Posted on

Dieta makrobiotyczna – na czym polega? Jak stosować?

BioTrendy - Dieta makrobiotyczna

Dieta makrobiotyczna znacząco różni się od innych planów żywieniowych. Mimo że jest stosunkowo mało znana, jest jedną z najstarszych metod odżywiania, jakie do tej pory powstały. Starannie opracowane zasady i wskazówki diety makrobiotycznej przybyły do nas ze wchodu – dokładnie z Chin. W porównaniu do tradycyjnych planów żywieniowych, ten bazuje na starożytnej chińskiej medycynie i reprezentuje wartości Yin i Yang. Kluczową zasadą diety makrobiotycznej jest utrzymanie równowagi oraz harmonii pomiędzy Yin (pierwiastek żeński) oraz Yang (pierwiastek żeński).

Chociaż założenia diety makrobiotycznej znane są od zalania dziejów, za jej twórcę uważa się niejakiego George’a Ohsawę (1911). Ohsawa postulował, by każdy ze spożywanych przez nas posiłków zawierał zbliżone smaki: słodki, kwaśny, słony oraz ostry. Co więcej, całkowicie sprzeciwiał się dodatkowej suplementacji – wszystkie pierwiastki i witaminy musiały znajdować się w stosowanych przez nas produktach 1.

PROGRAM DIETY

Założenia diety makrobiotycznej wydają się skomplikowane, aczkolwiek wystarczy odpowiednie podejście, aby szybko zrozumieć ideę prezentowanego planu żywieniowego. Kluczem do sukcesu jest życie w zgodzie z naturą. Dieta ta opiera się bowiem głównie na ziarnach zbóż oraz warzywach, roślinach strączkowych i owocach. Mięso i inne produkty pochodzenia zwierzęcego stanowią jedynie niewielki procent codziennego menu. Przy diecie makrobiotycznej niezwykle ważne jest odpowiednie łączenie pokarmów. Ta naturalna, niskobiałkowa dieta zbożowo-warzywna wpływa nie tylko na redukcję nadprogramowych kilogramów (nawet 6 kg w 2 tygodnie), ale również oczyszcza organizm i zapewnia dobre samopoczucie. Dieta makrobiotyczna nie jest tym samym co dieta wegetariańska, chociaż podstawą każdej z nich są rośliny. Ohsawa postulował aby jeść jak najwięcej pokarmów pochodzenia roślinnego, bowiem to w nich znajduje się najwięcej witamin, mikroelementów, białek, węglowodanów, a także innych substancji o znacznej aktywności biologicznej (przeciwutleniacze, fityniany, ligniny, indole, siarka) 2.

Najważniejsze zasady diety makrobiotycznej:

  • Codzienne posiłki winne być przygotowywane z jak najmniej przetworzonych produktów roślinnych;
  • Produkty pochodzenia zwierzęcego o dużej zawartości białka np. zsiadłe mleko, kefir, jogurt, twaróg, ryby i owoce morza mogą być wyłącznie dodatkiem do diety, nie zaś stanowić jej podstawę;
  • Przez pierwsze 2 tygodnie diety należy spożywać wyłącznie 3 posiłki dziennie – gotowane, prażone, rozgniecione bądź zmielone ziarna. Dania te można uzupełnić o warzywa czy owoce, jednak zboża muszą stanowić nawet do 70 proc. codziennego menu;
  • W diecie, jako dodatek, powinny znaleźć się produkty kiszone – kapusta, seler, ogórki bądź sałata 3.

Dieta norweska - na czym polega? Jak stosować?

JADŁOSPIS PODCZAS DIETY

Produkty zalecane do spożywania przy diecie makrobiotycznej:

  • Wszystkie nieprzetworzone bądź w niewielkim stopniu przetworzone wyroby pełnoziarniste, w tym: brązowy ryż, gruba kasza, makaron razowy gotowana pszenica, ziarno skiełkowane, płatki zbożowe oraz chleb razowy;
  • Warzywa: brukselka, brokuły, pietruszka, seler, kapusta, chrzan, czosnek, kiszone warzywa, rzeżucha;
  • Zioła;
  • Owoce;
  • Rośliny strączkowe, w tym: fasola, bób, ciecierzyca, groch, soja, soczewica;
  • Nasiona oleiste;
  • Olej tłoczony na zimno;
  • Produkty pochodzenia zwierzęcego (w formie dodatku do pokarmów roślinnych) np. masło, mleko fermentowane, gotowane bądź duszone ryby, skorupiaki, białka jaj;
  • Napoje: woda źródlana, kawa zbożowa, herbaty ziołowe.

Wszystkie posiłki winny być duszone, pieczone bądź gotowane na parze. Stanowczo zabrani się smażenia potraw.


