Posted on

Dieta Cambridge – na czym polega? Jak stosować?

BioTrendy - Dieta Cambridge

Dieta Cambridge to sześciostopniowy program odchudzania, którego celem jest stopniowa redukcja masy ciała oraz zmiana nawyków żywieniowych na zdrowsze. Program żywieniowy opiera się na niskokalorycznych (około 150 kcal na produkt) produktach Cambridge, możliwych do zakupienia na stronie producenta. W czasie diety stosuje się zamiennie gotowe posiłki oraz dania tradycyjne o określonej liczbie kalorii. Każdy kolejny stopień zwiększa liczbę posiłków tradycyjnych, zmniejsza natomiast ilość produktów Cambridge.

>Dieta Cambridge to jedna z niewielu diet, które mimo znaczącego ograniczenia podaży kalorii, nie pozbawia naszego organizmu niezbędnych witamin, mikroskładników oraz minerałów. Fazę początkową programu możemy wybrać zależnie od naszych potrzeb, preferencji, BMI, płci oraz wieku, wykonywanego na co dzień wysiłku fizycznego, a także wskazań lekarza. Wbrew powszechnej opinii, nie musimy zaczynać od stopnia 1. System żywieniowy Cambridge zadedykowany jest nie tylko tym, którzy chcą zrzucić nadprogramowe kilogramy oraz unormować metabolizm. Program ten doskonale sprawdzi się w przypadku osób, które nie mają czasu na gotowanie, a jednocześnie nie chcą rezygnować ze zdrowej i zbilansowanej diety. Kluczowym celem diety według jej twórców jest wyuczenie się odpowiednich nawyków żywieniowych, które w przyszłości umożliwią samodzielne dbanie o sylwetkę.

PROGRAM DIETY

  • Wszystkie posiłki w diecie Cambridge powinny być spożywane w równych odstępach czasowych, o stałych porach dnia – niezależnie od stopnia.
  • Ostatni posiłek powinien zostać zjedzony nie później niż o godzinie 1800.
  • W każdym dniu diety należy wypić co najmniej dwa i pół litra płynów.

STOPIEŃ I – VLCD 415-615 kcal – DIETA O BARDZO NISKIEJ ZAWARTOŚCI ENERGII:

    Czas trwania: od 1 do 3 tygodni z możliwością przedłużenia.

    Opis: stopień 1 dedykowany jest wszystkim osobom, w przypadku których BMI wynosi więcej niż 25. Przed rozpoczęciem programu żywieniowego należy skonsultować się z lekarzem w celu wykluczenia ewentualnych działań niepożądanych. W czasie tej fazy spożywa się trzy bądź cztery produkty Cambridge oraz wypija około dwóch i pół litra bezcukrowych płynów. Na tym etapie nie zaleca się żadnej aktywności fizycznej.

STOPIEŃ II – LCD 810 kcal – DIETA O NISKIEJ ZAWARTOŚCI ENERGII:

    Czas trwania: od 1 do 3 tygodni z możliwością przedłużenia.

    Opis: w czasie tej fazy spożywa się dokładnie trzy posiłki Cambridge oraz wypija około dwóch i pół litra bezcukrowych płynów. Dodatkowo dietę wzbogaca się o chude mleko (340 mililitrów) i jeden tradycyjny posiłek (o łącznej wartości energetycznej nieprzekraczającej 250 kcal). Spożywane w stopniu 2 posiłki mają ograniczoną ilość tłuszczy i węglowodanów. Na tym etapie nie zaleca się żadnej aktywności fizycznej.

STOPIEŃ III – LCD 1000 kcal – DIETA O NISKIEJ ZAWARTOŚCI ENERGII:

    Czas trwania: minimum 2 tygodnie z możliwością przedłużenia.

    Opis: Na tym etapie następuje połączenie posiłków tradycyjnych z produktami diety Cambridge. Stopień 3 stanowi fazę początkową dla osób z BMI powyżej 30, fazę przejściową dla osób będących podczas diety stopnia 2, a także fazę wyjściową dla wszystkich, którzy ukończyli stopień 1 i 2. Fazę tą może stosować również każdy, kto chce nieco bardziej poprawić swoją sylwetkę. Na tym etapie można wprowadzić ćwiczenia fizyczne.

STOPIEŃ IV – HBD 1200 kcal – DIETA STABILIZACYJNA:

    Czas trwania: minimum 2 tygodnie z możliwością przedłużenia.

    Opis: na tym etapie nasza waga spada już znacznie wolniej – następuje proces stabilizacji masy ciała. Stopień 4 umożliwia nam wykonywanie znacznie większego wysiłku – łącznie z treningiem na siłowni. W jadłospisie powinny znaleźć się dwa posiłki Cambridge oraz trzy posiłki tradycyjne: śniadanie, obiad, lunch. Stopień 4 stanowi fazę początkową dla wszystkich tych, którzy planują przejść do jednego z trzech niższych stopni oraz fazę wyjściową dla tych, którzy ukończyli stopień 3. Dieta 1200 kcal umożliwia nam wprowadzenie doń owoców.

STOPIEŃ V – HBD 1500 kcal – DIETA STABILIZACYJNA:

    Czas trwania: minimum 2 tygodnie z możliwością przedłużenia.

    Opis: na tym etapie nasza waga spada już znacznie wolniej – następuje proces stabilizacji masy ciała, podobnie jak na stopniu 4. Stopień ten dedykowany jest wszystkim, którzy ukończyli poprzednią fazę. W czasie diety 1500 kcal spożywamy wyłącznie jeden produkt Cambridge oraz cztery posiłki tradycyjne: śniadanie, obiad + deser, lunch, a także przekąskę i mleko.

STOPIEŃ VI – HBD 1500+ kcal – UTRZYMANIE MASY CIAŁA:

    Czas trwania: w zależności od potrzeb celem utrzymania osiągniętych efektów.

    Opis: ostatni stopień programu diety Cambridge. W czasie jego trwania możemy zwiększyć aktywność fizyczną do zadowalającego nas poziomu.

Dieta Cambridge - na czym polega? Jak stosować?

JADŁOSPIS PODCZAS DIETY

Cambridge to dieta opata na gotowych, niskoenergetycznych, a zarazem niskotłuszczowych produktach, dostępnych na oficjalnej stronie producenta. Asortyment sklepu nieustannie się powiększa, dzięki czemu mamy możliwość stworzenia nie tylko zdrowej i skutecznej, ale również smacznej diety – w pełni dostosowanej do naszych indywidualnych potrzeb i preferencji. Produkty diety Cambridge cechują się dużą zawartością białka, a zarazem niewielką węglowodanów. W środku znajdziemy również witaminy, składniki mineralne, a także najpotrzebniejsze pierwiastki śladowe. Każdy z produktów Cambridge dostarcza około 150 kcal. Do wyboru mamy:

1. Owsianki:

  • Tradycyjna;
  • Jabłkowo-cynamonowa;
  • Orzechowa.

2. Błonnik

3. Bulion warzywny

4. Dodatki smakowe do wody:

  • Pomarańczowy;
  • Jagodowy.

5. Dania gotowe:

  • Kurczak curry;
  • Kurczak w sosie śródziemnomorskim;
  • Spaghetti Bolognese;
  • Makaron z sosem serowym;
  • Ryż orientalny z kurczakiem curry.

6. Napoje:

  • Czekoladowy;
  • Truskawkowy;
  • Bananowy.

7. Batony:

  • Czekoladowy;
  • Żurawinowy;
  • Pomarańczowy;
  • Jogurtowo-cytrynowy;
  • Czekoladowo-miętowy;
  • Toffi;
  • Orzechowy.

8. Koktajle:

  • Kakao;
  • Waniliowy;
  • Truskawkowy;
  • smaku owoców leśnych;
  • Cappuccino;
  • Toffi z dodatkiem orzechów;
  • Bananowy;
  • Czekoladowo-pomarańczowy;
  • smaku ciastka maślanego;
  • Czekoladowo-miętowy;
  • Mango.

9. Zupy:

  • Jarzynowa;
  • Grzybowa;
  • Kurczak z grzybami;
  • Pomidorowa;
  • Porowa;
  • Orientalna.

10. Smoothie:

  • Wiśniowo-truskawkowe;
  • Czarna porzeczka.

11. Budyń ryżowy

Zależnie od stopnia, łączymy wskazaną ilość gotowych posiłków Cambridge z posiłkami tradycyjnymi. Podczas diety należy zwrócić szczególną uwagę na ilość spożywanych płynów – zalecana dawka wynosi dwa i pół litra na dobę. Wszystkie posiłki powinny być przygotowane w oparciu o bilans kaloryczny – nie należy przekraczać liczby kcal preferowanej przy konkretnym stopniu planu żywieniowego.

PRZECIWWSKAZANIA

  • Wiek poniżej 14 lat;
  • Wskaźnik BMI mniejszy niż 20;
  • Ciąża bądź karmienie piersią;
  • Regularne spożywanie leków nasercowych, przeciwpadaczkowych, przeciwzakrzepowych oraz psychotropowych;
  • Zaburzenia odżywiania, w tym bulimia oraz anoreksja;
  • Niewydolność nerek oraz wątroby;
  • Alergia na białko;
  • Fenyloketonuria;
  • Operacje bądź poważne wypadki w ciągu ostatnich 12 miesięcy;
  • Zaburzenia rytmu serca;
  • Cukrzyca insulinowa;
  • Porfiria;
  • Zespół Cushinga;
  • Udar mózgu bądź zawał serca w ciągu ostatnich 3 miesięcy.

MOŻLIWE DZIAŁANIA NIEPOŻĄDANE

  • Ogólne osłabienie organizmu przez kilka pierwszych dni stosowania diety;
  • Zmęczenie i ospałość;
  • Zawroty i bóle głowy;
  • Nadmierna wrażliwość;
  • Nieprzyjemny zapach z ust – tylko podczas stopnia 1 i przy niewielkiej podaży płynów;
  • Problemy trawienne – nudności, zaparcia, biegunki.

Bardzo rzadko u osób, które przed zastosowaniem diety Cambridge stosowały inny program żywieniowy może pojawić się wyraźne pogorszenie stanu skóry, włosów oraz paznokci, w tym wypadanie włosów.

BIBLIOGRAFIA:

    1. http://www.dietacambridge.slask.pl/ [dostęp 22.01.2017]
    2. http://www.dieta-cambridge.com/ [dostęp 25.01.2017];
    3. Nutrition for Weight Loss: What You Need to Know About Fad Diets”. familydoctor.org. August 2016
    4. British Dietetic Association (14 December 2014). “Top diets review for 2016”. NHS Choices
    5. Medical Researchers Urge Caution in Use of Cambridge Diet”. The New York Times. 25 November 1983
    6. Weight Loss with VLCD and Cardiovascular Risk Factors in Moderately Obese Women: One-year Follow-Up Study Including Ambulatroy Blood Pressure Monitring. T Pekkarinen et al. Dept of Med. Helsinki Univ. Hosp. Int. J. Obesity 1998
    7. VLCDs and Sustained Weight Loss. W H M Saris; Maastricht Univ. Obesity Research 9, Supp 4.2001.

Dieta Cambridge - na czym polega? Jak stosować?

Powyższe opracowanie przedstawia wiedzę i poglądy jej autorów według stanu na dzień sporządzenia niniejszego opracowania, które zostało przygotowane z zachowaniem należytej rzetelności oraz staranności przy utrzymaniu zasad metodologicznej poprawności, a także obiektywizmu na podstawie ogólnodostępnych informacji, pozyskanych ze źródeł wiarygodnych według serwisu BioTrendy.pl w dniu publikacji opracowania. Serwis BioTrendy.pl nie gwarantuje jednakże ich kompletności oraz dokładności, w szczególności, w przypadku, gdyby informacje na podstawie, których wspierano się przy sporządzaniu powyższego opracowania okazały się niekompletne, niedokładne lub nie w pełni odzwierciedlały stan faktyczny. Serwis BioTrendy.pl nie ponosi odpowiedzialności za decyzje podjęte na podstawie niniejszego opracowania, ani za szkody poniesione w wyniku tych decyzji. Powielanie bądź publikowanie w jakiejkolwiek formie niniejszego opracowania, lub jego części, oraz zwartych w nim informacji, czy wykorzystywanie materiału do własnych opracowań celem publikacji, bez uprzedniej, pisemnej zgody właścicieli serwisu BioTrendy.pl jest zabronione. Powyższe opracowanie stanowi utwór i jest prawnie chronione zgodnie z Ustawą z 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. 1994 nr 24 poz. 83 z późn. zm.).Protected by Copyscape

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.