Posted on

Dieta metaboliczna – na czym polega? Jak stosować?

BioTrendy - Dieta metaboliczna

Aby mówić o diecie metabolicznej niezbędne jest zdefiniowanie samego pojęcia „metabolizm”. Metabolizm jest to „całokształt procesów, leżących u podstawy i niezbędnych dla zachodzenia różnorodnych zjawisk [np. reakcje chemiczne, przekształcanie związków organicznych, dyfuzja, transport substancji, praca mechaniczna, produkcja energii, synteza związków organicznych, podział komórek, poruszanie się komórek, wydzielanie substancji – dopisek autora] w naszym organizmie, stanowiących o istocie życia na poziomie biotechnologicznym i biofizycznym” 1. Metabolizm to zjawisko, które występuje we wszystkich organizmach żywych – bez wyjątku. Można powiedzieć, że warunkuje on przeżycie, utrzymanie homeostazy wewnętrznej, wzrost, a także rozmnażanie każdej istot żywej. Nieco prostszą definicję metabolizmu zaproponowała dr hab. Joanna Moraczawska z Instytutu Biologii Eksperymentalnej. Wskazała ona, że metabolizm to całokształt przemian biochemicznych oraz towarzyszących im przemian energii, zachodzących w komórkach wszystkich żywych organizmów.

Dieta metaboliczna nie jest wyłącznie zachodnioeuropejskim trendem – to plan żywieniowy w pełni dostosowany do indywidualnego zapotrzebowania oraz typu przemiany materii każdego z nas. Na samym wstępie należy nadmienić, że dieta metaboliczna wymaga od nas wykonania tzn. Metabolic Typing – typu przemiany materii. W tym celu możemy skorzystać z gotowych testów i formularzy dostępnych w sieci bądź udać się do profesjonalisty – dietetyka. W pierwszym przypadku niewątpliwie szybciej dowiemy się jaki typ przemiany materii mamy. Jeżeli jednak skorzystamy z pomocy lekarza, mamy pewność, że wyniki badań będą w pełni wiarygodne. Spotkanie z dietetykiem, oprócz szczegółowej ankiety dotyczącej preferencji żywieniowych danej jednostki, przewiduje również podstawowe badania – szybkość spalania glukozy, ciśnienie krwi, Ph moczu i śliny, w rzadkich przypadkach kompleksowe badania krwi. „Podstawowym założeniem Metabolic Typing jest to, że białka, węglowodany, tłuszcze, witaminy oraz minerały są najlepiej absorbowane przez organizm, gdy krew posiada pH 7.46. Gdy pH jest poniżej tej wartości uznajemy, że krew ma tendencje kwasowe, natomiast powyżej uznajemy za tendencję zasadowości. Im większa jest różnica w kierunku kwasowym lub zasadowym tym mniej ekonomiczne będzie przekształcanie pokarmu w energię. Zredukowana zdolność do zasilania na poziomie komórkowym powoduje lawinowe zachwianie równowagi organizmu wiodąc do wielu problemów zdrowotnych” 2.

Wyróżniamy trzy typy przemiany materii 3:

  • Typ białkowy (Ektomorficzny): Osoby charakteryzujące się białkowym typem przemiany materii uwielbiają jeść (często dużo i bez ograniczeń). Mimo np. szczupłego wyglądu są w stanie pochłaniać wręcz niezliczone ilości pożywienia. Dieta metaboliczna w tym przypadku powinna być bogata w białka (co najmniej 45 proc. pokarmu dziennego) i tłuszcze, zaś uboga w węglowodany (nie więcej niż 20 proc. pokarmu dziennego). Osoby o typie białkowym zmuszone są ograniczyć ilość spożywanych posiłków, a także postawić na ich jakość. W czasie diety należy zrezygnować ze słodyczy oraz kolorowych napojów, również gazowanych, fast-foodów, cukru, a także mięsa z grilla.

  • Typ węglowodanowy (Endomorficzny): Osoby charakteryzujące się węglowodanowym typem przemiany stronią od jedzenia. Co ciekawe, wśród tej grupy najczęściej pojawiają się wegetarianie. Dieta metaboliczna w tym przypadku powinna być bogata w węglowodany (co najmniej 65 proc. pokarmu dziennego), zaś uboga w tłuszcze i białka (nie więcej niż 20 proc. pokarmu dziennego). Typ węglowodanowy winien usystematyzować codzienne spożywanie posiłków – jeść zbilansowaną ilość o regularnych porach, nie omijając żadnego z dań. Pomijanie posiłków może skutkować zwolnieniem metabolizmu.

  • Typ mieszany (Mezomorficzny): Osoby charakteryzujące się mieszanym typem posiadają cechy zarówno typu białkowego jak i węglowodanowego. Dieta metaboliczna w tym przypadku powinna zbilansowana: węglowodany (ok 50 proc. pokarmu dziennego), tłuszcze (ok 10 proc. pokarmu dziennego), białka (ok 40 proc. pokarmu dziennego). Osoby z mieszanym typem metabolizmu mogą mieć zarówno napady głodu, wymuszające na nich spożycie dużej ilości jedzenia jak i takie dnie, w których nie jedzą nic. Niezwykle ważne jest w tym wypadku ograniczenie ilości spożywanego cukru.

PROGRAM DIETY

Podstawowe zasady diety metabolicznej:

    Typ białkowy:

    • Ograniczyć węglowodany na rzecz białek i tłuszczy;
    • Każdy posiłek musi zawierać białka;
    • Co najmniej 5 niewielkich posiłków w ciągu dnia;
    • Ograniczyć produkty o wysokim indeksie glikemicznym – chleb pszenny, makaron pszenny etc;
    • Pić co najmniej 2 litry niegazowanej wody mineralnej dziennie.

    Typ węglowodanowy:

    • Ograniczyć białka i tłuszcze na rzecz węglowodanów;
    • Co najmniej 5 zbilansowanych posiłków w ciągu dnia;
    • Ograniczyć kawę oraz napoje energetyzujące;
    • Preferowane węglowodany w postaci warzyw.

    Typ mieszany:

    • Ograniczyć cukier.

Dieta metaboliczna - na czym polega? Jak stosować?

JADŁOSPIS PODCZAS DIETY 4

TYP BIAŁKOWY
GRUPA PRODUKTÓW PRODUKTY
Mięso Wołowina, bekon, wątróbka, baranina, ciemne mięso z kurczaka i indyka, królik
Owoce morza Małże, ryby (łosoś, śledź, makrela, sardynki), krewetki, kraby
Produkty mleczne Mleko (pełnotłuste), sery żółte, jogurty, serek wiejski, śmietana
Jajka Kurze
Inne Hummus, komosa, tofu, orzechy, nasiona
Warzywa Szpinak, kalafior, młoda kapusta, szparagi, marchewka, seler
Owoce Jabłka, gruszki, banany
Tłuszcze Masło, śmietana, oliwa z oliwek, olej (lniany, kokosowy, migdałowy, z orzecha ziemnego)
Nasiona Lnu, słonecznika, sezamu, pestki dyni
TYP WĘGLOWODANOWY
GRUPA PRODUKTÓW
PRODUKTY
Mięso Pierś z kurczaka i indyka, wieprzowina, szybka drobiowa
Owoce morza Ryby (dorsz, okoń, pstrąg, halibut)
Produkty mleczne Odtłuszczony serek wiejski, ser, mleko, jogurt
Jajka Kurze
Inne Hummus, fasola, ciecierzyca, soczewica
Warzywa Wszystkie rodzaje, z ograniczeniem strączkowych (fasoli, grochu, soczewicy)
Owoce Wszystkie rodzaje
Tłuszcze Niesolone masło, oliwa z oliwek, tran, olej kokosowy i lniany
Nasiona Orzechy i nasiona wyłącznie okazjonalnie
Zboża Kasza gryczana, owies, ryż, żyto, pszenica
TYP MIESZANY
MOŻLIWOŚĆ ŁĄCZENIA PRODUKTÓW Z POWYŻSZYCH TABEL.

Proporcje w diecie:

TYP BIAŁKOWY TYP WĘGLOWODANOWY TYP MIESZANY
BIAŁKA 45% 20% 40%
TŁUSZCZE 35% 10% 10%
WĘGLOWODANY 20% 70% 50%

PRZECIWWSKAZANIA

Zasadniczo z dieta metaboliczna sprawdzi się w przypadku każdego, niezależnie od wieku. Dieta ta jest w pełni dopasowana do indywidualnych preferencji każdego z nas, a co za tym idzie, uwzględnia wszystkie dolegliwości oraz choroby. Chociaż przez pierwsze kilka dni jej stosowania możemy czuć się „nieswojo”, nasz organizm bardzo szybko przyzwyczaja się do nowego planu żywieniowego.

MOŻLIWE DZIAŁANIA NIEPOŻĄDANE

Jako że dieta jest dostosowana do indywidualnych predyspozycji każdego z nas, nie generuje ona żadnych niepożądanych skutków. Przez pierwsze kilka dni diety możemy czuć się nieswojo, jednakże w momencie, gdy nasz organizm przyzwyczai się do nowego planu żywieniowego, zauważymy wyraźną poprawę stanu zdrowia.

BIBLIOGRAFIA:

Dieta metaboliczna - na czym polega? Jak stosować?

Powyższe opracowanie przedstawia wiedzę i poglądy jej autorów według stanu na dzień sporządzenia niniejszego opracowania, które zostało przygotowane z zachowaniem należytej rzetelności oraz staranności przy utrzymaniu zasad metodologicznej poprawności, a także obiektywizmu na podstawie ogólnodostępnych informacji, pozyskanych ze źródeł wiarygodnych według serwisu BioTrendy.pl w dniu publikacji opracowania. Serwis BioTrendy.pl nie gwarantuje jednakże ich kompletności oraz dokładności, w szczególności, w przypadku, gdyby informacje na podstawie, których wspierano się przy sporządzaniu powyższego opracowania okazały się niekompletne, niedokładne lub nie w pełni odzwierciedlały stan faktyczny. Serwis BioTrendy.pl nie ponosi odpowiedzialności za decyzje podjęte na podstawie niniejszego opracowania, ani za szkody poniesione w wyniku tych decyzji. Powielanie bądź publikowanie w jakiejkolwiek formie niniejszego opracowania, lub jego części, oraz zwartych w nim informacji, czy wykorzystywanie materiału do własnych opracowań celem publikacji, bez uprzedniej, pisemnej zgody właścicieli serwisu BioTrendy.pl jest zabronione. Powyższe opracowanie stanowi utwór i jest prawnie chronione zgodnie z Ustawą z 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. 1994 nr 24 poz. 83 z późn. zm.).Protected by Copyscape

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.