Posted on

Dieta Kopenhaska – na czym polega? Jak stosować?

BioTrendy - Dieta Kopenhaska

Dieta kopenhaska to trzynastodniowy program żywieniowy, którego celem jest redukcja tkanki tłuszczowej. Już na samym początku warto zaznaczyć, iż jest to jedna z najbardziej rygorystycznych diet, w przypadku której skuteczność zależy od bezwzględnego przestrzegania ściśle określonych zasad. Nawet niewielkie odstępstwa mogą skutkować nie tyle co problemami zdrowotnymi, ale brakiem jakichkolwiek pożądanych efektów na koniec.

Dieta kopenhaska bez wątpienia nie sprzyja osobom o słabej woli:

  • W czasie trwania diety nie można pozwolić sobie na żadne odstępstwa.
  • W przypadku diety kopenhaskiej niemożliwe jest modyfikowanie menu.
  • Efekty diety widoczne są już po pierwszym jej dniu.
  • Trzynaście dni pozwala na utratę od czterech do ośmiu kilogramów.

Zaletą diety kopenhaskiej jest jej cena – produkty, które stosujemy podczas całej diety nie są drogie, a dodatkowo są dostępne niemal w każdym dyskoncie. Na uwagę zasługuje również fakt, że posiłki są niewielkie. Propagatorzy tego dość restrykcyjnego programu żywieniowego twierdza, iż nie wiąże się on z efektem jo-jo. Dieta kopenhaska jest nie tylko restrykcyjna i wyczerpująca, ale również bardzo monotonna. Absolutne dostosowanie się do każdego z jej punktów skutkuje nie tylko spadkiem kilogramów, ale również detoksykacją organizmu, przyspieszeniem przemiany materii oraz znaczną redukcją skórki pomarańczowej (cellulitu). Większość źródeł podaje, że dieta kopenhaska pochodzi z Kopenhagi (stąd nazwa) – dokładnie z jednego z duńskich szpitali. Program żywieniowy został opracowany tak, że złamanie jakiegokolwiek zalecenia może prowadzić do problemów natury zdrowotnej. Maksymalne efekty osiągniemy po trzynastu dniach. Wydłużenie diety kopenhaskiej chociażby o jeden dzień jest bardzo niebezpieczne – co więcej, nie maksymalizuje osiągniętych wcześniej pozytywnych rezultatów. Nawet niewielkie odstępstwa od diety są równoznaczne z zerwaniem kuracji. Z powodu niskiej podaży energetycznej, w czasie diety kopenhaskiej nie wolno uprawiać wysiłku fizycznego – dotyczy to również pracy fizycznej. Zaleca się, aby przeprowadzić kurację odchudzającą w wolnym czasie np. w chwili urlopu.

PROGRAM DIETY

Aby wynieść z diety kopenhaskiej wszystko, co możliwe, warto przed jej rozpoczęciem odpowiednio się doń przygotować. Na kilka tygodni przed powinniśmy wyeliminować z naszego menu pokarmy, które mogą sprzyjać efektowi jo-jo po zakończeniu kuracji odchudzającej – słodycze, napoje gazowane oraz żywność wysoko przetworzoną. Uwaga! W czasie trzynastodniowego programu żywieniowego należy spożywać wyłącznie trzy posiłki dziennie – śniadanie, lunch oraz obiad. Podczas całej diety stosujemy te same produkty – nie istnieje możliwość modyfikacji posiłków. Niezwykle ważne jest przestrzeganie ustalonych godzin spożywania poszczególnych dań. Stosowanie diety kopenhaskiej wymusza na nas liczenie kalorii – stawka kaloryczna w ciągu dnia nie powinna przekraczać dziewięciuset.

    1. Dieta trwa trzynaście dni.
    2. Wszystkie posiłki powinny być spożywane o ściśle wyznaczonej godzinie:

    • Śniadanie: między godziną 800, a 900;
    • Lunch/: między godziną 1200, a 1400
    • Obiad: między godziną 1600, a 1800.

