SPIS TREŚCI:
- WPŁYW CYFRYZACJI NA ZDROWIE PSYCHICZNE
- IZOLACJA SPOŁECZNA
- PRZECIĄŻENIE INFORMACYJNE
- CYBERPRZEMOC
- BRAK SNU
- SYNDROM PORÓWNYWANIA
- ZWIĘKSZONA PRESJA NA WYNIKI
- WPŁYW CYFRYZACJI NA LĘK
- MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWE
- PRZEŁADOWANIE WIADOMOŚCIAMI
- GRY ONLINE
- WPŁYW CYFRYZACJI NA DEPRESJĘ
- ZNĘCANIE SIĘ W SIECI
- IZOLACJA SPOŁECZNA
- BRAK AKTYWNOŚCI FIZYCZNEJ
- PODSUMOWANIE
Świat jest w ciągłym stanie postępu technologicznego, a cyfryzacja jest na czele tego wszystkiego. Podczas gdy digitalizacja przyniosła wiele dobrego dla świata, takich jak zwiększona wydajność, łączność i dostęp do informacji, ma również swój sprawiedliwy udział negatywnych skutków. Jednym z najbardziej zauważalnych negatywnych skutków digitalizacji jest rosnące rozpowszechnienie lęku i depresji na całym świecie. Lęk i depresja to zaburzenia zdrowia psychicznego, które dotykają miliony ludzi na całym świecie. Charakteryzują się one uporczywym uczuciem smutku, beznadziei i strachu. Chociaż istnieje wiele czynników, które przyczyniają się do rozwoju lęku i depresji, cyfryzacja została uznana za istotny czynnik przyczyniający się do rosnącego rozpowszechnienia tych zaburzeń. W niniejszym artykule przeanalizujemy wpływ cyfryzacji na zdrowie psychiczne oraz to, w jaki sposób przyczyniła się ona do zwiększenia częstości występowania lęku i depresji na świecie.
WPŁYW CYFRYZACJI NA ZDROWIE PSYCHICZNE
Wpływ cyfryzacji na zdrowie psychiczne jest tematem debaty od wielu lat. Podczas gdy niektórzy twierdzą, że cyfryzacja przyniosła pozytywne zmiany w zdrowiu psychicznym, inni uważają, że przyczyniła się do zwiększenia częstości występowania zaburzeń zdrowia psychicznego. Oto kilka sposobów, w jaki cyfryzacja wpłynęła na zdrowie psychiczne.
IZOLACJA SPOŁECZNA
Cyfryzacja umożliwiła ludziom łączenie się ze sobą na duże odległości. Jednak doprowadziła również do izolacji społecznej, zwłaszcza wśród młodych ludzi. Wielu młodych ludzi spędza godziny na platformach społecznościowych, co doprowadziło do spadku liczby interakcji twarzą w twarz. Ten spadek liczby interakcji twarzą w twarz doprowadził do poczucia samotności, które może przyczynić się do rozwoju lęku i depresji.
PRZECIĄŻENIE INFORMACYJNE
Digitalizacja umożliwiła ludziom dostęp do ogromnej ilości informacji. Jednak doprowadziło to również do przeciążenia informacyjnego, które dla niektórych osób może być przytłaczające. Przeciążenie informacyjne może prowadzić do niepokoju, stresu i poczucia bycia przytłoczonym, co może przyczynić się do rozwoju lęku i depresji.
CYBERPRZEMOC
Digitalizacja umożliwiła ludziom anonimowe nękanie innych. Cyberprzemoc może być wyniszczająca dla ofiary i może prowadzić do lęku, depresji, a nawet samobójstwa. Cyberprzemoc może również prowadzić do izolacji społecznej, co może dodatkowo nasilić uczucie lęku i depresji.
BRAK SNU
Digitalizacja doprowadziła do spadku ilości snu, który ludzie otrzymują. Wiele osób spędza godziny na swoich urządzeniach elektronicznych, co może zakłócić ich wzorce snu. Brak snu może prowadzić do niepokoju, depresji i innych zaburzeń zdrowia psychicznego.
SYNDROM PORÓWNYWANIA
Digitalizacja umożliwiła ludziom porównywanie się z innymi. Platformy mediów społecznościowych, w szczególności, może tworzyć kulturę porównania, gdzie ludzie porównują swoje życie do pozornie doskonałe życie innych. Może to prowadzić do poczucia nieadekwatności, niskiej samooceny i niepokoju, co może przyczynić się do rozwoju depresji.
ZWIĘKSZONA PRESJA NA WYNIKI
Cyfryzacja doprowadziła do zwiększenia presji na wykonanie. Platformy mediów społecznościowych stworzyły kulturę doskonałości, gdzie ludzie czują potrzebę przedstawienia światu idealnego obrazu siebie. Może to prowadzić do uczucia stresu, niepokoju i depresji, ponieważ ludzie czują, że nie spełniają oczekiwań innych.
WPŁYW CYFRYZACJI NA LĘK
Lęk jest zaburzeniem zdrowia psychicznego, które dotyka miliony ludzi na całym świecie. Digitalizacja została uznana za istotny czynnik przyczyniający się do coraz częstszego występowania lęku. Oto kilka sposobów, w jaki cyfryzacja wpłynęła na lęk.
MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWE
Platformy mediów społecznościowych zostały zidentyfikowane jako znaczący czynnik przyczyniający się do lęku. Badania wykazały, że ludzie, którzy spędzają więcej czasu na platformach mediów społecznościowych, są bardziej narażeni na niepokój niż ci, którzy tego nie robią. Platformy mediów społecznościowych tworzą kulturę porównań, gdzie ludzie porównują swoje życie do pozornie doskonałego życia innych. Może to prowadzić do poczucia nieadekwatności, niskiej samooceny i lęku, co może przyczynić się do rozwoju zaburzeń lękowych. Oprócz tworzenia kultury porównań, platformy mediów społecznościowych mogą być również źródłem cyberprzemocy. Cyberprzemoc może być niszcząca dla ofiary i może prowadzić do lęku i innych zaburzeń zdrowia psychicznego. Cyberprzemoc może również prowadzić do izolacji społecznej, co może jeszcze bardziej nasilić uczucie lęku.
PRZEŁADOWANIE WIADOMOŚCIAMI
Digitalizacja umożliwiła ludziom dostęp do wiadomości 24/7. Choć bycie poinformowanym jest niezbędne, ciągła ekspozycja na wiadomości może być przytłaczająca i przyczynić się do rozwoju lęku. Serwisy informacyjne często skupiają się na negatywnych historiach, co może wywołać u ludzi poczucie strachu i niepokoju.
GRY ONLINE
Gry online stają się coraz bardziej popularne i choć mogą być fajnym sposobem na spędzenie czasu, mogą również przyczynić się do rozwoju zaburzeń lękowych. Gry online mogą wywoływać poczucie presji społecznej, ponieważ gracze czują, że muszą dotrzymywać kroku swoim rówieśnikom. Może to prowadzić do uczucia stresu i niepokoju, co może przyczynić się do rozwoju zaburzeń lękowych.
WPŁYW CYFRYZACJI NA DEPRESJĘ
Depresja jest zaburzeniem zdrowia psychicznego, które dotyka miliony ludzi na całym świecie. Digitalizacja została uznana za istotny czynnik przyczyniający się do rosnącego rozpowszechnienia depresji. Oto kilka sposobów, w jaki cyfryzacja wpłynęła na depresję.
ZNĘCANIE SIĘ W SIECI
Znęcanie się w sieci, czyli cyberprzemoc, może być niszczące dla ofiary i może prowadzić do depresji i innych zaburzeń psychicznych. Cyberprzemoc może być szczególnie szkodliwa, ponieważ może odbywać się anonimowo, co utrudnia ofierze zidentyfikowanie napastnika.
IZOLACJA SPOŁECZNA
Cyfryzacja doprowadziła do izolacji społecznej, szczególnie wśród młodych ludzi. Wielu młodych ludzi spędza godziny na platformach społecznościowych, co doprowadziło do spadku liczby interakcji twarzą w twarz. Ten spadek interakcji twarzą w twarz doprowadził do poczucia samotności, które może przyczynić się do rozwoju depresji.
BRAK AKTYWNOŚCI FIZYCZNEJ
Digitalizacja doprowadziła do spadku aktywności fizycznej. Wiele osób spędza godziny na swoich urządzeniach elektronicznych, co może prowadzić do siedzącego trybu życia. Brak aktywności fizycznej może prowadzić do depresji, ponieważ wykazano, że ćwiczenia są skutecznym sposobem na złagodzenie objawów depresji.
PODSUMOWANIE
Digitalizacja przyniosła wiele pozytywnych zmian na świecie, ale ma również swój udział w negatywnych skutkach. Rosnące rozpowszechnienie lęku i depresji na całym świecie jest jednym z najbardziej zauważalnych negatywnych skutków cyfryzacji. Media społecznościowe, przeładowanie wiadomościami, gry online i zastraszanie w sieci to tylko kilka sposobów, w jakie cyfryzacja przyczyniła się do wzrostu popularności lęku i depresji. Ważne jest, aby osoby były świadome wpływu, jaki cyfryzacja może mieć na ich zdrowie psychiczne i podjęły kroki w celu złagodzenia negatywnych skutków. Może to obejmować ograniczenie czasu spędzanego na ekranie, praktykowanie samoopieki i szukanie profesjonalnej pomocy w razie potrzeby.
BIBLIOGRAFIA / REFERENCES:
1. Jean M. Twenge, Thomas E. Joiner, Megan L. Rogers, and Gabrielle N. Martin, Increases in Depressive Symptoms, Suicide-Related Outcomes, and Suicide Rates Among U.S. Adolescents After 2010 and Links to Increased New Media Screen Time, Clinical Psychological Science, Volume 6, Issue 1, 6(1), 14 November 2017, Pages 3–17;
2. Regina J.J.M. van den Eijnden, Jeroen S. Lemmens, Patti M. Valkenburg, The Social Media Disorder Scale, Computers in Human Behavior, Volume 61, August 2016, Pages 478-487;
3. L.D. Rosen, K. Whaling, S. Rab, L.M. Carrier, N.A. Cheever, Is Facebook creating “iDisorders”? The link between clinical symptoms of psychiatric disorders and technology use, attitudes and anxiety, Computers in Human Behavior, Volume 29, Issue 3, May 2013, Pages 1243-1254;
4. Agata Błachnio, Aneta Przepiórka, Facebook intrusion, fear of missing out, narcissism, and life satisfaction: A cross-sectional study, Psychiatry Research, Volume 259, January 2018, Pages 514-519;
5. Peng-Wei Wang, Tai-Ling Liu, Chih-Hung Ko, Huang-Chi Lin, Mei-Feng Huang, Yi-Chun Yeh, Cheng-Fang Yen, Association between problematic cellular phone use and suicide: the moderating effect of family function and depression, Comprehensive Psychiatry, Volume 55, Issue 2, February 2014, Pages 342-348;
6. Rosen, Larry D. Mark Carrier, L. Cheever, Nancy A., Facebook and texting made me do it: Media-induced task-switching while studying, Computers in Human Behavior, Volume 29, Issue 3, May 2013, Pages 948-958;
7. Brian A Primack, Ariel Shensa, Jaime E Sidani, Erin O Whaite, Liu Yi Lin, Daniel Rosen, Jason B Colditz, Ana Radovic, Elizabeth Miller, Facebook and texting made me do it: Media-induced task-switching while studying, American Journal of Preventive Medicine, Volume 53, Issue 1, July 2017, Pages 1-8;
8. Ofir Turel, Alexander Serenko, The benefits and dangers of enjoyment with social networking websites, European Journal of Information Systems, Volume 21, 7 February 2012, Pages 512–528;
9. Douglas A Gentile, Hyekyung Choo, Albert Liau, Timothy Sim, Dongdong Li, Daniel Fung, Angeline Khoo, Pathological video game use among youths: a two-year longitudinal study, Pediatrics, 127 (2), Volume 127, Issue 2, February 2011, Pages 319-329;
10. Patti M. Valkenburg, Adrian Meier, Ine Beyens, Social media use and its impact on adolescent mental health: An umbrella review of the evidence, Current Opinion in Psychology, Volume 44, 1 April 2022, Pages 58-68;
11. Cecilie Schou Andreassen, Joël Billieux, Mark D Griffiths, Daria J Kuss, Zsolt Demetrovics, Elvis Mazzoni, Ståle Pallesen, The relationship between addictive use of social media and video games and symptoms of psychiatric disorders: A large-scale cross-sectional study, Psychology of Addictive Behaviors, 30(2), 1 March 2016, Pages 252–262;
12. Hui Cao, Qingwen Qian, Tingting Weng, Changjiang Yuan, Ying Sun, Hui Wang, Fangbiao Tao, Screen time, physical activity and mental health among urban adolescents in China, Preventive Medicine, Volume 53, Issues 4–5, October–November 2011, Pages 316-320;
13. Martha Shaw, Donald W Black, Screen time, physical activity and mental health among urban adolescents in China, Epidemiology and Clinical Managemen, Volume 22, 14 September 2012, Pages 353–365;
14. Ariel Shensa, César G. Escobar-Viera, Jaime E. Sidani, Nicholas D. Bowman PhD, Michael P. Marshal, Brian A. Primack, Problematic social media use and depressive symptoms among U.S. young adults: A nationally-representative study, Social Science & Medicine, Volume 182, 1 June 2017, Pages 150-157;
15. Jesper Pedersen, Martin Gillies Banke Rasmussen, Sarah Overgaard Sørensen, Sofie Rath Mortensen, Line Grønholt Olesen, Søren Brage, Peter Lund Kristensen, Eli Puterman & Anders Grøntved, Effects of limiting digital screen use on well-being, mood, and biomarkers of stress in adults, npj Mental Health Research, Volume 1, 12 October 2022, Article number: 14;
Powyższe opracowanie przedstawia wiedzę i poglądy jej autorów według stanu na dzień sporządzenia niniejszego opracowania, które zostało przygotowane z zachowaniem należytej rzetelności oraz staranności przy utrzymaniu zasad metodologicznej poprawności, a także obiektywizmu na podstawie ogólnodostępnych informacji, pozyskanych ze źródeł wiarygodnych według serwisu BioTrendy.pl w dniu publikacji opracowania. Serwis BioTrendy.pl nie gwarantuje jednakże ich kompletności oraz dokładności, w szczególności, w przypadku, gdyby informacje na podstawie, których wspierano się przy sporządzaniu powyższego opracowania okazały się niekompletne, niedokładne lub nie w pełni odzwierciedlały stan faktyczny. Serwis BioTrendy.pl nie ponosi odpowiedzialności za decyzje podjęte na podstawie niniejszego opracowania, ani za szkody poniesione w wyniku tych decyzji. Ponadto serwis BioTrendy.pl nie stanowi oraz nie zastępuje porady lekarskiej, a także nie prowadzi działalności leczniczej polegającej na udzielaniu świadczeń zdrowotnych w rozumieniu art. 3 ust 1 ustawy o działalności leczniczej. Powielanie bądź publikowanie w jakiejkolwiek formie niniejszego opracowania, lub jego części, oraz zwartych w nim informacji, czy wykorzystywanie materiału do własnych opracowań celem publikacji, bez uprzedniej, pisemnej zgody właścicieli serwisu BioTrendy.pl jest zabronione. Powyższe opracowanie stanowi utwór i jest prawnie chronione zgodnie z Ustawą z 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. 1994 nr 24 poz. 83 z późn. zm.).