Posted on

Dieta owocowa – na czym polega? Jak stosować?

BioTrendy - Dieta owocowa

Już na samym początku należy wspomnieć, iż dieta owocowa jest wyłącznie kilkudniowym programem żywieniowym, którego głównym celem jest gruntowna detoksykacja organizmu. Stosowanie jej dłużej, aniżeli 5 dni może skutkować poważnymi problemami zdrowotnymi. Dieta owocowa, jak sama nazwa wskazuje, to dieta oparta wyłącznie na owocach. Wbrew powszechnej opinii jest to nowość we współczesnych planach żywieniowych, a co za tym idzie, nie znajdziemy jej opisu w żadnych poradnikach dotyczących odchudzania. Zgodnie z założeniami, dieta owocowa ma nam pomóc oczyścić organizm z toksyn, złogów, produktów przemiany materii, a także wszelkiego rodzaju pasożytów.

Prezentowana dieta oczyszczająca pozwala zrzucić nawet do jednego kilograma dziennie. Niezwykle ważną kwestią w przypadku tego planu żywieniowego jest powrót do normalnego jedzenia. Kolejne posiłki musimy wprowadzać powoli i stopniowo. Gwałtowne powrót do wcześniejszych nawyków może bowiem skutkować efektem jo-jo, a także dolegliwościami układu pokarmowego np. biegunką, zaparciami oraz wzdęciami.

PROGRAM DIETY

Dieta owocowa jest dietą oczyszczająco-odchudzającą. Zbyt długie stosowanie tego planu żywieniowego może znacząco wyniszczyć nasz organizm. Dieta ta winna trwać 3 dni. Jak sama nazwa wskazuje, dieta owocowa zakłada spożywanie wyłącznie owoców. W czasie trzech dni możemy spożywać owoce w dowolnej formie, z wykluczeniem owoców suszonych – surowe, duszone, gotowane oraz pieczone. Ważne, aby zjadać owoce ze skórką, bo to właśnie w niej znajduje się najwięcej błonnika. W czasie diety owocowej powinniśmy spożywać kilka posiłków w ciągu dnia. Kluczem do sukcesu zarówno w zakresie detoksykacji jak i zniwelowania zbędnych kilogramów jest umiejętne dobieranie owoców, tak aby wykorzystać jak najwięcej produktów dostępnych na rynku. Pomiędzy posiłkami winniśmy spożywać jak najwięcej niegazowanej wody mineralnej. Dzienna dawka płynów winna oscylować w granicach 2,5 litra. Dodatkowo, dla polepszenia smaku owocowych dań, możemy urozmaicić je poprzez dodanie doń ziołowych przypraw bądź cynamonu. Większość specjalistów jak np. dr Ewa Dąbrowska w książce “Dieta warzywno-owocowa a harmonia ciała”, zaleca stosowanie diet nieco bardziej urozmaiconych np. diety owocowo-warzywnej. Tego typu plan żywieniowych sprawdzi się w przypadku leczenia wszelkiego rodzaju chorób cywilizacyjnych. Warto nadmienić, iż diety owocowo-warzywne można stosować znacznie dłużej, aniżeli diety wyłącznie owocowe – zależnie od naszych potrzeb nawet do kilku tygodni 1.

Dieta metaboliczna - na czym polega? Jak stosować?

JADŁOSPIS PODCZAS DIETY

Przykładowy jadłospis przygotowany przez Magdalenę Bartosik z domzdrowia.pl:

„śniadanie – około 400 g owoców np. banan, winogrona i maliny;
drugie śniadanie – kiwi i pomarańcza;
przekąska ok. godziny 12 – dwie gruszki i morele;
obiad (14.00) – banan, śliwki, grejpfrut lub sałatka owocowa z kilku różnych owoców;
podwieczorek (16.00) – duży kawałek melona;
kolacja – garść borówek lub malin, ewentualnie 2 kiwi i jabłko przed snem” 2.

W czasie diety owocowej powinniśmy spożywać wszystkie owoce za wyjątkiem suszonych. Dozwolone jest gotowanie, pieczenie, duszenie. Oczywiście, nic nie stoi na przeszkodzie, aby spożywać je również na surowo. Nie wolno obierać owoców, gdyż to w skórce znajduje się najwięcej witamin. Wszelkiego rodzaju sałatki owocowe mogą być dodatkowo doprawione sokiem z cytryny oraz przyprawami. Świetną opcją są również sosy ze zmiksowanych owoców. Owoce możemy spożywać w dowolnych ilościach. Jeden z wariantów diety owocowej zakłada spożywanie jednego wybranego owocu. Nie da się ukryć, że ten plan żywieniowy jest znacznie trudniejszy – bardziej monotonny i ubogi w i tak już ograniczone składniki odżywcze i witaminy. Zaleca się stosowanie diety owocowej z uwzględnieniem jak największej liczy produktów, w tym owoców sezonowych. Aby dobrać odpowiednie produkty owocowe warto skorzystać z poniższe tabeli wartości odżywczych 3:

NAZWA PRODUKTU kcal na 100g BIAŁKA na 100g TŁUSZCZE na 100g WĘGLOWODANY na 100g
Agrest 40 kcal 0.7 g 0.3 g 12.1 g
Ananas 55 kcal 0.5 g 0.3 g 14.1 g
Arbuz 35 kcal 0.4 g 0.1 g 8.8 g
Awokado 164 kcal 2.2 g 15.6 g 7.7 g
Banan 97 kcal 1.1 g 0.5 g 23.6 g
Banan skrobiowy 111 kcal 0.0 g 0.0 g 29.0 g
Borówki 48 kcal 0.3 g 0.3 g 12.1 g
Borówki amerykańskie 59 kcal 0.9 g 0.3 g 15.2 g
Brzoskwinia 45 kcal 1.1 g 0.4 g 12.3 g
Cytryna 35 kcal 1.3 g 0.4 g 9.3 g
Cytryna, świeża skórka 73 kcal 1.7 g 0.2 g 17.0 g
Czarne jagody 46 kcal 1.1 g 0.9 g 13.8 g
Czarne jagody gotowane 93 kcal 0.7 g 0.2 g 21.9 g
Czereśnie 62 kcal 1.1 g 0.4 g 13.9 g
Granat 70 kcal 1.1 g 0.4 g 18.3 g
Grejpfrut 34 kcal 0.5 g 0.2 g 10.3 g
Grejpfrut czerwony 33 kcal 0.6 g 0.2 g 7.4 g
Gruszka 55 kcal 0.7 g 0.3 g 14.6 g
Gruszka gotowana 55 kcal 1.1 g 0.3 g 12.9 g
Jabłko 44 kcal 0.6 g 0.5 g 13.0 g
Jabłko gotowane 44 kcal 0.5 g 0.6 g 12.3 g
Jabłko pieczone 105 kcal 0.2 g 1.9 g 21.1 g
Jeżyny 62 kcal 1.5 g 0.2 g 16.6 g
Kiwi 55 kcal 1.0 g 0.4 g 14.3 g
Liczi 73 kcal 0.2 g 0.2 g 17.5 g
Limonka 28 kcal 0.6 g 0.3 g 11.2 g
Maliny 30 kcal 1.2 g 0.4 g 11.8 g
Maliny gotowane 144 kcal 17.2 g 2.8 g 1.5 g
Mandarynka 43 kcal 0.7 g 0.3 g 10.9 g
Mango 66 kcal 0.7 g/td>

0.4 g 17.7 g
Marakuja 35 kcal 2.9 g 0.3 g 6.3 g
Melon 33 kcal 1.0 g 0.4 g 8.5 g
Morele 45 kcal 0.8 g 0.3 g 12.3 g
Morele gotowane 45 kcal 1.8 g 0.3 g 10.5 g
Nektarynka 45 kcal 0.8 g 0.2 g 11.6 g
Pigwa 55 kcal 0.5 g 0.1 g 16.0 g
Pomarańcze 45 kcal 1.0 g 0.3 g 10.9 g
Porzeczki czarne 36 kcal 1.5 g 0.2 g 15.5 g
Porzeczki czerwone 33 kcal 1.0 g 0.3 g 14.3 g
Poziomki 35 kcal 0.9 g 0.6 g 8.5 g
Śliwki 46 kcal 0.5 g 0.3 g 12.0 g
Śliwki gotowane 45 kcal 1.1 g 0.3 g 11.1 g
Truskawki 30 kcal 0.8 g 0.5 g 7.3 g
Winogrona 72 kcal 0.8 g 0.2 g 18.4 g
Wiśnie 49 kcal 0.7 g 0.5 g 11.2 g
Wiśnie gotowane 43 kcal 1.3 g 0.5 g 9.9 g
Żurawina 50 kcal 0.5 g 0.2 g 13.0 g

PRZECIWWSKAZANIA

Dieta owocowa jest bogata w niezwykle duże dawki cukrów prostych, a co za tym idzie, nie jest zalecana osobom borykającym się z cukrzycą, osobom ze skłonnością do cukrzycy, a także osobom, które mają inne zaburzenia utrzymania prawidłowego poziomu glukozy we krwi. Głodówki, nawet tak krótkie jak trzydniowa dieta owocowa, nie są wskazane w przypadku osób młodych – dzieci i młodzieży. Brak odpowiednich witamin oraz makro- i mikroskładników może znacząco wpłynąć na ich rozwój fizyczny oraz psychiczny. Diety te nie są wskazane również dla osób starszych. Na diety owocowe nie mogą pozwolić sobie kobiety w ciąży oraz matki karmiące. Odradza się również stosowanie detoksykującej głodówki w czasie menstruacji. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby przełożyć trzydniową dietę owocową na odpowiedni czas cyklu. Osoby cierpiące na choroby przewlekłe, w tym również nowotworowe oraz choroby serca, przed przejściem na dietę owocową powinny skontaktować się ze swoim lekarzem. To samo winny zrobić osoby, które z powodu swojego stanu zdrowia zażywają leki przepisane im przez specjalistę.

MOŻLIWE DZIAŁANIA NIEPOŻĄDANE

Dieta owocowa to jedna z najniebezpieczniejszych diet, jakie do tej pory wymyślono. Przedłużenie planu żywieniowego o więcej aniżeli wskazane trzy dni może skutkować poważnymi problemami natury zdrowotnej – w skrajnych przypadkach nawet cukrzycą. Co więcej, dieta owocowa jest uboga w niemal wszystkie składniki odżywcze, począwszy od białka, poprzez wapń, wielonienasycone kwasy tłuszczowe, magnez, a skończywszy na witaminach z grupy B i witaminie D. Jej stosowanie może doprowadzić do wyniszczenia organizmu, a także awitaminozy. W przypadku diety owocowej, w dłuższej perspektywie mogą pojawić się takie komplikacje zdrowotne jak niedobór witaminy B12, prowadzący do zaburzenia funkcjonowania systemu nerwowego i produkcji krwinek we krwi. Osoby żywiące się wyłącznie owocami są narażone na zaburzenia jedzenia – mają poważny problem z powrotem do normalnej, zbilansowanej diety. Dodatkowo, w czasie diety owocowej mogą pojawić się bóle i zawroty głowy, omdlenia, bóle migrenowe, zaburzenia widzenia, szumy w uszach, drgawki, nadmierna potliwość, bóle brzucha i podbrzusza, uczucie głodu. Działania niepożądane uzależnione są od indywidualnych predyspozycji każdej osoby.

BIBLIOGRAFIA:

Dieta metaboliczna - na czym polega? Jak stosować?

Powyższe opracowanie przedstawia wiedzę i poglądy jej autorów według stanu na dzień sporządzenia niniejszego opracowania, które zostało przygotowane z zachowaniem należytej rzetelności oraz staranności przy utrzymaniu zasad metodologicznej poprawności, a także obiektywizmu na podstawie ogólnodostępnych informacji, pozyskanych ze źródeł wiarygodnych według serwisu BioTrendy.pl w dniu publikacji opracowania. Serwis BioTrendy.pl nie gwarantuje jednakże ich kompletności oraz dokładności, w szczególności, w przypadku, gdyby informacje na podstawie, których wspierano się przy sporządzaniu powyższego opracowania okazały się niekompletne, niedokładne lub nie w pełni odzwierciedlały stan faktyczny. Serwis BioTrendy.pl nie ponosi odpowiedzialności za decyzje podjęte na podstawie niniejszego opracowania, ani za szkody poniesione w wyniku tych decyzji. Powielanie bądź publikowanie w jakiejkolwiek formie niniejszego opracowania, lub jego części, oraz zwartych w nim informacji, czy wykorzystywanie materiału do własnych opracowań celem publikacji, bez uprzedniej, pisemnej zgody właścicieli serwisu BioTrendy.pl jest zabronione. Powyższe opracowanie stanowi utwór i jest prawnie chronione zgodnie z Ustawą z 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. 1994 nr 24 poz. 83 z późn. zm.).Protected by Copyscape

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.