Dieta jogurtowa – na czym polega? Jak stosować?

Dieta jogurtowa – na czym polega? Jak stosować?

Dieta jogurtowa – jak sama nazwa wskazuje – opiera się na daniach oraz napojach mlecznych. W porównaniu do innych diet, prezentowany plan żywieniowy jest nie tylko skuteczny w zakresie szeroko pojętego odchudzania, ale również smaczny. Dzienne menu diety jogurtowej bazuje na naturalnych, bogatych w żywe kultury bakterii jogurtach naturalnych, a także owocach. Nie brakuje w nim również lekkostrawnych potraw z dodatkiem lekkiego – oczywiście, stworzonego na bazie jogurtu – sosu 1. Dieta jogurtowa dostępna jest w kilku wariantach w zakresie kaloryczności. Dobór liczby kalorii winien zależeć od naszych indywidualnych predyspozycji. Aby nie narazić organizmu na niepotrzebny wstrząs spowodowany głodówką, najlepiej wyliczyć zapotrzebowanie kaloryczne za pomocą dostępnego w Internecie kalkulatora, a następnie obniżyć tą wartość o 200-300 kcal. Już niewielkie „obcięcie” podaży kalorii sprawi, że zaczniemy tracić na wadze. W ciągu 14 dni diety jogurtowej powinniśmy stracić około 6 kilogramów.

PROGRAM DIETY

Zasady diety jogurtowej są jasne i klarowne, przez co jej stosowanie wcale nie jest takie trudne, jak może się wydawać. Ściśle określone wytyczne sprzyjają dokładnemu przygotowaniu się do redukcji tkanki tłuszczowej, bez obaw o ewentualne skutki uboczne. O czym należy pamiętać przy diecie jogurtowej?

 

Wskazówki przy diecie jogurtowej:
Czas trwania:

Dieta jogurtowa winna trwać dokładnie 14 dni – nie więcej, nie mniej. Chociaż wydaje się, że 2 tygodnie to mało, spożywanie wyłącznie jogurtów może znacząco osłabić organizm. Przeciąganie planu żywieniowego w nieskończoność odbije się na naszym zdrowiu 4.

Produkty zakazane:

Mimo że dieta nazywa się jogurtową, nie jest powiedziane, że w czasie jej trwania jemy wyłącznie jogurt naturalny oraz owocowy (więcej o produktach w części: Jadłospis podczas diety). Istnieją jednak dwa rodzaje produktów spożywczych, o których musimy zapomnieć – przynajmniej przez 14 dni. Są to: czerwone mięso oraz tłuste ryby 3.

Produkty dozwolone:

Tak jak wspomniano wyżej, dieta jogurtowa bazuje przede wszystkim na naturalnych bądź owocowych jogurtach. Poza nimi prym wiodą kefiry, a także wszelkiego rodzaju owoce.

Odpowiednie nawodnienie organizmu:

Niemal przy każdej diecie wskazane jest spożycie odpowiedniej ilości wody dziennie – podobnie jest w przypadku diety jogurtowej. Przez 2 tygodnie zmuszeni jesteśmy wypijać co najmniej 1.5l wody mineralnej dziennie.

Przeciwwskazania:

Kwestia, którą większość z nas pomija – przeciwwskazania. Dieta jogurtowa nie jest wskazana dla wszystkich. O tym, kto nie powinien odchudzać się przy pomocy owocowych jogurtów można przeczytać w części: Przeciwwskazania do diety jogurtowej 5.

NAJCZĘŚCIEJ WYBIERANE SUPLEMENTY DIETY W KATEGORII ODCHUDZANIE I DIETA (1):


(1) Powyższe zestawienie przedstawia najczęściej wybierane produkty w danej kategorii, w ramach serwisu BioTrendy.pl

JADŁOSPIS PODCZAS DIETY

Mimo dość sugestywnej nazwy, w diecie jogurtowej dozwolone jest większość powszechnie wykorzystywanych w kuchni produktów. Aby zwiększyć efektywność prezentowanego planu żywieniowego, warto jednak bazować na kilku najważniejszych: owocach (przede wszystkim sezonowych), a także warzywach (również sezonowych), muesli, płatkach owsianych oraz kukurydzianych, pełnoziarnistym pieczywie oraz chudym mięsie. Tak jak wskazano wcześniej, w diecie jogurtowej szczególnie ważne jest nawodnienie organizmu. Nie powinniśmy zapominać o spożyciu co najmniej 1.5 litra wody dziennie. Jedynymi „zakazanymi” produktami diety jogurtowej są: tłuste ryby oraz czerwone mięso. Jako że dieta jogurtowa bazuje wyłącznie na 3 posiłkach na dzień, w między czasie może złapać nas głód – zwłaszcza, gdy podaż kaloryczna zostanie drastycznie zmniejszona. Aby uniknąć niekontrolowanych napadów, między posiłkami można spożywać przekąski bądź wprowadzić do diety drugie śniadanie i podwieczorek. Co możemy spożywać między śniadaniem, obiadem, a kolacją,aby nie zaburzyć procesu redukcji tkanki tłuszczowej? Jak najbardziej wskazane są: wafle ryżowe oraz chrupki chleb, owoce i warzywa w każdej postaci, a nawet kanapka z chudą wędliną. Niezwykle ważne, aby każdy posiłek zawierał jogurt naturalny bądź owocowy 2.

 

Przykładowy jadłospis na jeden dzień diety jogurtowej 1200 kcal 2:
Śniadanie:

150 g owocowego jogurtu + ¼ szklanki muesli + banan.

Obiad:

200 g pieczonej ryby np. dorsza + sos jogurtowy stworzony na bazie jogurtu light oraz drobno pokrojonej cytryny + gotowany ziemniak.

Kolacja:

250 g sałatki owocowej np. z owoców sezonowych + 50 g jogurtu naturalnego.

 

Przykładowy jadłospis na jeden dzień diety jogurtowej 1600 kcal 2:
Śniadanie:

Koktajl z owoców leśnych (jagody, maliny, truskawki, jeżyny – łącznie jedna szklanka) na bazie 200 g naturalnego jogurtu.

Obiad:

200 g ulubionej ryby np. pstrąga gotowanego w jarzynach (cebula, marchewka, por, pietruszka) + 2 średnie pieczone ziemniaki + surówka z kiszonej kapusty z dodatkiem cebuli, marchwi oraz jabłka.

Kolacja:

1x kromka chleba razowego + 2x plasterek szynki z kurczaka + sałatka stworzona na bazie 50 g sera feta (light), ½ niewielkiej czerwonej papryki, zielonego ogórka pokrojonego w kostkę, czerwonej cebuli oraz posiekanej kapusty pekińskiej.

PRZECIWWSKAZANIA

Dieta jogurtowa, jako że bazuje na jogurtach, nie jest wskazana dla każdego. Opisywany plan żywieniowy nie może być stosowany przez osoby z nietolerancją pokarmową, w szczególności w zakresie nabiału. Dość monotonna dieta nie sprawdzi się również w przypadku dzieci i młodzieży, a także kobiet w ciąży i matek karmiących. Dodatkowo, jogurty nie są polecane osobom borykającym się z zaburzeniami pracy nerek. Redukcja masy na poziomie 6 kilogramów w skali miesiąca może odbić na nas swoje piętno. Chociaż wydaje się, że to niewiele, 12 kilogramów na miesiąc to ogromny spadek. Nic więc dziwnego, że nasz organizm może przeżyć swojego rodzaju szok. Przed rozpoczęciem diety jogurtowej warto skonsultować się z lekarzem np. celem przeprowadzenia odpowiednich badań. Redukcyjny plan żywieniowy winien być ułożony tak, by dostarczał nam wszystkich niezbędnych składników odżywczych, minerałów, witam zgodnych z naszym indywidualnym zapotrzebowaniem. W tym celu warto zasięgnąć porady wykwalifikowanego dietetyka, który pomoże nam dostosować dietę do naszego trybu życia i preferencji żywieniowych 5, 6.

MOŻLIWE DZIAŁANIA NIEPOŻĄDANE

Każda dieta ma swoje wady i zalety. Przy diecie jogurtowej nie powinny wystąpić żadne skutki uboczne, chyba że ułożony przez nas plan żywieniowy nie będzie uwzględniał wszystkich witamin, minerałów i innych składników odżywczych. Skomponowanie własnej diety nie jest rzeczą prostą. Każdy plan żywieniowy – zwłaszcza redukcyjny – musi być dostosowany do indywidualnego profilu jednostki. Aby uniknąć ewentualnych niedogodności w postaci dolegliwości układu pokarmowego, migren, zawrotów głowy, problemów z koncentracją etc., należy skontaktować się z dietetykiem, który pomoże nam dopasować dietę jogurtową do naszych preferencji i potrzeb naszego organizmu 1.

BIBLIOGRAFIA:

1.

    • Black M.,Newidea N., Które diety naprawdę działają. Prawdziwe historie, wnioski, opinie, porady., Redakcja: !ALE HISTORIE!, 2015.

2.

    • Volz G., Zdrowa dieta jogurtowa, J&BF.

3.

    • Malinkiewicz. A., Dieta kobiety pracującej, Studio Astropsychologii. 2017.

4.

    • Markowska M., Dieta uzdrawiająca organizm, FEERIA 2017.

5.

    • Fuhrman I., Koniec z dietami, GALAKTYKA 2017.

6.

    • Seignalet I., Odżywianie czyli trzecia droga medycyny. 100 chorób, które można pokonać dietą, Wydawnictwo Vital 2018.

7.

    Zinczenko D., Moore P., Dieta 8—godzinna. Obserwuj znikające kilogramy bez patrzenia na to co jesz, Wydawnictwo Vital 2014.

Powyższe opracowanie przedstawia wiedzę i poglądy jej autorów według stanu na dzień sporządzenia niniejszego opracowania, które zostało przygotowane z zachowaniem należytej rzetelności oraz staranności przy utrzymaniu zasad metodologicznej poprawności, a także obiektywizmu na podstawie ogólnodostępnych informacji, pozyskanych ze źródeł wiarygodnych według serwisu BioTrendy.pl w dniu publikacji opracowania. Serwis BioTrendy.pl nie gwarantuje jednakże ich kompletności oraz dokładności, w szczególności, w przypadku, gdyby informacje na podstawie, których wspierano się przy sporządzaniu powyższego opracowania okazały się niekompletne, niedokładne lub nie w pełni odzwierciedlały stan faktyczny. Serwis BioTrendy.pl nie ponosi odpowiedzialności za decyzje podjęte na podstawie niniejszego opracowania, ani za szkody poniesione w wyniku tych decyzji. Ponadto serwis BioTrendy.pl nie stanowi oraz nie zastępuje porady lekarskiej, a także nie prowadzi działalności leczniczej polegającej na udzielaniu świadczeń zdrowotnych w rozumieniu art. 3 ust 1 ustawy o działalności leczniczej. Powielanie bądź publikowanie w jakiejkolwiek formie niniejszego opracowania, lub jego części, oraz zwartych w nim informacji, czy wykorzystywanie materiału do własnych opracowań celem publikacji, bez uprzedniej, pisemnej zgody właścicieli serwisu BioTrendy.pl jest zabronione. Powyższe opracowanie stanowi utwór i jest prawnie chronione zgodnie z Ustawą z 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. 1994 nr 24 poz. 83 z późn. zm.).

Protected by Copyscape

Facebook Twitter

Zobacz również: