BioTrendy - Media społecznościowe, pseudonauka i dezinformacja - wpływ na publiczne rozumienie zdrowia i nauk medycznych

Media społecznościowe, pseudonauka i dezinformacja – wpływ na publiczne rozumienie zdrowia i nauk medycznych

Media społecznościowe, pseudonauka i dezinformacja – wpływ na publiczne rozumienie zdrowia i nauk medycznych

Media społecznościowe stały się potężnym narzędziem rozpowszechniania informacji na temat zdrowia i nauk medycznych. Niestety, informacje te nie zawsze są dokładne lub oparte na badaniach opartych na dowodach, ale zamiast tego często są zakorzenione w pseudonauce i dezinformacji. Ten artykuł będzie badał wpływ mediów społecznościowych na publiczne zrozumienie zdrowia i nauk medycznych, powody, dla których pseudonauka i dezinformacja są tak powszechne w mediach społecznościowych, i co można zrobić, aby zwalczyć te problemy.

WPŁYW MEDIÓW SPOŁECZNOŚCIOWYCH NA PUBLICZNE ZROZUMIENIE ZDROWIA I NAUK MEDYCZNYCH

Media społecznościowe zrewolucjonizowały sposób, w jaki ludzie uzyskują i konsumują informacje na temat zdrowia i nauk medycznych. Platformy mediów społecznościowych, takie jak Facebook, Twitter i Instagram są używane przez miliony ludzi każdego dnia do dzielenia się informacjami, opiniami i poradami na wiele tematów, w tym na temat zdrowia i medycyny. Chociaż media społecznościowe mają wiele zalet, w tym łączenie ludzi z osobami o podobnych poglądach i zapewnianie dostępu do informacji, które w przeciwnym razie mogłyby być trudne do znalezienia, mają również minusy. Rozprzestrzenianie się pseudonauki i dezinformacji w mediach społecznościowych może mieć poważne konsekwencje dla zdrowia publicznego. Jednym z głównych sposobów, w jaki media społecznościowe wpływają na publiczne zrozumienie zdrowia i nauk medycznych jest rozpowszechnianie niedokładnych informacji. Na przykład, media społecznościowe są często wykorzystywane do rozpowszechniania teorii spiskowych na temat szczepionek, co może prowadzić do zmniejszenia liczby szczepień i zwiększenia liczby chorób, którym można zapobiec, takich jak odra i koklusz. Podobnie, media społecznościowe mogą być wykorzystywane do promowania nieskutecznych lub nawet szkodliwych metod leczenia, takich jak stosowanie olejków eterycznych w leczeniu raka lub stosowanie niesprawdzonych suplementów w celu zwiększenia wydajności sportowej. Innym sposobem, w jaki media społecznościowe wpływają na publiczne zrozumienie zdrowia i nauk medycznych jest rozpowszechnianie pseudonaukowych przekonań. Pseudonauka odnosi się do przekonań lub praktyk, które są przedstawiane jako naukowe, ale nie są wspierane przez dowody naukowe. Przykłady pseudonaukowych przekonań, które są często promowane w mediach społecznościowych, obejmują ideę, że niektóre pokarmy mogą leczyć choroby, wiarę w diety detoksykacyjne i ideę, że szczepionki są szkodliwe. Przekonania te są często przedstawiane w przekonujący sposób, co może utrudniać jednostkom odróżnienie informacji dokładnych od niedokładnych.

PRZYCZYNY ROZPOWSZECHNIENIA PSEUDONAUKI I DEZINFORMACJI W MEDIACH SPOŁECZNOŚCIOWYCH

Istnieje kilka powodów, dla których pseudonauka i dezinformacja są tak powszechne w mediach społecznościowych. Jednym z głównych powodów jest to, że media społecznościowe są w dużej mierze nieuregulowane, co oznacza, że każdy może zamieszczać informacje na temat zdrowia i nauk medycznych, niezależnie od tego, czy ma do tego kwalifikacje. Ten brak regulacji oznacza, że istnieje szeroki zakres informacji dostępnych w mediach społecznościowych, z których wiele jest niedokładnych lub wprowadzających w błąd. Innym powodem, dla którego pseudonauka i dezinformacja są tak powszechne w mediach społecznościowych jest to, że są one często prezentowane w sposób, który jest bardzo atrakcyjny dla ludzi. Na przykład, wielu ludzi przyciąga medycyna alternatywna i inne formy pseudonauki, ponieważ obiecują one proste i łatwe rozwiązania złożonych problemów zdrowotnych. Podobnie, teorie spiskowe dotyczące szczepionek i innych metod leczenia są często prezentowane w sposób, który odwołuje się do ludzkiego strachu i braku zaufania do autorytetów. Wreszcie, algorytmy mediów społecznościowych mogą również przyczyniać się do rozprzestrzeniania pseudonauki i dezinformacji. Platformy mediów społecznościowych używają algorytmów do określenia, które treści są wyświetlane użytkownikom. Algorytmy te często opierają się na czynnikach takich jak zaangażowanie i popularność, a nie na dokładności lub ważności naukowej. Oznacza to, że treści, które są niedokładne lub wprowadzające w błąd, mogą być promowane w stosunku do treści, które są dokładne i oparte na dowodach.

CO MOŻNA ZROBIĆ, ABY ZWALCZAĆ PSEUDONAUKĘ I DEZINFORMACJĘ W MEDIACH SPOŁECZNOŚCIOWYCH

Zwalczanie pseudonauki i dezinformacji w mediach społecznościowych to złożony problem, który wymaga wielopłaszczyznowego podejścia. Jednym z podejść jest poprawa edukacji publicznej na temat zdrowia i nauk medycznych. Zapewniając jednostkom dokładne informacje o tym, jak działa organizm, jak leczone są choroby i jak prowadzone są badania medyczne, jednostki mogą być lepiej przygotowane do oceny dokładności informacji, które napotykają w mediach społecznościowych. Można to osiągnąć poprzez kampanie na rzecz zdrowia publicznego, programy edukacyjne w szkołach i inne inicjatywy promujące wiedzę naukową. Innym podejściem jest poprawa regulacji mediów społecznościowych. Rządy i inne organy regulacyjne mogłyby pracować nad zapewnieniem, że informacje zdrowotne i medyczne w mediach społecznościowych są dokładne i oparte na dowodach. Mogłoby to obejmować wymogi dla platform mediów społecznościowych w zakresie weryfikacji referencji osób, które zamieszczają informacje zdrowotne i medyczne, a także kary dla osób lub organizacji, które rozpowszechniają dezinformację. Oprócz edukacji i regulacji, same platformy mediów społecznościowych mogą odgrywać rolę w zwalczaniu pseudonauki i dezinformacji. Na przykład, platformy mogą wykorzystywać algorytmy do priorytetowego traktowania treści, które są dokładne i oparte na dowodach, a jednocześnie degradowania treści, które są niedokładne lub wprowadzają w błąd. Platformy mogłyby również oznaczać treści, które nie są oparte na dowodach naukowych jako takie, lub podawać linki do dokładnych informacji na dany temat.

PODSUMOWANIE

Media społecznościowe mają potencjał, aby być potężnym narzędziem promującym publiczne zrozumienie zdrowia i nauk medycznych. Jednak powszechność pseudonauki i dezinformacji w mediach społecznościowych oznacza, że osoby są często narażone na niedokładne lub mylące informacje. Aby zwalczyć ten problem, ważne jest, aby poprawić edukację publiczną na temat zdrowia i nauk medycznych, uregulować rozpowszechnianie informacji zdrowotnych i medycznych w mediach społecznościowych oraz zachęcić platformy mediów społecznościowych do priorytetowego traktowania dokładności i informacji opartych na dowodach.

BIBLIOGRAFIA / REFERENCES:

1. Cornelia Betsch, Katharina Sachse, Debunking vaccination myths: Strong risk negations can increase perceived vaccination risks, Health Psychology, Volume 32, Issue 2, 1 February 2013, Pages 146–155;
2. Fidelia Cascini, Ana Pantovic, Yazan A. Al-Ajlouni, Giovanna Failla, Valeria Puleo, Andriy Melnyk, Alberto Lontano, Walter Ricciardi, Social media and attitudes towards a COVID-19 vaccination: A systematic review of the literature, eClinicalMedicine, Volume 48, 1 June 2022, Article ID 101454;
3. Zixin Wang, Xue Yang, Phoenix K H Mo, Yuan Fang, Tsun Kwan Mary Ip, Joseph T F Lau, Influence of Social Media on Sexualized Drug Use and Chemsex Among Chinese Men Who Have Sex With Men: Observational Prospective Cohort Study, Journal of Medical Internet Research, Volume 22, Number 7, 24 July 2020, Article ID 17894;
4. Annemarie Jutel, Sociology of diagnosis: a preliminary review, Sociology of Health & Illness, Volume 31, Issue 2, 31 March 2009, Pages 278-299;
5. Michael Patrick, Rajitha D Venkatesh, David R Stukus, Social media and its impact on health care, Annals of Allergy, Asthma & Immunology, Volume 128, Issue 2, 1 February 2022, Pages 139-145;
6. Julie Leask, Claire Hooker, Catherine King, Media coverage of health issues and how to work more effectively with journalists: a qualitative study, BMC Public Health, Volume 10, 8 September 2010, Article ID 535;
7. Areeb Mian, Shujhat Khan, Medical education during pandemics: a UK perspective, BMC Medicine, Volume 18, 9 April 2020, Article ID 100;
8. Pushpa Narayanaswami, Gary Gronseth, Richard Dubinsky, Rebecca Penfold-Murray, Julie Cox, Christopher Bever Jr, Yolanda Martins, Carol Rheaume, Denise Shouse, Thomas S D Getchius, The Impact of Social Media on Dissemination and Implementation of Clinical Practice Guidelines: A Longitudinal Observational Study, Journal of Medical Internet Research, Volume 17, Issue 8, 24 August 2015, Article ID 193;
9. Lu Tang, Bijie Bie, Sung-Eun Park, Degui Zhi, Social media and outbreaks of emerging infectious diseases: A systematic review of literature, American Journal of Infection Control, Volume 46, Issue 9, 24 August 2015, Pages 962-972;
10. Edin Smailhodzic, Wyanda Hooijsma, Albert Boonstra & David J. Langley, Social media use in healthcare: A systematic review of effects on patients and on their relationship with healthcare professionals, BMC Health Services Research, Volume 16, 26 August 2016, Article ID 442;
11. Soroush Vosoughi, Deb Roy, Sinan Aral, The spread of true and false news online, Science, Volume 359, Issue 6380, 9 March 2018, Pages 1146-1151;
12. Junhan Chen, Yuan Wang, Social Media Use for Health Purposes: Systematic Review, Journal of Medical Internet Research, Volume 23, Issue 5, 12 May 2021, Article ID 17917;
13. Sushim Kanchan, Abhay Gaidhane, Social Media Role and Its Impact on Public Health: A Narrative Review, Cureus, Volume 15, Issue 1, 13 January 2023, Article ID 33737;
14. Hossein Ghalavand, Sirous Panahi, Shahram Sedghi, Opportunities and challenges of social media for health knowledge management: A narrative review, Journal of Education and Health Promotion, Volume 9, 30 June 2020, Article ID 144;
15. Gulsah Cikrikci Isik, Halit Aytar, Yunsur Cevik, Emine Emektar, Hasan Balikci, The impact of social media news on the health perception
of society
, Annals of Medical Research, Volume 26, Issue 11, 12 January 2019, Article ID 2573;
16. Atousa Ghahramani, Maximilian de Courten, Maria Prokofieva, The potential of social media in health promotion beyond creating awareness: an integrative review, BMC Public Health, Volume 22, 21 December 2022, Article ID 2402;
17. A. Verner Venegas-Vera, Gates B Colbert, Edgar V. Lerma, Positive and negative impact of social media in the COVID-19 era, Reviews in Cardiovascular Medicine, Volume 21, Issue 4, 30 December 2020, Pages 561–564;
18. Victor Suarez-Lledo, Javier Alvarez-Galvez, Prevalence of Health Misinformation on Social Media: Systematic Review, Journal of Medical Internet Research, Volume 23, Issue 1, 20 January 2021, Article ID 17187;

Powyższe opracowanie przedstawia wiedzę i poglądy jej autorów według stanu na dzień sporządzenia niniejszego opracowania, które zostało przygotowane z zachowaniem należytej rzetelności oraz staranności przy utrzymaniu zasad metodologicznej poprawności, a także obiektywizmu na podstawie ogólnodostępnych informacji, pozyskanych ze źródeł wiarygodnych według serwisu BioTrendy.pl w dniu publikacji opracowania. Serwis BioTrendy.pl nie gwarantuje jednakże ich kompletności oraz dokładności, w szczególności, w przypadku, gdyby informacje na podstawie, których wspierano się przy sporządzaniu powyższego opracowania okazały się niekompletne, niedokładne lub nie w pełni odzwierciedlały stan faktyczny. Serwis BioTrendy.pl nie ponosi odpowiedzialności za decyzje podjęte na podstawie niniejszego opracowania, ani za szkody poniesione w wyniku tych decyzji. Ponadto serwis BioTrendy.pl nie stanowi oraz nie zastępuje porady lekarskiej, a także nie prowadzi działalności leczniczej polegającej na udzielaniu świadczeń zdrowotnych w rozumieniu art. 3 ust 1 ustawy o działalności leczniczej. Powielanie bądź publikowanie w jakiejkolwiek formie niniejszego opracowania, lub jego części, oraz zwartych w nim informacji, czy wykorzystywanie materiału do własnych opracowań celem publikacji, bez uprzedniej, pisemnej zgody właścicieli serwisu BioTrendy.pl jest zabronione. Powyższe opracowanie stanowi utwór i jest prawnie chronione zgodnie z Ustawą z 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. 1994 nr 24 poz. 83 z późn. zm.).

Chronione przez Copyscape Plagiarism Checker - nie kopiuj treści z tej strony

Facebook Twitter

Zobacz również: