Dieta 1200 kalorii – na czym polega? Jak stosować?

Dieta 1200 kalorii – na czym polega? Jak stosować?

Dieta 1200 kalorii to jedna z najprostszych, jeśli chodzi o założenia diet, przeznaczona dla osób, które stronią od aktywności fizycznej w ciągu dnia. Doskonale sprawdzi się przy jednostkach spędzających większość czasu za biurkiem bądź komputerem, a także osób borykających się z problemami zdrowotnymi. Zasadniczo, prezentowany plan żywieniowy opiera się na produktach wysokobiałkowych, z pominięciem węglowodanów złożonych oraz z uwzględnieniem dużej ilości wody mineralnej. W czasie diety 1200 kalorii spożywamy zróżnicowane pokarmy, zawierające niemal wszystkie niezbędne witaminy oraz mikroelementy. Jako że utrata wagi następuje stopniowo – około pół kilograma na tydzień – możemy być niemal stuprocentowo pewni, iż nie grozi nam efekt jo-jo.

PROGRAM DIETY

Kluczowe założenia diety 1200 kalorii:

1. Dieta 1200 kalorii, zgodnie z nazwą, nie może przekraczać 1200 kalorii na dobę.

2. Posiłki winne być spożywane nie rzadziej niż co 2-3 godziny.

3. Ostatni posiłek spożywamy do 2-3 godzin przed snem.

4. Dieta winna być uzupełniona o napoje – wodę mineralną niegazowaną, soki warzywne, herbaty ziołowe oraz herbaty owocowe.

5. Trzy razy w tygodniu mięso winniśmy zastąpić rybami.

6. W czasie diety 1200 kalorii należy unikać ostrych przypraw, gdyż te pobudzają apetyt zamiast go hamować. Bez większych przeszkód możemy zastąpić je przyprawami ziołowymi.

7. W czasie diety 1200 kalorii nie wolno uprawiać sportów ani narażać się na wzmożony wysiłek fizyczny. Niemniej jednak zalecana jest 30-minutowa gimnastyka bądź spacer na świeżym powietrzu 1.

Uwaga! Dieta 1200 kalorii nie powinna trwać dłużej aniżeli 30 dni. Po tym czasie nasz organizm będzie domagał się pełnowartościowych produktów celem uzupełnienia mikro- i makroskładników. Oczywiście, nic nie stoi na przeszkodzie, aby zakończyć ją już po 7 dniach – wszystko zależy od tego, ile kalorii zamierzamy zrzucić.

Po zakończeniu diety 1200 kalorii nie powinniśmy wracać do starych nawyków – spożywania pustych kalorii, słodyczy, fast-foodów czy napojów gazowanych. Warto zachować zdrowy styl odżywiania się i nie zapominać o regularnym wysiłku fizycznym. Aby uniknąć efektu jo-jo należy wychodzić z diety powoli – stopniowo, zaczynając od wprowadzenia doń większej ilości produktów wysokobiałkowych, następnie węglowodanów złożonych, a na samym końcu tłuszczów.

Kluczem do sukcesu w zakresie diety 1200 kalorii, oprócz wyważonych posiłków, jest także ich jakość. Aby być pewnym, co do efektów planu żywieniowego należy zwracać uwagę na to, jakie składniki posiłków kupujemy. Winniśmy w tym celu dokładnie zapoznać się z ich etykietą. Obecnie wszystkie produkty dostępne w sklepach posiadają wyszczególniony skład, z uwzględnieniem kalorii, a także ilości białka, węglowodanów i tłuszczy (najczęściej na 100 gram). Jeżeli jednak zakupione przez nas rzeczy nie posiadają takich informacji (tak może się zdarzyć przy produktach kupowanych na wagę czy własnych wyrobów), aby oszacować liczbę kalorii w nich zawartą możemy skorzystać ze specjalnych kalkulatorów dostępnych w Internecie:

NAJCZĘŚCIEJ WYBIERANE SUPLEMENTY DIETY W KATEGORII ODCHUDZANIE I DIETA (1):


(1) Powyższe zestawienie przedstawia najczęściej wybierane produkty w danej kategorii, w ramach serwisu BioTrendy.pl

JADŁOSPIS PODCZAS DIETY

Zanim przejdziemy do przykładowego jadłospisu, należy wspomnieć o produktach, które winne zostać całkowicie wyeliminowane podczas diety 1200 kalorii. Prezentowany plan żywieniowy wymaga od nas całkowitego odrzucenia tzn. „pustych kalorii”. Te znajdziemy głównie w słodyczach, słonych przekąskach, fast-foodach, alkoholu oraz tłustych potrawach. W codziennym jadłospisie niezbędne jest uwzględnienie zdrowych węglowodanów: pieczywa pełnoziarnistego (zamiast tradycyjnego, białego), kaszy, makaronów, a także brązowego ryżu. W naszej diecie muszą znaleźć się również chude mięsa, ryby, jaja (najlepiej gotowane), a także świeże bądź gotowane na parze warzywa oraz owoce. Posiłki sporządzane na potrzeby diety 1200 kalorii winne być pozbawione produktów na bazie białej mąki oraz cukru. Bez większych przeszkód możemy gotować, dusić oraz piec – przy znacznym ograniczeniu tłuszczu, z dodatkiem olejów i oliw tłoczonych na zimno. Aby nadać potrawom wykwintnego smaku wystarczy uzupełnić je o odpowiednie przyprawy ziołowe 2.

Przykładowy jadłospis na jeden dzień diety 1200 kalorii przygotowany przez specjalistów z Unnopharma – doktor Magdalenę Białkowską oraz doktor Małgorzatę Rogalską-Niedźwiedź 3:

PRODUKTILOŚĆ W MIARACH DOMOWYCHILOŚĆ W GRAMACH LUB MILILITRACHWARTOŚĆ ENERGETYCZNA POSIŁKU (KCAL)
PIERWSZE ŚNIADANIE327 kcal
Müsli z owocami suszonymi2 łyżki20 g98 kcal
Mleko 0.5%250 ml98 kcal
Jajko na miękko1 szt.50 g61 kcal
Chleb żytni razowy1 kromka20 g45 kcal
Margaryna kubkowaCienka warstwa5 g22 kcal
Kawa, napar bez cukruFiliżanka150 ml3 kcal
DRUGIE ŚNIADANIE171 kcal
Jogurt naturalny 2%Pojemniczek150 g90 kcal
Grejpfrut1 szt.350 g81 kcal
Herbata zielona1 szklanka250 ml
OBIAD263 kcal
Pstrąg pieczony w foliiFilet100 g83 kcal
Ryż brązowy3 łyżki50 g78 kcal
Sałata lodowa z rzodkiewką i porem100 g8 kcal
Oliwa z oliwek1 łyżeczka5 g44 kcal
PODWIECZOREK157 kcal
Kiwi1 szt.90 g43 kcal
Migdały20 g114 kcal
Herbata ziołowa1 szklanka250 ml
KOLACJA282 kcal
Kasza gryczana3 łyżki100 g121 kcal
Margaryna kubkowaPłaska łyżeczka5 g22 kcal
Surówka z kapusty kiszonej:
– kapusta kiszona½ szklanki100 g11 kcal
– marchew½ szt.25 g5 kcal
– cebula3 krążki7 g2 kcal
– oliwa z oliwek1 łyżeczka5 g44 kcal
Kefir1 opakowanie150 ml77 kcal
ŁĄCZNIE1200 kalorii

Dodatkowo: minimum 1.5 litr wody mineralnej niegazowanej każdego dnia

Nic nie stoi na przeszkodzie, aby każdy z nas samodzielnie ułożył swój jadłospis diety 1200 kalorii. Jeżeli jednak nie mamy na to czasu, czy też odpowiedniej wiedzy, warto sięgnąć po gotowe zestawienia posiłków. Te znajdziemy w Internecie, a także w niektórych książkach poświęconych zdrowemu odżywianiu. Decydując się na samodzielne układanie diety 1200 kalorii winniśmy trzymać się następującego schematu posiłków:

  • Śniadanie – 300 kcal;
  • II śniadanie – 100 kcal;
  • Obiad – 300 kcal;
  • Podwieczorek – 200 kcal;
  • Kolacja – 300 kcal 4.

PRZECIWWSKAZANIA

Dieta 1200 kalorii nazywana jest potocznie dietą biurową. Ten niezwykle skuteczny plan żywieniowy skierowany jest do osób, które prowadzą siedzący tryb życia – czy to ze względu na problemy zdrowotne, czy też ergonomię pracy. Dieta ta absolutnie nie nadaje się dla sportowców czy osób aktywnych fizycznie. Nie powinny stosować jej również jednostki, których praca wiąże się ze znacznym wysiłkiem tzn. praca fizyczna. Należy pamiętać również, że dieta 1200 kalorii narzuca nam pewne ograniczenia co do stosowania określonych produktów – głównie wysokowęglowodanowych czy bogatych w błonnik. Plan ten może być nieodpowiedni dla osób borykających się z chorobami np. układu pokarmowego, chorobami serca czy chorobami przewlekłymi. Jednostki cierpiące na zdiagnozowane dolegliwości winny przed przejściem na dietę skonsultować się w tej sprawie ze swoim lekarzem prowadzącym. Dieta 1200 kalorii nie nadaje się dla dzieci, kobiet w ciąży, a także matek karmiących.

MOŻLIWE DZIAŁANIA NIEPOŻĄDANE

Mimo że dieta 1200 kalorii nie wiąże się z niezwykle uciążliwym efektem jo-jo, z racji stosunkowo niewielkiej dawki kalorii, może wywołać pewne skutki uboczne. Do najczęstszych z nich należą:

  • Problemy z koncentracją;
  • Uczucie senności,
  • Nerwowość,
  • Zwiększona podatność na stres.

Nieczęsto w czasie diety 1200 kalorii mogą pojawić się także problemy zdrowotne, takie jak:

  • Zawroty głowy,
  • Zasłabnięcia

BIBLIOGRAFIA:

1.Chełmińska-Wieczorek Z. Nowoczesna dietetyczna książka kucharska, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2014;
2.http://dobrana-dieta.pl/

    • [dostęp 15.04.2017];

3.http://unnopharma.pl/

    • [dostęp 15.04.2017];

4.http://dietetyczne-przepisy.net/dieta-1200-kcal-efekty-stosowanie/

    [dostęp 27.04.2017];

Dieta Cambridge - na czym polega? Jak stosować?

Powyższe opracowanie przedstawia wiedzę i poglądy jej autorów według stanu na dzień sporządzenia niniejszego opracowania, które zostało przygotowane z zachowaniem należytej rzetelności oraz staranności przy utrzymaniu zasad metodologicznej poprawności, a także obiektywizmu na podstawie ogólnodostępnych informacji, pozyskanych ze źródeł wiarygodnych według serwisu BioTrendy.pl w dniu publikacji opracowania. Serwis BioTrendy.pl nie gwarantuje jednakże ich kompletności oraz dokładności, w szczególności, w przypadku, gdyby informacje na podstawie, których wspierano się przy sporządzaniu powyższego opracowania okazały się niekompletne, niedokładne lub nie w pełni odzwierciedlały stan faktyczny. Serwis BioTrendy.pl nie ponosi odpowiedzialności za decyzje podjęte na podstawie niniejszego opracowania, ani za szkody poniesione w wyniku tych decyzji. Powielanie bądź publikowanie w jakiejkolwiek formie niniejszego opracowania, lub jego części, oraz zwartych w nim informacji, czy wykorzystywanie materiału do własnych opracowań celem publikacji, bez uprzedniej, pisemnej zgody właścicieli serwisu BioTrendy.pl jest zabronione. Powyższe opracowanie stanowi utwór i jest prawnie chronione zgodnie z Ustawą z 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. 1994 nr 24 poz. 83 z późn. zm.).Protected by Copyscape

Facebook Twitter

Zobacz również: