGRAM DIETY

Dieta Dukana składa się z 4 ściśle określonych faz. Kluczem do sukcesu, a więc do utraty tkanki tłuszczowej jest dokładne i sumienne przestrzeganie każdej z nich. 4 fazy diety Dukana 2:

  • Faza I: ATAK – krótka, aczkolwiek wyjątkowo efektowna faza diety podczas, której stracimy najwięcej kilogramów. Nie da się ukryć, że jest ona najbardziej wymagająca ze wszystkich etapów. Każdy, komu uda się przez nią przebrnąć, zobaczy po sobie jak skuteczny jest plan żywieniowy zaproponowany przez francuskiego specjalistę. W czasie fazy 1 spożywamy wyłącznie produkty wysokobiałkowe – bez względu na ilość spożywanych potraw czy godzinę ich spożywania. Możemy jeść ile chcemy i kiedy chcemy.

  • Faza II: NAPRZEMIENNA – celem fazy II jest osiągnięcie upragnionej wagi. Etap ten trwa dokładnie tyle, ile sami ustalimy. W przypadku początkujących osób zaleca się 5 dni. W tym czasie spożywamy wysokobiałkowe, a zarazem nieprzetworzone dania. Po 5 dniach następuje okres, w którym spożywamy proteiny + warzywa. Oczywiście, podstawą każdego posiłku muszą być białka. Kilkudniowe cykle (w naszym przypadku 5-dniowe) stosujemy naprzemiennie, aż do chwili, gdy osiągniemy wspomnianą już, upragnioną wagę. W fazie II, podobnie jak w I jemy ile chcemy i kiedy chcemy. Grunt, by trzymać się określonych produktów – wysokobiałkowych i nieprzetworzonych.

  • Faza III: UTRWALANIA – trwa dokładnie 10 dni na każdy stracony kilogram masy ciała. Co to oznacza? Jeżeli udało nam się od początku diety zgubić 10 kg, faza utrwalania musi trwać koniecznie 100 dni – ani dnia więcej czy mniej. Etap ten jest niezwykle ważny – to dzięki niemu stopniowo powrócimy do zrównoważonej diety. W czasie jego trwania możemy wprowadzić do menu nowe składniki, w tym niedozwolone w fazie I i II węglowodany. Pominięcie Fazy Utrwalania może skutkować niechlubnym efektem jojo.

  • Faza IV: STABILIZACJI – wbrew pozorom faza IV nie jest taka prosta jak może się wydawać. To od niej zależy jak będzie wyglądać nasza przyszłość w zakresie zdrowego i zbilansowanego, a co najważniejsze racjonalnego żywienia. Faza Stabilizacji uczy nas dyscypliny. Etap ten wymusza na nas stosowanie 3 zasad. Po pierwsze: przynajmniej raz w tygodniu zmuszeni jesteśmy przestrzegać zasad diety Dukana. Ważne, aby był to jeden ściśle ustalony dzień. Po drugie: niezależnie od tego czy jesteśmy z natury aktywni czy też wolimy spędzać czas przed telewizorem, musimy wprowadzić do naszego życia wysiłek fizyczny. Po trzecie: każdego dnia – bez wyjątku – musimy spożywać 3 łyżki stołowe owsianych otrębów.

Dieta oczyszczająca - na czym polega? Jak stosować?

JADŁOSPIS PODCZAS DIETY

Na samym początku należy wspomnieć, że w czasie trwania diety Dukana należy spożywać duże ilości płynów. Jest to niezbędne do zachowania prawidłowej pracy niektórych narządów i organów.

Produkty dozwolone w Fazie I ATAK 3:

  • Mięso drobiowe, w tym: indyk, kurczak (w szczególności młody), szynka z indyka bądź kurczaka, wątróbka, a także nieco bardziej wyszukane: mięso strusie, przepiórki, perliczki oraz gołębie;
  • Inne mięso: wyłącznie chude, w tym: szynka wieprzowa, mięso cielęce (żeberka, eskalopki, wątróbka, cynaderki), fileciki i ozorki wołowe, a także bardziej wyszukane: królik i dziczyzna;
  • Owoce morza: ośmiornice, kraby, kalmary, krewetki, małże, ostrygi, homary, mątwy;
  • Ryby: dorsz, halibut (również wędzony), flądra, morszczuk, tuńczyk, makrela, sardynki, łosoś (również wędzony), sola;
  • Nabiał beztłuszczowy: odtłuszczony serek, twarożek, jogurt naturalny, biały ser oraz mleko;
  • Jajka.

Produkty warzywne dozwolone w Fazie II NAPRZEMIENNA 4:

  • papryka, pomidor, marchewka, buraki, bakłażan, dynia, cebula, rabarbar, seler, brokuły, szparagi, brukselka, koper, kapusta, kalarepa, cukinia, ogórek, kalafior, szpinak, fasola (zielona), sałata, rzodkiewka, por, soja;
  • grzyby.

Stanowczo zabrania się w czasie diety Dukana:

  • Spożywania cukru – zarówno buraczanego i trzcinowego – a także miodu oraz ksylitolu.

W publikacjach samego twórcy diety znajdziemy spis wszystkich dozwolonych produktów – 72 pochodzenia zwierzęcego oraz 28 pochodzenia roślinnego. Jeśli chodzi o zasady prezentowanego planu żywieniowego należy pamiętać, że w czasie jego trwania możemy spożywać dowolną ilość posiłków o dowolnym czasie.

PRZECIWWSKAZANIA

Przeciwskazania w zakresie stosowania diety Dukana dotyczą przede wszystkim kobiet w ciąży oraz marek karmiących. Plan żywieniowy francuskiego dietetyka nie jest zalecany również młodzieży dojrzewającej. Ze względu na dużą ilość białek nie wolno stosować go przez jednostki borykające się ze schorzeniami nerek, a także osoby chorujące na skazę moczanową 5.

MOŻLIWE DZIAŁANIA NIEPOŻĄDANE

Każda dieta niesie za sobą mniejsze bądź większe skutki uboczne. Podobnie jest z prezentowaną dietą Dukana. Chociaż zdrowa, ma pewne wady, których nie należy ignorować 6:

  • I oraz II etap diety Dukana, ze względu na małą różnorodność w zakresie produktów, może powodować silne zaparcia. Aby uniknąć tego problemu należy spożywać duże ilości wody każdego dnia;
  • I oraz II etap diety Dukana, ze względu na całkowity brak produktów np. zbożowych, może doprowadzić do awitaminozy – zwłaszcza witamin rozpuszczalnych w wodzie: B, C, PP, a także minerałów: cynku, miedzi i selenu. Aby uniknąć niedoboru witamin należy spożywać przy dwóch pierwszych fazach suplementy (dostępne w aptece);
  • Nadmierne spożycie białka (co ma miejsce w I i II fazie) może znacząco obciążyć nerki i wątrobę. Aby uniknąć problemów z tymi narządami należy pić dużo wody każdego dnia;
  • Początek diety, ze względu na radykalne zmiany żywieniowe, może prowadzi do ogólnego złego samopoczucia, zwłaszcza senności, bólu głowy, problemów układu trawiennego etc.

BIBLIOGRAFIA:

Dieta Dukana - na czym polega? Jak stosować?

Powyższe opracowanie przedstawia wiedzę i poglądy jej autorów według stanu na dzień sporządzenia niniejszego opracowania, które zostało przygotowane z zachowaniem należytej rzetelności oraz staranności przy utrzymaniu zasad metodologicznej poprawności, a także obiektywizmu na podstawie ogólnodostępnych informacji, pozyskanych ze źródeł wiarygodnych według serwisu BioTrendy.pl w dniu publikacji opracowania. Serwis BioTrendy.pl nie gwarantuje jednakże ich kompletności oraz dokładności, w szczególności, w przypadku, gdyby informacje na podstawie, których wspierano się przy sporządzaniu powyższego opracowania okazały się niekompletne, niedokładne lub nie w pełni odzwierciedlały stan faktyczny. Serwis BioTrendy.pl nie ponosi odpowiedzialności za decyzje podjęte na podstawie niniejszego opracowania, ani za szkody poniesione w wyniku tych decyzji. Powielanie bądź publikowanie w jakiejkolwiek formie niniejszego opracowania, lub jego części, oraz zwartych w nim informacji, czy wykorzystywanie materiału do własnych opracowań celem publikacji, bez uprzedniej, pisemnej zgody właścicieli serwisu BioTrendy.pl jest zabronione. Powyższe opracowanie stanowi utwór i jest prawnie chronione zgodnie z Ustawą z 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. 1994 nr 24 poz. 83 z późn. zm.).Protected by Copyscape

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.