    3. W czasie trwania diety nie wolno modyfikować posiłków.
    4. Liczba spożytych w ciągu dnia kalorii nie powinna przekroczyć dziewięciuset.
    5. W czasie trwania diety nie wolno spożywać soli.
    6. Każdego dnia diety należy pić co najmniej dwa litry niegazowanej wody mineralnej.
    7. Pod żadnym pozorem nie wolno stosować diety dłużej niż wskazane trzynaście dni.

Dieta Montignaca - na czym polega? Jak stosować?

JADŁOSPIS PODCZAS DIETY

Plan diety (bez możliwości zmiany produktów czy modyfikacji posiłków):

DZIEŃ PIERWSZY I ÓSMY:

  • Śniadanie: kubek czarnej kawy z dodatkiem małej łyżeczki cukru;
  • Lunch: dwa jajka ugotowane na twardo, jedna szklanka szpinaku (opcjonalnie brokułów);
  • Obiad: befsztyk wołowy (do dwustu gram) z sałatą skropioną cytryną oraz oliwą z oliwek.

DZIEŃ DRUGI I DZIEWIĄTY:

  • Śniadanie: kubek czarnej kawy z dodatkiem małej łyżeczki cukru;
  • Lunch: befsztyk wołowy (do dwustu gram) z sałatą skropioną cytryną oraz oliwą z oliwek, jeden surowy owoc (cytrus bądź jabłko);
  • Obiad: pięć plasterków chudej szynki (do stu gram), niecała szklanka jogurtu naturalnego.

DZIEŃ TRZECI I DZIESIĄTY:

  • Śniadanie: kubek czarnej kawy z dodatkiem małej łyżeczki cukru;
  • Lunch: jedna szklanka szpinaku (opcjonalnie brokułów), jeden surowy owoc (cytrus bądź jabłko);
  • Obiad: dwa jajka ugotowane na twardo, sałata skropiona cytryną oraz oliwą z oliwek, pięć plasterków chudej szynki (do stu gram);

DZIEŃ CZWARTY I JEDENASTY:

  • Śniadanie: jedna duża marchewka;
  • Lunch: dwa jajka ugotowane na twardo, jedna średnia marchewka, opakowanie twarożku naturalnego (do stu pięćdziesięciu gram);
  • Obiad: sałatka owocowa (wyłącznie ze świeżych owoców), mały kubek jogurtu naturalnego.

DZIEŃ PIĄTY I DWUNASTY:

  • Śniadanie: kubek czarnej kawy z dodatkiem małej łyżeczki cukru;
  • Lunch: jedna porcja (do trzystu gram) chudego, gotowanego pstrąga (opcjonalnie sola bądź dorsz) z sokiem z cytryny
  • Obiad: befsztyk wołowy (do dwustu gram), jedna szklanka szpinaku (opcjonalnie brokułów).

DZIEŃ SZÓSTY I TRZYNASTY:

  • Śniadanie: kubek czarnej kawy z dodatkiem małej łyżeczki cukru;
  • Lunch: porcja piersi z kurczaka, sałata skropiona cytryną oraz oliwą z oliwek;
  • Obiad: dwa jajka ugotowane na twardo, mały kubek jogurtu naturalnego.

DZIEŃ SIÓDMY:

  • Śniadanie: kubek czarnej kawy z dodatkiem małej łyżeczki cukru;
  • Lunch: porcja piersi z kurczaka, jeden świeży owoc;
  • Obiad: NIC.

Podstawowe składniki diety:

  • Kawa bądź zielona herbata;
  • Jajka;
  • Warzywa;
  • Chude mięso.

Jako że dieta ta jest uboga w witaminy, mikroskładniki i minerały warto, aby w jej czasie wspomagać się dodatkową suplementacją.