Produkty zabronione przy diecie makrobiotycznej:

  • słodycze, w tym: czekolada, dżem, ciasta na bazie mąki białej, galaretki, słone przekąski;
  • chleb pszenny, pizza, biały makaron, frytki, żywność typu fast-food, żywność w proszku etc.;
  • mięso, kiełbasy;
  • napoje: mocna herbata, tradycyjna kawa, alkohol w każdej postaci, napoje gazowane.


Produkty, które można spożywać w umiarkowanej ilości przy diecie makrobiotycznej:

  • ryby i skorupiaki;
  • owoce (preferowane owoce to gruszki, jabłka oraz śliwki);
  • przyprawy, w tym: sól, imbir, gorczyca;
  • czosnek;
  • ocet;
  • sok z cytryny.


Aby dieta makrobiotyczna przyniosła zamierzone efekty należy zadbać o odpowiednie proporcje w posiłkach:

  • nie wolno łączyć ze sobą produktów białkowych oraz węglowodanowych;
  • podstawą makrobiotycznego planu żywieniowego są niełuskane ziarna zbóż – pszenica, jęczmień, kukurydza, gryka i żyto – winny one stanowi 50 proc. diety;
  • warzywa nie powinny przekraczać 30 proc. diety;
  • białko dostarczane waz z mięsem rybim, a także orzechami i roślinami strączkowymi nie powinno wynosić więcej niż 10 proc. diety makrobiotycznej;
  • 10 proc. diety powinny stanowić płyny uzyskane z fermentowanej soi bądź egzotycznych naparów jak herbata z prażonego jęczmienia, ewentualnie z zup na bazie kiszonek. 3


Przykładowy jadłospis: 4
Śniadanie: Miska płatków z pełnego ziarna, musli. Można je zjeść z mlekiem sojowym lub ciepła wodą. Można także dodać kawałki świeżych owoców.
Przekąska: Pół miski warzyw jak ogórek, pomidor, marchew. Można dodać soku z cytryny i zioła.
Obiad: Miska zupy z fasoli. Razem z zupą można zjeść kilka pełnoziarnistych krakersów. Zupa bogata w błonnik powinna dać sytość na dłuższą chwilę.
Przekąska: Pół miski owoców lub warzyw.
Kolacja: Brązowy ryż z różnymi warzywami. Warto dodać kawałki soi, aby dostarczyć sobie protein.

PRZECIWWSKAZANIA

Dieta makrobiotyczna, tak jak każdy radykalny plan żywieniowy, nie jest zalecana kobietom w ciąży oraz matkom karmiącym. Dodatkowo, nie mogą jej stosować osoby młode – w wieku dojrzewania, kobiety w czasie menopauzy, dzieci, a także osoby mające problemy z przyswajaniem witamin. Prezentowana dieta jest stanowczo zabroniona w przypadku osób chorych na kamicę nerkową i serce 5.

MOŻLIWE DZIAŁANIA NIEPOŻĄDANE

Dieta makrobiotyczna jest ciężka zwłaszcza dla tych, którzy lubią podjadać i nie potrafią dostosować się do jej zaleceń. Zaniechanie zaleceń prezentowanego planu żywieniowego może doprowadzić do poważnej anemii, przemęczenia, a także ogólnego osłabienia całego organizmu 6.

BIBLIOGRAFIA:

Powyższe opracowanie przedstawia wiedzę i poglądy jej autorów według stanu na dzień sporządzenia niniejszego opracowania, które zostało przygotowane z zachowaniem należytej rzetelności oraz staranności przy utrzymaniu zasad metodologicznej poprawności, a także obiektywizmu na podstawie ogólnodostępnych informacji, pozyskanych ze źródeł wiarygodnych według serwisu BioTrendy.pl w dniu publikacji opracowania. Serwis BioTrendy.pl nie gwarantuje jednakże ich kompletności oraz dokładności, w szczególności, w przypadku, gdyby informacje na podstawie, których wspierano się przy sporządzaniu powyższego opracowania okazały się niekompletne, niedokładne lub nie w pełni odzwierciedlały stan faktyczny. Serwis BioTrendy.pl nie ponosi odpowiedzialności za decyzje podjęte na podstawie niniejszego opracowania, ani za szkody poniesione w wyniku tych decyzji. Powielanie bądź publikowanie w jakiejkolwiek formie niniejszego opracowania, lub jego części, oraz zwartych w nim informacji, czy wykorzystywanie materiału do własnych opracowań celem publikacji, bez uprzedniej, pisemnej zgody właścicieli serwisu BioTrendy.pl jest zabronione. Powyższe opracowanie stanowi utwór i jest prawnie chronione zgodnie z Ustawą z 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. 1994 nr 24 poz. 83 z późn. zm.).Protected by Copyscape

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.