Dieta Kwaśniewskiego – na czym polega? Jak stosować?

Dieta Kwaśniewskiego – na czym polega? Jak stosować?

Dieta Kwaśniewskiego, szerzej znana pod nazwą Dieta Optymalna, to starannie opracowany plan żywieniowy autorstwa doktora Jana Kwaśniewskiego. W porównaniu do innych diet, model optymalny/zrównoważony oddziałuje bezpośrednio na nasz organizm, przyczyniając się do redukcji wielu chorób i dolegliwości. Sam twórca prezentowanego planu żywieniowego przekonuje, że dostosowanie stylu życia do diety optymalnej sprzyja leczeniu wielu chorób powszechnie uznawanych za nieuleczalne. Kwaśniewski twierdzi, że – wbrew powszechnym opiniom – tłuszcz jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowaniu organizmu, zaś spożywanie dużej ilości owoców i przetworów zbożowych może mieć nań negatywny wpływ. Warto zaznaczyć, że dieta Kwaśniewskiego już na samym początku okrzyknięta została jednym z najszkodliwszych planów żywieniowych. Stwierdzenie to kłóci się z niektórymi badaniami, zaprezentowanymi przez samego twórcę. Autor Diety Optymalnej – po wielu latach wnikliwej analizy – określił dokładne zapotrzebowanie dobowe człowieka na główne składniki pokarmowe: białko, węglowodany oraz tłuszcze. Dieta zrównoważona bazuje zatem na optymalnym spożywaniu makroskładników – w odpowiednich proporcjach 4, 6.

PROGRAM DIETY

Decydując się na dietę Kwaśniewskiego musimy wyzbyć się uprzedzeń – zwłaszcza dotyczących negatywnego działania tłuszczu na nasz organizm. Zaprezentowane przez Kwaśniewskiego rozwiązanie znacząco różni się od większości planów żywieniowych. Dieta Kwaśniewskiego, jako jedna z niewielu bądź nawet jedyna, bazuje na dokładnych proporcjach poszczególnych składników odżywczych:

 

Proporcje:

Białko : Tłuszcze : Węglowodany
(1 : 2.5 – 3.5 : 0.3 – 0.5)

Białko:

60 g – 90 g na dobę.

Tłuszcze:

Ponad 150 g na dobę.

Węglowodany:

50 g – 70 g na dobę.

 

Kwaśniewski podkreśla, że spożywanie pokarmu jest wyłącznie czynnością fizjologiczną, nie zaś sensem istnienia. Co za tym idzie, nie powinniśmy poświęcać mu całego życia. Istnieje szereg innych rzeczy, bardziej godnych celebrowania, aniżeli jedzenie. Warto zauważyć, że węglowodany stanowiące podstawę w niemal każdej diecie, w przypadku Diety Kwaśniewskiego poszły „w odstawkę”. Podstawowym składnikiem prezentowanego planu żywieniowego jest tłuszcz. Nie jest więc zaskoczeniem, że dieta Kwaśniewskiego nie jest rekomendowana przez Instytut Żywności i Żywienia 1, 2. Dieta Kwaśniewskiego pomija węglowodany, całkowicie spychając je na drugi, a nawet „trzeci plan”. Co to oznacza dla nas? Decydując się na ten plan żywieniowy musimy być gotowi zrezygnować z pieczywa, ciast, a także większości produktów posiadających szeroko pojęte cukry. Ci, którym uda się przejść przez ten najtrudniejszy etap, zauważą wyraźne zmniejszenie apetytu, a także spadek wagi. Dodatkowo, pozbawiony niezdrowych makroskładników organizm zacznie czuć się „lepiej”, co oczywiście przełoży się na nasze samopoczucie. Odpowiedzialny za uczucie sytości tłuszcz sprawi, że przestaniemy mieć ochotę na niezdrowe przekąski czy podjadanie między posiłkami 8.

U osób ze znaczną nadwagą – przy Diecie Kwaśniewskiego – spadek masy ciała winien kształtować się na poziomie 6 kilogramów w skali miesiąca.

NAJCZĘŚCIEJ WYBIERANE SUPLEMENTY DIETY W KATEGORII ODCHUDZANIE I DIETA (1):


(1) Powyższe zestawienie przedstawia najczęściej wybierane produkty w danej kategorii, w ramach serwisu BioTrendy.pl

JADŁOSPIS PODCZAS DIETY

Dieta Kwaśniewskiego bazuje na następujących produktach 6:
Jaja:

Co najmniej 4 sztuki na dzień (ale zalecane jest więcej).

Mleko i przetwory mleczne:

Wszelkiego rodzaju sery, w szczególności: żółte, oscypki, pleśniowe oraz pełnotłuste twarogowe. Mleko co najmniej 3.2%, a także śmietana i śmietanka 30% (nie więcej niż ½ litra na dobę), majonez.

Mięso i przetwory mięsne:

Mięso wieprzowe, wołowe oraz drobiowe (zwłaszcza kaczka i gęś), a także podroby wieprzowe i drobiowe (serca, nerki, wątróbka). Wszelkiego rodzaju wędliny, a także kaszanki, salcesony, boczek, bekon, parówki, pasztet, mięsne galarety, tłusty rosół.

Tłuste ryby:

W szczególności tuńczyk, łosoś, węgorz, śledź, szproty oraz makrela.

Tłuszcze:

Oliwa z oliwek, olej słonecznikowy i rzepakowy, olej lniany, margaryna kubkowa

Bakalie i nasiona:

Orzechy i pestki słonecznika.

 

Dodatkowo, konieczne jest picie co najmniej 2.5 litra wody niegazowanej, źródlanej na dobę. Możliwe jest także spożywanie kawy i herbaty bez cukru.

 

Przykładowy zestaw na jeden dzień 4:
Śniadanie:

Jajecznica z 3 jaj na boczku (50 g) + dwa 100-gramowe placki na smalcu (10 g) z masłem (30 g) + herbata z cytryną bez cukru.

Obiad:

Kapuśniak (200 g) + tuńczyk w sosie śmietanowym (120 g) + ziemniaki (100 g).

Kolacja:

Galaretka z nóżek wieprzowych (200 g) + dwa 100-gramowe placki z masłem (30 g) + ziołowa herbata bez cukru.

PRZECIWWSKAZANIA

Dieta Kwaśniewskiego nie jest wskazana dla kobiet w ciąży oraz matek karmiących. Dodatkowo, prezentowany plan żywieniowy może być niebezpieczny dla osób z nietolerancjami żywieniowymi, a także jednostek borykających się z chorobami układu pokarmowego 5.

MOŻLIWE DZIAŁANIA NIEPOŻĄDANE

Chociaż sam twórca diety zarzeka się, że takowych nie ma, liczne publikacje wskazują natomiast na szereg skutków ubocznych związanych ze stosowaniem diety Optymalnej. Biorąc pod uwagę fakt, że jest to dieta o wysokiej zawartości tłuszczu, jej stosowanie może doprowadzić do wzrostu ciśnienia tętniczego, a także poziomu złego cholesteroli LDL we krwi – co wpływa na rozwój chorób układu sercowo-naczyniowego. Prezentowany plan żywieniowy jest również dość ubogi pod kątem zawartości błonnika, który odpowiedzialny jest przede wszystkim za regulacje perystaltyki jelit oraz stężenia glukozy we krwi. Ponadto ograniczenia spożycia węglowodanów może wiązać się z niedoborami: witamin z grupy B, witaminy C, magnezu oraz potasu. Do najczęstszych skutków ubocznych diety Kwaśniewskiego należą: utrata apetytu, bóle głowy, nudności, ogólne osłabienie organizmu, pogorszenie funkcjonowania nerek, a także zmiany skórne. 7, 9.

BIBLIOGRAFIA:

1.

    • Bolesławska I. i In., Profil lipidowy, stężenia aldehydu dimalonowego oraz białka ostrej fazy w grupie osób stosujących „optymalny” model żywienia,ProblHigEpidemiol 2011, 92(1): 63-66.

2.

    • Bolesławska I. i In.,Profil lipidowy oraz parametry stresu oksydacyjnego w grupie kobiet i mężczyzn stosujących „optymalny model żywienia, Bromat. Chem. Toksykol. – XLIII, 2010, 3, str. 276 – 280.

3.

    • Bolesławska I. i In., Zawartość składników mineralnych w całodziennych racjach pokarmowych kobiet i mężczyzn stosujących dietę tradycyjną i „optymalną” – analiza porównawcza,Żywność. Nauka. Technologia. Jakość, 2009, 4 (65), 303 – 311.

4.

    • Kwaśniewski J.,Chyliński M., Dieta optymalna; „Prasa śląska”, Katowice 1997.

5.

    • Grieb P, Kłapcińska B, Smol E, Pilis T, Pilis W, Sadowska-Krepa E, Sobczak A, Bartoszewicz Z, Nauman J, Stańczak K, Langfort J: Czynniki ryzyka miażdżycy u osób długotrwale odżywiających się dietą wysokotłuszczową. Instytut Medycyny Doświadczalnej i Klinicznej im. M. Mossakowskiego.

6.

    • Polemika Jana Kwaśniewskiego z Komitetem Terapii Polskiej Akademii Nauk — „Prawda o żywieniu optymalnym”, Jan Kwaśniewski, Ciechocinek, 13 czerwca 1999.

7.

    • Frank B. Hu, M.D., Meir J. Stampfer, M.D., JoAnn E. Manson, M.D., Eric Rimm, Sc.D., Graham A. Colditz, M.D., Bernard A. Rosner, Ph.D., Charles H. Hennekens, M.D., and Walter C. Willett, M.D., Dietary Fat Intake and the Risk of Coronary Heart Disease in Women.

8.

    • JiaqiongXuSigalEilat-Adar Catherine LoriaUriGoldbourt Barbara V Howard Richard R Fabsitz Ellie M Zephier Claudia MattilElisa T Lee, Dietary fat intake and risk of coronary heart disease: the Strong Heart Study, The American Journal of Clinical Nutrition, Volume 84, Issue 4, 1 October 2006, Pages 894–902, 84.4.894, 2006.

9.

    Kyungwon Oh Frank B. Hu JoAnn E. Manson Meir J. Stampfer Walter C. Willett, Dietary Fat Intake and Risk of Coronary Heart Disease in Women: 20 Years of Follow-up of the Nurses’ Health Study, American Journal of Epidemiology, Volume 161, Issue 7, 1 April 2005, Pages 672–679, 2005.

Powyższe opracowanie przedstawia wiedzę i poglądy jej autorów według stanu na dzień sporządzenia niniejszego opracowania, które zostało przygotowane z zachowaniem należytej rzetelności oraz staranności przy utrzymaniu zasad metodologicznej poprawności, a także obiektywizmu na podstawie ogólnodostępnych informacji, pozyskanych ze źródeł wiarygodnych według serwisu BioTrendy.pl w dniu publikacji opracowania. Serwis BioTrendy.pl nie gwarantuje jednakże ich kompletności oraz dokładności, w szczególności, w przypadku, gdyby informacje na podstawie, których wspierano się przy sporządzaniu powyższego opracowania okazały się niekompletne, niedokładne lub nie w pełni odzwierciedlały stan faktyczny. Serwis BioTrendy.pl nie ponosi odpowiedzialności za decyzje podjęte na podstawie niniejszego opracowania, ani za szkody poniesione w wyniku tych decyzji. Ponadto serwis BioTrendy.pl nie stanowi oraz nie zastępuje porady lekarskiej, a także nie prowadzi działalności leczniczej polegającej na udzielaniu świadczeń zdrowotnych w rozumieniu art. 3 ust 1 ustawy o działalności leczniczej. Powielanie bądź publikowanie w jakiejkolwiek formie niniejszego opracowania, lub jego części, oraz zwartych w nim informacji, czy wykorzystywanie materiału do własnych opracowań celem publikacji, bez uprzedniej, pisemnej zgody właścicieli serwisu BioTrendy.pl jest zabronione. Powyższe opracowanie stanowi utwór i jest prawnie chronione zgodnie z Ustawą z 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. 1994 nr 24 poz. 83 z późn. zm.).

Protected by Copyscape

Facebook Twitter

Zobacz również: