Posted on

Dieta 1000 kalorii – na czym polega? Jak stosować?

BioTrendy - Dieta 1000 kalorii

Dieta 1000 kalorii to jeden z najpopularniejszych planów żywieniowych, powszechnie stosowanych zarówno przez osoby młode jak i nieco starsze. Nie trudno domyślić się, iż polega ona na spożywaniu znacznie mniejszej ilości kalorii, aniżeli wynosi dzienne zapotrzebowanie organizmu. Powstały w ten sposób deficyt przekłada się na szybką, aczkolwiek zbilansowaną utratę wagi – zależnie od indywidualnych predyspozycji nawet do kilkunastu kilogramów w skali miesiąca. Warto mieć na uwadze fakt, że szybki spadek nadprogramowych kilogramów w pierwszym tygodniu stosowania diety, spowodowany jest utratą nie tyle co tłuszczu, a wody. Dopiero z czasem organizm zaczyna spalać tkankę tłuszczową, co skutkuje realnym postępem w zakresie odchudzania.

Na samym początku należy wspomnieć, że dieta 1000 kalorii dedykowana jest przede wszystkim osobom zdrowym – niemającym żadnych niedoborów w zakresie mikro- i makroskładników, a także witamin. Jako że jest to dość rygorystyczny plan żywieniowy, maksymalny czas jego trwania to 3 miesiące. Po tym okresie, jeżeli zamierzamy kontynuować redukcję masy ciała za sprawą diety 1000 kalorii, niezbędne jest prowadzenie odpowiedniej suplementacji gotowymi preparatami witaminowymi (dostępnymi w aptece) 1.

PROGRAM DIETY

Podstawą diety 1000 kalorii jest spożywanie dokładnie 1000 kcal na dobę. Optymalny czas stosowania planu żywieniowego to 1 miesiąc. W skrajnych przypadkach można go przedłużyć do 3 miesięcy, zaś przy odpowiedniej suplementacji i konsultacji lekarskiej jeszcze dłużej. Po zakończeniu diety należy stopniowo powracać do optymalnej ilości energii z pożywienia – zaczynając od 1200 kcal i co tydzień dokładając kolejne 100 kcal aż do odpowiedniego dla naszej wagi i wzrostu poziomu 2.

Podstawowe zasady diety:

  • Liczba posiłków w czasie diety winna wynosić dokładnie 5.;
  • W czasie doby spożywamy dokładnie 1000 kcal (+/- 100 kcal związanych z tzn. resztkami talerzowymi);
  • Każdy posiłek winny być dokładnie obliczony;
  • Posiłki powinny być spożywane o stałych, określonych porach;
  • Ostatni posiłek – tzn. kolacja – winna być spożyta najpóźniej o godzinie 19:00 (albo maksymalnie 3 godziny przed snem) 2;
  • Posiłki powinny być sporządzane metodą tradycyjną (gotowane lub gotowane na parze) bądź pieczone w folii – nigdy nie smażone;
  • Dzienne spożycie soli winno ograniczać się do 5 gramów;
  • W przypadku przypraw zaleca się odstawienie przypraw ostrych, gdyż zaostrzają apetyt;
  • Dieta przyniesie lepsze efekty, jeżeli połączy się ją z aktywnością fizyczną 3.

Wartość kaloryczna każdego z pięciu posiłków:

  • I śniadanie: 250 kcal;
  • II śniadanie: 100 kcal;
  • Obiad: 350 kcal;
  • Podwieczorek: 100 kcal;
  • Kolacja: 200 kcal.

Dieta 1000 kalorii - na czym polega? Jak stosować?

JADŁOSPIS PODCZAS DIETY

Jedną z najważniejszych zasad opisywanej diety jest: nie spożywamy produktów, których wartość kaloryczna przekracza 100 kcal. Trzymając się tej zasady możemy wskazać oraz wykluczyć produkty spożywcze, które pozwolą nam zredukować wagę.

Produkty dozwolone w czasie diety:

  • Pieczywo chrupkie typu wasa;
  • Szynka drobiowa;
  • Owoce i warzywa świeże, w tym cytrusy, kalafior, brokuły, brukselka, biała kapusta, kapusta kiszona, ogórki kiszone, czereśnie, porzeczki, jagody, maliny, brzoskwinie, morele, bogate w błonnik rośliny strączkowe (fasola, groch niełuskany);
  • Ryby;
  • Chude mięso;
  • Kasze.

Produkty stanowczo zabronione w czasie diety:

  • Pieczywo pszenne (chleb, bułki, rogaliki, drożdżówki, na słodko etc.);
  • Pieczywo ciemne (żytnie, orkiszowe etc.);
  • Szynka wołowa;
  • Szynka wieprzowa;
  • Produkty z wysoką zawartością tłuszczu, w tym masło, śmietana, ser żółty, ser biały etc.;
  • Suszone owoce (rodzynki, morele, śliwki, daktyle);
  • Mięso wieprzowe i wołowe.

Napoje stanowczo zabronione na czas diety:

  • Wódka (50 gram wódki zawiera blisko 120 kcal);
  • Piwo (1 puszka piwa jasnegozawiera około 280 kcal);
  • Whisky (waga oraz kcal porównywalne do wódki);
  • Rum, adwokat, wino, likier, szampan (wszystkie powyżej 100 kcal w 50 gramach);
  • Inne alkohole;
  • Napoje gazowane typu Cola, Pepsi, Fanta, Mirinda, Sprite (jedna poszuka powyżej 100 kcal);
  • Słodkie, niegazowane napoje (tak samo jak w przypadku napojów gazowanych).


DZIEŃ I – Przykładowy jadłospis diety 1000 kalorii 4:
07:00 – Pierwsze śniadanie Cztery łyżki musli, 100 mililitrów jogurtu naturalnego (bądź typu greckiego), połówka banana (250 kcal)
10:00 – Drugie śniadanie Starta marchewka z jabłkiem, polane sokiem cytrynowym (100 kcal)
13:00 – Obiad 100 gram filetu z dorsza, duży ziemniak, połówka czerwonej papryki (350 kcal)
16:00 – Podwieczorek Jeden duży grejpfrut (100 kcal)
19:00 – Kolacja 300 gram gotowanych warzyw (marchewka, brokuł, kalafior etc.), jedna kromka chrupkiego pieczywa, 100 gram truskawek (200 kcal)


DZIEŃ II – Przykładowy jadłospis diety 1000 kalorii:
07:00 – Pierwsze śniadanie Jogurt typu greckiego 100 gram, dwie łyżki musli, średniej wielkości kiwi (250 kcal)
10:00 – Drugie śniadanie Kropka chrupkiego pieczywa, liść sałaty, świeży ogórek trzy plastry, cienki plaster polędwicy drobiowej (100 kcal)
13:00 – Obiad Zupa jarzynowa, mała pierś kurczaka, garść makaronu, sałata (350 kcal)
16:00 – Podwieczorek Trzy suszone śliwki (100 kcal)
19:00 – Kolacja Kiełki fasoli z krewetkami (200 kcal)

PRZECIWWSKAZANIA

Tak jak wspomniano na wstępie, dieta 1000 kalorii jest dietą niskokaloryczną. Wielu lekarzy, w tym dr n. med. Lucyna Ostrowska wskazują, że nie powinna być ona stosowana przez osoby przewlekle chore czy mające niedobory żywieniowe. Niniejszy plan żywieniowy może być szczególnie niebezpieczny dla tzn. anemików (niedobór żelaza), osób borykających się z objawami niedoboru magnezu i potasu (drżenie powiek, skurcze łydek).

MOŻLIWE DZIAŁANIA NIEPOŻĄDANE

Dłuższe stosowanie diety 1000 kalorii prowadzi do poważnych deficytów witaminowych. Te natomiast mogą skutkować negatywnie na praktycznie każdy narząd naszego organizmu. Dodatkowo, ograniczanie spożywania kcal dłużej niż 1 miesiąc spowalnia metabolizm, a tym samym ogranicza proces redukcji tkanki tłuszczowej 5.

Wśród licznych skutków ubocznych na szczególną uwagę zasługują:

  • Spadek poziomu leptyny – spadek poziomu hormonu odpowiadającego za uczucie sytości, co przekłada się na wzmożone uczucie głodu i jego niekontrolowane napady;
  • Spadek poziomu insuliny – objawia się przede wszystkim wzmożonym łaknieniem i tak jak przy spadku poziomu leptyny, wzmożonym uczuciem głodu oraz jego niekontrolowanymi napadami;
  • Wzrost poziomu greliny – wzrost poziomu hormonu odpowiedzialnego m.in. za uczucie głodu, co skutkuje podjadaniem między posiłkami;
  • Wzrost poziomu kortyzolu – wzrost poziomu hormonu wspomagającego degradację białka mięśniowego, co skutkuje utratą nie tylko masy tłuszczowej, ale również mięśniowej;
  • Znaczący spadek przemiany materii – co sprawia, że z dnia nadzień coraz trudniej jest nam tracić nadprogramowe kilogramy. Proces chudnięcia przebiega znaczniewolniej;
  • Efekt jo-jo – duże prawdopodobieństwo wystąpienia efektu jo-jo zwłaszcza kilka tygodni po zakończeniu planu żywieniowego 6.

BIBLIOGRAFIA:

Dieta 1000 kalorii - na czym polega? Jak stosować?

Powyższe opracowanie przedstawia wiedzę i poglądy jej autorów według stanu na dzień sporządzenia niniejszego opracowania, które zostało przygotowane z zachowaniem należytej rzetelności oraz staranności przy utrzymaniu zasad metodologicznej poprawności, a także obiektywizmu na podstawie ogólnodostępnych informacji, pozyskanych ze źródeł wiarygodnych według serwisu BioTrendy.pl w dniu publikacji opracowania. Serwis BioTrendy.pl nie gwarantuje jednakże ich kompletności oraz dokładności, w szczególności, w przypadku, gdyby informacje na podstawie, których wspierano się przy sporządzaniu powyższego opracowania okazały się niekompletne, niedokładne lub nie w pełni odzwierciedlały stan faktyczny. Serwis BioTrendy.pl nie ponosi odpowiedzialności za decyzje podjęte na podstawie niniejszego opracowania, ani za szkody poniesione w wyniku tych decyzji. Powielanie bądź publikowanie w jakiejkolwiek formie niniejszego opracowania, lub jego części, oraz zwartych w nim informacji, czy wykorzystywanie materiału do własnych opracowań celem publikacji, bez uprzedniej, pisemnej zgody właścicieli serwisu BioTrendy.pl jest zabronione. Powyższe opracowanie stanowi utwór i jest prawnie chronione zgodnie z Ustawą z 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. 1994 nr 24 poz. 83 z późn. zm.).Protected by Copyscape

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.