PRZECIWWSKAZANIA

Dieta kopenhaska jest jedną z bardziej rygorystycznych diet. Przeciwskazania do jej stosowania:

  • Zły stan zdrowia: na dietę kopenhaską mogą zdecydować się tylko te osoby, które nie cierpią na żadne dolegliwości zdrowotne, w szczególności problemy z układem krążenia czy nerkami.
  • Brak możliwości rezygnacji z wysiłku fizycznego: dieta kopenhaska dostarcza nam około dziewięciuset kalorii w ciągu dnia. Stosowanie tego programu żywieniowego wyklucza zatem jakikolwiek treningi czy wysiłek fizyczny.
  • Wiek: jako że dieta kopenhaska jest uboga w witaminy i minerały nie jest zalecana dzieciom i młodzieży w wieku dorastania, osobom starszym, kobietom w ciąży, a także matkom karmiącym.

Inne przeciwskazania:

  • Złe samopoczucie;
  • Nadciśnienie tętnicze;
  • Wykonywanie pracy fizycznej;
  • Dolegliwości żołądkowe;
  • Uprawianie zawodowe jakiejkolwiek dyscypliny sportowej.

MOŻLIWE DZIAŁANIA NIEPOŻĄDANE

Dieta kopenhaska jest stosunkowo uboga w witaminy, mikroskładniki oraz minerały. Bez wątpienia prowadzi ona do ogólnego osłabienia organizmu. Aby wyeliminować jak najwięcej potencjalnych skutków ubocznych, warto w czasie kuracji odchudzającej wspomagać się dodatkowymi kompleksami witaminowymi oraz suplementami diety (do kupienia w każdej aptece). Najczęściej pojawiające się skutki uboczne diety kopenhaskiej:

  • Zawroty głowy;
  • Nudności;
  • Bóle głowy;
  • Omdlenia;
  • Ogólne osłabienie organizmu.

Przekroczenie docelowego czasu trwania diety, a więc trzynastu dni może skutkować do znacznie większej ilości działań niepożądanych: regularnych omdleń, problemów z cerą i paznokciami, wypadania włosów.

BIBLIOGRAFIA:

    1. http://dietakopenhaska.eu/ [dostęp 07.01.2017];
    2. http://kopenhaska.eu/ [dostęp 16.01.2017];
    3. http://dieta.mp.pl [dostęp 20.01.2017];
    4. Willi SM, Oexmann MJ, Wright NM, Collop NA, Key LL Jr. The effects of a high-protein, low-fat, ketogenic diet on adolescents with morbid obesity: body composition, blood chemistries, and sleep abnormalities. „Pediatrics”.
    5. Mary K. Campbell, Shawn O. Farrell: Biochemistry. Wyd. 5. Cengage Learning, 2006

Dieta Kopenhaska - na czym polega? Jak stosować?

Powyższe opracowanie przedstawia wiedzę i poglądy jej autorów według stanu na dzień sporządzenia niniejszego opracowania, które zostało przygotowane z zachowaniem należytej rzetelności oraz staranności przy utrzymaniu zasad metodologicznej poprawności, a także obiektywizmu na podstawie ogólnodostępnych informacji, pozyskanych ze źródeł wiarygodnych według serwisu BioTrendy.pl w dniu publikacji opracowania. Serwis BioTrendy.pl nie gwarantuje jednakże ich kompletności oraz dokładności, w szczególności, w przypadku, gdyby informacje na podstawie, których wspierano się przy sporządzaniu powyższego opracowania okazały się niekompletne, niedokładne lub nie w pełni odzwierciedlały stan faktyczny. Serwis BioTrendy.pl nie ponosi odpowiedzialności za decyzje podjęte na podstawie niniejszego opracowania, ani za szkody poniesione w wyniku tych decyzji. Powielanie bądź publikowanie w jakiejkolwiek formie niniejszego opracowania, lub jego części, oraz zwartych w nim informacji, czy wykorzystywanie materiału do własnych opracowań celem publikacji, bez uprzedniej, pisemnej zgody właścicieli serwisu BioTrendy.pl jest zabronione. Powyższe opracowanie stanowi utwór i jest prawnie chronione zgodnie z Ustawą z 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. 1994 nr 24 poz. 83 z późn. zm.).Protected by Copyscape

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.