Korzeń Maca – właściwości i zastosowanie

Korzeń Maca – właściwości i zastosowanie

Maca (łac. Lepidium meyenii), znana również jako pieprzyca peruwiańska to roślina pochodząca z centralnych masywów peruwiańskich Andów (stąd nazwa) – z terenów o wyjątkowo trudnych warunkach życia. Znajdziemy ją na wysokości ponad 3500 metrów n.p.m. do ponad 4000 metrów n.p.m. Na obszarach tych istnieje niewiele gatunków flory, stąd też korzeń maca stanowi podstawę diety dla lokalnych tubylców 3. Korzeń maca jest adaptogenem bogatym w białko, liczne witaminy oraz minerały. Regularnie przyjmowany pomaga wzmocnić układ odpornościowy, zmniejsza problem niepłodności, wzmaga erekcję, a także wykazuje działanie anaboliczne. Co więcej, eliminuje zmęczenie, opóźnia proces starzenia się i reguluje gospodarkę hormonalną. Korzeń maca łagodzi również objawy związane z menopauzą 5.

Pozostałości dawnych odmian korzenia macy zostały odnalezione podczas wykopalisk archeologicznych – ich wiek szacuje się na 1600 lat p.n.e. Badania dowodzą, iż uprawę macy rozpoczęli Inkowie około 2000 lat temu 1. Wysuszone korzenie maca mogą być przechowywane przez okres nawet do siedmiu lat bez obaw o utratę ich cennych właściwości. Korzeń maca charakteryzuje się bogatymi właściwościami odżywczymi. Znajdziemy w nim bardzo dużo cukrów, białka, skrobi i innych składników odżywczych (szczególnie jod i żelazo) 7. Wraz z bulwami może być spożywany świeżo albo w wersji suszonej. Świeże korzenie uważane są za lecznicze, jednakże tradycyjnie stosowało się korzenie pieczone w popiele 1. Maca posiada właściwości anaboliczne, stąd też jest szczególnie polecany dla sportowców, a zwłaszcza kulturystów. Sportowcy wyczynowi zażywają maca ze względu na stosunkowo dużą zawartość argininy w białku (11 gram argininy na 100 gram białka – najwyższa zawartość argininy w białkach wykorzystywanych do produkcji odżywek dla sportowców). Dla porównania białko soi zawiera około 7 gram argininy. 1, 3.

DZIAŁANIE NA ORGANIZM

Korzeń maca dostarcza naszemu organizmowi prawie wszystkie niezbędne aminokwasy. Nadmienić należy, iż ich profil jest łudząco podobny do fasoli, soi, a także soczewicy. Korzeń maca zawiera w przybliżeniu aż siedemdziesiąt procent węglowodanów, w tym prawie dwadzieścia procent błonnika pokarmowego. Sproszkowany korzeń rośliny składa się z 4% tłuszczu. Zawartość nienasyconych kwasów tłuszczowych wynosi aż 70,7%, zaś nasyconych 23,9 %. Zawartość tych pierwszych i ich stosunek względem kwasów tłuszczowych nasyconych jest wyjątkowo korzystna dla zdrowia człowieka, niezależnie od jego wieku czy problemów zdrowotnych. W dodatku korzeń maca zawiera pełen zestaw najpotrzebniejszych jednostce witamin, takich jak A, B1, B2, B6, C i E oraz składników mineralnych: (wapń, żelazo, miedź, cynk, mangan, potas i sód) 1. Korzeń maca jest uznawany przez mieszkańców Andów za sprawdzony sposób na zmniejszenie dokuczliwych objawów kobiecych, które pojawiają się w trakcie miesiączki (zespół napięcia miesiączkowego) oraz menopauzy. Od dziesięcioleci roślina ta wykorzystywana jest w leczeniu zaburzeń hormonalnych, nieregularnej menstruacji, a także dokuczliwych objawach klimakterium (uderzenia gorąca, suchość pochwy i utrata energii). Badania potwierdziły, że pozbawiony fitohormonów korzeń maca jest nieoceniony w łagodzeniu znacznych bóli brzucha i pleców związanych z okresem miesiączkowania. Podobnie w przypadku terapii związanej z menopauzą 1. W Peru korzeń maca zasłynął jako środek wspomagający budowę oraz wytrzymałość masy mięśniowej. Badacze, naukowcy i lekarze potwierdzili, że obecność steroli (ich działanie jest częściowo podobne do działania sterydów anabolicznych) uzasadnia stosowanie surowca i preparatów na jego bazie w celu stopniowego zwiększania masy mięśniowej głównie u sportowców wyczynowych bądź kulturystów 1. Korzeń maca od zarania dziejów stosowany jest przez Indian Peruwiańskich jako środek dodający energii i wzmacniający odporność. Niegdyś wierzono, że spożywany przed walką doda wojownikom siły w czasie największych i najkrwawszych walk, bitew i potyczek.Współcześnie, korzeń maca jest szczególnie polecany w stanach skrajnego wycieńczenia (nie tylko za sprawą wysiłku fizycznego), osłabienia (psychicznego i fizycznego), niedożywienia i obniżonej odporności. Korzeń maca jest powszechnie stosowany w zespole przewlekłego zmęczenia, stresie i depresji. Warto nadmienić, iż suplementy diety na jego bazie zalecane są osobom wymagającym intensywnego wysiłku umysłowego. Stwierdzono bowiem, iż jego właściwości poprawiają pamięć i funkcje umysłowe. Korzeń maca sprawdza się także u seniorów oraz jednostek wymagających rekonwalescencji. Na terenie Stanów Zjednoczonych wysuszony korzeń maca dystrybuowany jest jako suplement diety podnoszący żywotność organizmu 3, 4, 8.

SUPLEMENTACJA

Korzeń maca wykorzystuje się w postaci proszku bądź wygodnych do spożycia tabletek i kapsułek. W Polsce znajdziemy zarówno jedną jak i drugą formę. Znacznie większą popularnością cieszą się gotowe suplementy diety. Proszek, a więc wysuszony korzeń maca może być dodawany do szejków, owsianek i innych zup mlecznych, wypieków dietetycznych, batonów i wielu innych posiłków regeneracyjnych lub przedtreningowych 3.

SUPLEMENTY DIETY ZAWIERAJĄCE KORZEŃ MACA (1):


(1) Powyższe zestawienie przedstawia najczęściej wybierane produkty w danej kategorii, w ramach serwisu BioTrendy.pl

STOSOWANIE

Skutecznym sposobem na bezstresowe przyjmowanie sproszkowanego korzenia maca jest mieszanie go z wodą, sokiem owocowym bądź innym preferowanym płynem (ale nie gorącym) i spożywanie przed posiłkiem – na pusty żołądek. Zależnie od dolegliwości i potrzeb możemy przyjmować proszek na 10-15 minut przed zjedzeniem śniadania bądź na 10 minut przed treningiem. Producenci zalecają łyżeczkę do nawet dwóch stołowych łyżek dziennie. Gramatura produktu jest zróżnicowana. Zaleca się rozpoczęcie suplementacji korzeniem maca od małych ilości i stopniowe zwiększanie porcji w razie potrzeby dopiero wtedy, gdy organizm się w pełni zaadaptuje. Ograniczy to ewentualne wystąpienie szoku ze strony układu endokrynnego. Aby cieszyć się maksymalnym działaniem korzenia maca, warto robić sobie przerwy w suplementacji. Proszek można stosować jako dodatek do koktajli, sałatek czy zup. W przypadku tabletek optymalna porcja do spożycia to trzy kapsułki dziennie po jednej kapsułce po posiłku, popijając płynem. Oczywiście, wszystko zależy od indywidualnych zaleceń producenta. Aby osiągnąć zamierzone efekty, suplementacje należy łączyć ze zdrową, zbilansowaną dietą oraz minimalną aktywnością fizyczną. Nie zaleca się przekraczania dziennej porcji do spożycia. Korzeń maca – niezależnie od formy – nie jest wskazany kobietom w ciąży lub w okresie karmienia 4, 5.

MOŻLIWE DZIAŁANIA NIEPOŻĄDANE

Korzeń maca jest w pełni bezpieczny dla zdrowia i życia.Odpowiednio spożywane suplementy diety działają detoksykująco – usuwają z naszego organizmu substancje szkodliwe. Stosowany przez mężczyzn ze stanem zapalnym gruczołu krokowego,może powodować wzmożone dolegliwości bólowe (na skutek zwiększonego ukrwienia prącia). Korzeń maca nie jest wskazany dla osób borykających się z chorobami tarczycy. Maca posiada stosunkowo wysokie stężenie potasu – pierwiastka nieodpowiedniego dla jednostek cierpiących na dolegliwości nerek. Jako że korzeń maca ma wpływ na poziom hormonów w organizmie, jest stanowczo zakazany w chwili przyjmowania leków, które mają wpływ na system endokrynny, a także przy leczeniu takich schorzeń, jak choćby rak piersi bądź prostaty. Kwestia ta odnosi się również do innych poważnych chorób. Nie zaleca się stosowania korzenia maca przy nadciśnieniu. Nie przeprowadzono dokładnych badań odnośnie wpływu korzenia maca na zdrowie płodu oraz niemowląt. Stąd też nie zaleca się, by był on przyjmowany przez kobiety ciężarne oraz karmiące piersią 2, 5.

BIBLIOGRAFIA:

1.

    • Gryszczyńska A., Gryszczyńska B., Opala B., Łowicki Z., Zastosowanie roślin leczniczych w menopauzie. Cz. II, „Postępy Fitoterapii” 2012, nr 3.

2.

    • Mikzińska K., Matławska I., Znaczenie ziół w zaburzeniach seksualnych, „Postępy Fitoterapii” 2007, nr 1.

3.

    • Lutomski J., Maca – żywność energetyzująca czy lek? „Postępy Fitoterapii” 2001, nr 2-3.

4.

    • Lutomski J., Wpływ środków ziołowych na witalność organizmu, „Postępy Fitoterapii” 2002, nr 1-2.

5.

    • „Maca” mgr Iwona Wierzbicka, „Food Forum” nr 1(11)2016.

6.

    • Muhammad, I; Zhao J.; Dunbar D.C.; Khan I.A. (2002). Constituents of Lepidium meyenii ‚maca’. Phytochemistry. 59 (1): 105–110.

7.

    • Zhao J, Muhammad I, Dunbar DC, Mustafa J, Khan IA (February 2005). New alkamides from maca (Lepidium meyenii). Journal of Agricultural and Food Chemistry. 53 (3): 690–3.

8.

    Valentova, K.; Ulrichova J. (2003). Smallanthus sonchifolius and Lepidium meyenii – prospective Andean crops for the prevention of chronic diseases. Biomedical papers of the Medical Faculty of the University Palacký, Olomouc, Czechoslovakia. 147 (2): 119–30.

Powyższe opracowanie przedstawia wiedzę i poglądy jej autorów według stanu na dzień sporządzenia niniejszego opracowania, które zostało przygotowane z zachowaniem należytej rzetelności oraz staranności przy utrzymaniu zasad metodologicznej poprawności, a także obiektywizmu na podstawie ogólnodostępnych informacji, pozyskanych ze źródeł wiarygodnych według serwisu BioTrendy.pl w dniu publikacji opracowania. Serwis BioTrendy.pl nie gwarantuje jednakże ich kompletności oraz dokładności, w szczególności, w przypadku, gdyby informacje na podstawie, których wspierano się przy sporządzaniu powyższego opracowania okazały się niekompletne, niedokładne lub nie w pełni odzwierciedlały stan faktyczny. Serwis BioTrendy.pl nie ponosi odpowiedzialności za decyzje podjęte na podstawie niniejszego opracowania, ani za szkody poniesione w wyniku tych decyzji. Ponadto serwis BioTrendy.pl nie stanowi oraz nie zastępuje porady lekarskiej, a także nie prowadzi działalności leczniczej polegającej na udzielaniu świadczeń zdrowotnych w rozumieniu art. 3 ust 1 ustawy o działalności leczniczej. Powielanie bądź publikowanie w jakiejkolwiek formie niniejszego opracowania, lub jego części, oraz zwartych w nim informacji, czy wykorzystywanie materiału do własnych opracowań celem publikacji, bez uprzedniej, pisemnej zgody właścicieli serwisu BioTrendy.pl jest zabronione. Powyższe opracowanie stanowi utwór i jest prawnie chronione zgodnie z Ustawą z 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. 1994 nr 24 poz. 83 z późn. zm.).

Protected by Copyscape

Facebook Twitter

Zobacz również: