Posted on

Spirulina – właściwości i zastosowanie

BioTrendy - Spirulina

Spirulina to nic innego jak nazwa handlowa znanych nam sinic – samożywnych organizmów z grupy prokariotów. W literaturze źródłowej znane jako Cyanophyta bądź cyjanobakterie, cyjanofity lub cyjanoprokarioty.Systematyka sinic do tej pory podlega jeszcze dyskusjom. Naukowcy wciąż spierają się o ich liczbę klas 1. Alga o przyciągającym wzrok ubarwieniu – niebiesko-zielonym – słynie na całym świecie ze swoich prozdrowotnych właściwości. Spirulina jest powszechnie hodowana niemal na całym świecie – w Azji (w szczególności Chinach, Tajwanie, Indiach i Japonii), w Ameryce Północnej (na Hawajach), w Ameryce Południowej (głownie w Meksyku), a także w Afryce (w rejonach Czadu) 2. Zaliczana do grupy Superfood jest jedną z najczęściej badanych roślin. Obecnie właściwości Spiruliny nie stanowią dla nas żadnych tajemnic. Obok Chlorelli – innej algi – zajmuje kluczowe miejsce w zakresie zdrowego żywienia w niemal każdej diecie.

DZIAŁANIE NA ORGANIZM

Właściwości Spiruliny możemy podzielić na te co zostały potwierdzone oraz na te, nad którymi ciągle trwają badania.

STOP udarowi mózgu 3: Regularna suplementacja Spiruliną przyczynia się do redukcji błon cholesterolowych, powstających wewnątrz aorty o około 15 punktów procentowych, co jednocześnie zwiększa przepustowość naczynia. Tym samym wskazane algi ograniczają występowanie udaru mózgu, a także miażdżycy. Przeprowadzane na zwierzętach badania wykazały, że suplementy na bazie Spiruliny, a dokładniej zawarte w nich związki są w stanie odwrócić szkody związane ze złą, wysokotłuszczową dietą. Połączenie zdrowego trybu życia oraz regularnego spożywania algi niweluje problemy układu krwionośnego.

Niższe ciśnienie krwi 4: Zawarta w Spirulinie fikocyjanina obniża wysokie ciśnienie krwi. Japońscy naukowcy udowodnili również, że regularne spożywanie algi odwraca powstałe w toku złej diety dysfunkcje nabłonka w zespole metabolicznym. Spirulina zmniejsza zatem ryzyko wystąpienia i rozwoju wielu niebezpiecznych chorób sercowo-naczyniowych, a także cukrzycy.

Detoksykacja organizmu 5: Spirulina skutecznie usuwa z organizmu najbardziej uciążliwe zanieczyszczenia – metale ciężkie. Światowa Organizacja Zdrowia podaje, że wiele krajów – nie tylko rozwijających się, ale również rozwiniętych – ma poważny problem z wysokim stężeniem arsenu. Najwięcej zatruć tym pierwiastkiem odnotowano na Dalekim Wschodzie (Bangladesz, Indie) oraz w Chile. Nie ma skutecznego lekarstwa na zatrucie metalami ciężkimi, jednakże w tym przypadku alternatywą wydaje się Spirulina. Z przeprowadzonych badań wynika, że u osób przyjmujących algi dwa razy na dobę (250 mg) w zestawieniu z cynkiem poziom arsenu spadł o 47 proc.

Zapobieganie nowotworom: Naukowcy z University of Maryland Medical Center stwierdzili, iż: „Pewna liczba badań na zwierzętach i probówki sugerują, że Spirulina zwiększa produkcję przeciwciał, białek zwalczających infekcje i inne komórki, które poprawiają odporność, a także pomagają zapobiec infekcjom oraz chorobom przewlekłym, takim jak rak” 6. Czescy specjaliści stwierdzili także, że Spirulina nie tylko obniża stężenie cholesterolu we krwi, ale zawarte w niej związki tetrapirolowe wykazują właściwości silnie przeciwutleniające 7.

Obniżenie poziomu cholesterolu 8: The Journal of Nutritional Science and Vitaminology zaprezentował badania, z których wynika, że przyjmowana regularnie Spirulina obniża poziom tzn. złego cholesterolu we krwi. Mimo iż badania były przeprowadzane na zwierzętach, istnieje duże prawdopodobieństwo, że podobny wynik otrzymalibyśmy również w przypadku ludzi.

Redukcja nadprogramowych kilogramów 9: Bogata w białko Spirulina przyczynia się do redukcji tkanki tłuszczowej. Dodatkowo, alga niweluje niekontrolowane napady głodu oraz zapobiega podjadaniu między posiłkami. Aby w pełni wykorzystać jej „dietetyczne” właściwości, zaleca się jej spożywanie rano i w południe – nigdy nie wieczorem.

Korzystny wpływ na zatoki 10: Co ciekawe, Spirulina ma również bardzo pozytywny wpływ na zatoki, a dokładnie na alergiczny nieżyt nosa. Zgodnie z badaniami nie tylko zmniejsza stany zapalne zatok, ale również redukuje uczucie zatkanego nosa oraz swędzenie.

SUPLEMENTACJA

Najpowszechniejszą postacią Spiruliny są oczywiście tabletki. Alga o dość specyficznym, a zarazem intensywnym smakuj niezwykle często wchodzi w skład różnego rodzaju batonów energetycznych, koktajli oraz smoothie. W Polsce możemy znaleźć również Spirulinę w postaci proszku do rozpuszczania.

SUPLEMENTY DIETY ZAWIERAJĄCE SPIRULINĘ (1):


(1) Powyższe zestawienie przedstawia najczęściej wybierane produkty w danej kategorii, w ramach serwisu BioTrendy.pl

STOSOWANIE

W Polsce powszechne jest przyjmowanie Spiruliny w tabletkach (sprasowane algi, zwane spiruletkami) oraz w proszku. Niewątpliwą zaletą obydwu form jest ich łatwość przyjmowania. Warto jednak wybierać wyłacznie suplementy z tzn. „górnej półki”. Tańsze farmaceutyki zostały wzbogacone o związki pomocnicze odpowiadające za utrzymanie kształtu. Ich nadmiar sprawia, że nasz układ pokarmowy, a dokładnie enzymy trawienne nie radzą sobie z rozkładem tabletki. W efekcie zawarte w niej mikro- i makroskładniki nie zostają przyswojone, a wydalone. Warto nadmienić, iż mimo że Spirulina ma charakterystyczny smak, przez większość ludzi uważany jest on za stosunkowo nieprzyjemny. Proszek – aby uniknąć rozpuszczania w wodzie – można dodać do koktajlu bądź używać jako przyprawę 11.

MOŻLIWE DZIAŁANIA NIEPOŻĄDANE

Na samym początku należy nadmienić, iż nie ma przeciwskazań co do przyjmowania Spiruliny, niezależnie od płci, wieku bądź dolegliwości zdrowotnych. Po algi mogą sięgnąć nawet kobiety w ciąży, jednakże zaleca się skonsultowanie tej decyzji z lekarzem prowadzącym. Na suplementy na bazie sinic winni uważać również ci, co na co dzień przyjmują leki rozrzedzające krew. Zawarta w Spirulinie witamina K wpływa na krzepliwość krwi. O konsultacji z lekarzem musza również pomyśleć osoby zmagające się z dolegliwościami tarczycy oraz chorobami autoimmunologicznymi. Algi charakteryzują się bowiem dużą zawartością jodu. Uwaga! Nie każda Spirulina posiada w składzie ten pierwiastek.
Do skutków ubocznych przyjmowania Spiruliny zaliczyć możemy:

  • Zwiększone zapotrzebowanie organizmu na wodę – duże pragnienie;
  • Zaparcia;
  • Swędzenie skóry;
  • Ból brzucha;
  • Przy przekroczeniu porcji do spożycia nudności i zawroty głowy, gorączka, zaburzenia snu.

BIBLIOGRAFIA:

Powyższe opracowanie przedstawia wiedzę i poglądy jej autorów według stanu na dzień sporządzenia niniejszego opracowania, które zostało przygotowane z zachowaniem należytej rzetelności oraz staranności przy utrzymaniu zasad metodologicznej poprawności, a także obiektywizmu na podstawie ogólnodostępnych informacji, pozyskanych ze źródeł wiarygodnych według serwisu BioTrendy.pl w dniu publikacji opracowania. Serwis BioTrendy.pl nie gwarantuje jednakże ich kompletności oraz dokładności, w szczególności, w przypadku, gdyby informacje na podstawie, których wspierano się przy sporządzaniu powyższego opracowania okazały się niekompletne, niedokładne lub nie w pełni odzwierciedlały stan faktyczny. Serwis BioTrendy.pl nie ponosi odpowiedzialności za decyzje podjęte na podstawie niniejszego opracowania, ani za szkody poniesione w wyniku tych decyzji. Powielanie bądź publikowanie w jakiejkolwiek formie niniejszego opracowania, lub jego części, oraz zwartych w nim informacji, czy wykorzystywanie materiału do własnych opracowań celem publikacji, bez uprzedniej, pisemnej zgody właścicieli serwisu BioTrendy.pl jest zabronione. Powyższe opracowanie stanowi utwór i jest prawnie chronione zgodnie z Ustawą z 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. 1994 nr 24 poz. 83 z późn. zm.).Protected by Copyscape

One thought on “Spirulina – właściwości i zastosowanie

  1. Spirulina i chlorella to niesamowite źródło witamin, a jak się je zastosuje jeszcze z ziemią okrzemkową to ma się zapewnione idealne oczyszczenie i odtrucie organizmu. Zdecydowanie warto sobie zapewnić takie zdrowie :)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.