Dieta lekkostrawna – na czym polega? Jak stosować?

Dieta lekkostrawna – na czym polega? Jak stosować?

Dieta lekkostrawna tak samo jak dieta bezglutenowa winna być rozpatrywana w zupełnie innych kwestiach, aniżeli standardowe plany żywieniowe. Mówiąc o diecie lekkostrawnej mamy na myśli nie same produkty czy ich kaloryczność, a sposób przyrządzania oraz spożywania posiłków. Już na samym początku warto powiedzieć, że dieta lekkostrawna nie jest dietą redukcyjną, a więc odchudzającą. Decydując się na jej stosowanie nie zrzucimy zbędnych kilogramów ani nie wysmuklimy naszego ciała 2. Prezentowany plan żywieniowy dedykowany jest osobom, które pragną zmienić codzienny jadłospis i nawyki żywieniowe na zdrowe, bezpieczne zarówno dla ciała jak i ducha. Dieta lekkostrawna bazuje bowiem na produktach łatwostrawnych, niemal całkowicie ograniczając wyroby wysoko przetworzone, ciężkostrawne warzywa, potrawy tłuste oraz dania smażone. Jej zasadniczym celem jest odciążenie przewodu pokarmowego. Nadmienić należy, iż dietę lekkostrawną zaleca się po wszelkiego rodzaju operacjach 1.

PROGRAM DIETY

Dieta lekkostrawna to nic innego jak zwykły, racjonalny sposób żywienia. Oczywiście, jak każdy plan żywieniowy również i ten wymaga pewnych wyrzeczeń. Tak więc, przechodząc na dietę lekkostrawną zmuszeni jesteśmy zapomnieć o posiłkach smażonych, tłustych, ostrych, a także wzdymających. Łatwiej strawne danie przyrządza się z wykorzystaniem odpowiednich technik kulinarnych. Ten pozornie skomplikowany sposób żywienia wiedzie prym wśród pacjentów szpitalnych i osób chorych. Zazwyczaj jednak, dieta lekkostrawna uzupełniana jest o dodatkowe zalecenia lekarskie. Można powiedzieć, że każdy plan żywieniowy jest indywidualizowany, w zależności od pacjenta. Oczywiście, opisywany plan dostarcza niezbędną ilość energii oraz mikro- i makroskładników 3. Przy diecie lekkostrawnej najważniejsza jest odpowiednia obróbka termiczna. Dozwolone są: gotowanie w wodzie, gotowanie na parze, duszenie, pieczenie w folii oraz pieczenie w naczyniu żaroodpornym. Ważne, aby w czasie przygotowywania posiłku stracić jak najmniej cennych składników odżywczych. Stad też stanowczo zabrania się smażenia, pieczenia oraz wędzenia. Dodatkowo, przy diecie lekkostrawnej nie wolno spożywać fast-foodów, dań w puszkach, kiszonek, warzyw marynowanych w occie oraz gotowych do spożycia posiłków. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby stosować dietę lekkostrawną również u dzieci. Jako że maluchy niechętnie wyciągają rączki po warzywa, kluczem w tym zakresie może okazać się miksowanie zup 5. Dziennie winniśmy spożywać około 5/6 posiłków – w zależności od indywidualnych preferencji. Ważne, aby te były spożywane w regularnych odstępach czasu. Każdy posiłek winien przebiegać w spokoju – w miłej, bezstresowej atmosferze. Śniadanie powinno być spożyte w ciągu pierwszej godziny po przebudzeniu, kolacja natomiast najpóźniej na dwie godziny przed położeniem się spać 6. Posiłki nie powinny być ani skrajnie zimne, ani skrajnie gorące. Każde danie jakie spożywamy winno być przygotowane w tym samym dniu. Stąd też dieta lekkostrawna jest trochę męcząca i czasochłonna, gdyż nie możemy przygotować sobie posiłków z wyprzedzeniem. W niniejszym planie żywieniowym stanowczo zabrania się odgrzewania produktów. Oczywiście, wszystko co jemy winno być najwyższej jakości – pochodzić wyłącznie ze sprawdzonych i bezpiecznych źródeł. Warto jeszcze dodać, że w czasie doby winniśmy wypijać do dwóch litrów nieprzegotowanej wody oraz innych płynów – przecierów, zup, soków 2. Posiłków nie należy popijać!

NAJCZĘŚCIEJ WYBIERANE SUPLEMENTY DIETY W KATEGORII ODCHUDZANIE I DIETA (1):


(1) Powyższe zestawienie przedstawia najczęściej wybierane produkty w danej kategorii, w ramach serwisu BioTrendy.pl

JADŁOSPIS PODCZAS DIETY

Nie ważne co, ale ważne jak – to główna zasada diety lekkostrawnej. Mimo że warzywa i owoce są zdrowe, niezwykle ważny jest stan, w jakim je przyjmujemy. Przy diecie lekkostrawnej należy pamiętać o zdejmowaniu skórek i pozbyciu się pestek – również z jabłek czy arbuza. Szczególnie wskazane są miękkie, surowe i oczywiście dojrzałe owoce i warzywa. Niestety, znacznie lepszym rozwiązaniem będzie starta marchewka z jabłkiem, aniżeli jedzenie samego jabłka i samej marchewki tj. w całości. Dopiero, gdy zetrzemy owoce/warzywa, zmiksujemy bądź przeciśniemy je przez sitko, staną się one lekkostrawne 7. Stąd też przy diecie lekkostrawnej polecane są: musy, koktajle owocowo-warzywne, a także zupy-kremy. Przy diecie lekkostrawnej niewskazany jest błonnik. Warto jednak pamiętać, że jest on – w niewielkich ilościach – niezbędny do prawidłowej pracy jelit. Dlatego też, do przygotowywanych w wyżej wymieniony sposób owoców i warzyw warto dodać otręby. Błonnik pokarmowy zawarty w otrębach jest stosunkowo łatwo przyswajalny nawet dla najbardziej wrażliwego żołądka 1, 8.

 

Produkty wskazane w diecie lekkostrawnej 7:
Produkty zbożowe:

Jasne, aczkolwiek czerstwe pieczywo, płatki owsiane.

Kasza:

Drobnoziarnista, w tym kasza manna i jaglana.

Ryż:

Biały, jaśminowy oraz basmati.

Mleko i przetwory mleczne:

Zsiadłe mleko, maślanka, jogurt, chudy biały ser.

Jaja:

Gotowane na miękko.

Chude mięso oraz ryby:

Cielęcina, kurczak, indyk, dorsz, sol oraz sandacz.

Tłuszcze:

Olej lniany, kukurydziany oraz sojowy, a także oliwa i masło (nie margaryna).

Warzywa i owoce:

Pieczone bądź gotowane warzywa, w szczególności: marchew, cukinia, buraki, dynia, sałata, fasolka szparagowa, buraczki. Miękkie owoce pozbawione skórek oraz pestek, w tym: jabłka, pomarańcze, banany, ananasy. Musy owocowe.

Przyprawy:

Lekkie przyprawy ziołowe, a także majeranek, koperek, pietruszka, cynamon, wanilia.

Napoje:

Niegazowaną woda mineralna, woda przegotowaną=a, owocowe kompoty (bez dodatku cukru).

 

Przykładowy zestaw na pierwszy dzień 7, 8:
Śniadanie:

2x jajko na miękko + 2x kromka czerstwego chleba + sałatka z pomidorów bez skórki z odrobiną oleju tłoczonego na zimno.

Drugie śniadanie:

Starta marchewka z jabłkiem (bez skórki).

Obiad:

Gotowany ryż z również ugotowanymi warzywami (na miękko) oraz kurczach z chudego bulionu.

Podwieczorek:

Koktajl pomarańczowy na jogurcie naturalnym.

Kolacja:

Gotowana marchewka + 2x kromka czerstwego pieczywa z 2x plaster chudej wędliny np. z kurczaka.

 

Przykładowy zestaw na drugi dzień 7, 8:
Śniadanie:

Kasza manna z duszonym jabłkiem (bez skórki) + lekka herbata słodzona miodem.

Drugie śniadanie:

Duszony seler z dodatkiem startego jabłka (bez skórki) + łyżka oleju.

Obiad:

Sola gotowana na parze, gotowane młode ziemniaczki posypane koperkiem, warzywa gotowane na miękko (marchew, cukinia bez skórki i groszek).

Podwieczorek:

Jogurt naturalny z owocami (bez skórki i pestek, najlepiej siekanymi).

Kolacja:

Zapiekanka z makaronu pszennego z dodatkiem warzyw: marchewki, pora, cebuli oraz cukinii (bez skórki) + lekka herbata słodzona miodem.

PRZECIWWSKAZANIA

Tak jak w przypadku np. diety bezglutenowej, nie powinniśmy mówić tutaj o przeciwwskazaniach, a wskazaniach do diety. Tak więc lekkostrawny plan żywieniowy jest szczególnie zalecany osobom z problemami zdrowotnymi, zwłaszcza po operacji. Dodatkowo, winny stosować go osoby borykające się ze schorzeniami układu trawiennego, w tym z 4:

  • Owrzodzeniem żołądka, jelit bądź dwunastnicy;
  • Stanami zapalnymi błony śluzowej przewodu pokarmowego;
  • Refluksami żołądkowo-przełykowymi;
  • Zespołem jelita drażliwego;
  • Nowotworami przewodu pokarmowego.

Ponadto, dieta lekkostrawna jest wskazana przy chorobach trzustki, wątroby, pęcherzyka żółciowego oraz dróg żółciowych.

MOŻLIWE DZIAŁANIA NIEPOŻĄDANE

Dieta lekkostrawna jest dietą leczniczą, a więc jest całkowicie pozbawiona skutków ubocznych. Warto pamiętać jednak, że dieta ta ma nam pomóc normalnie funkcjonować w przypadku choroby bądź przyspieszyć naszą rekonwalescencje po przebytych dolegliwościach, operacjach etc. Pod żadnym pozorem nie należy traktować ją jako dietę odchudzającą/redukcyjną.

BIBLIOGRAFIA:

1.

    • Ciborowska H., Rudnica A., Dietetyka, Żywienie zdrowego i chorego człowieka, PZWL, 2012.

2.

    • Jarosz M., Zalecenia zdrowego żywienia w schorzeniach i układach krążenie, układu oddechowego, narządu ruchu, psychosomatycznych i onkologicznych, IŻŻ, 2012.

3.

    • Jarosz M., Zasady prawidłowego żywienia w szpitalach, IŻŻ, 2011.

4.

    • Schafer S., Obalamy mity o „niezdrowym” jedzeniu. Cała prawda na talerzu., Wydawnictwo Vital, 2015.

5.

    • Laughin A., Dieta dla wątroby, Wydawnictwo Astrum, 2017.

6.

    • Fuhrman J., Jeść by żyć, Wydawnictwo Vocatio, 2017.

7.

    • Szczepańska A., Dieta łatwo strawna, Wydawnictwo PZWL, 2016.

8.

    Opracowanie zbiorowe, Kuchnia wagi lekkiej, Firma Księgarska Olesiejuk Spółka z o. o. s.k.a., Smak zdrowia, 2015.

Powyższe opracowanie przedstawia wiedzę i poglądy jej autorów według stanu na dzień sporządzenia niniejszego opracowania, które zostało przygotowane z zachowaniem należytej rzetelności oraz staranności przy utrzymaniu zasad metodologicznej poprawności, a także obiektywizmu na podstawie ogólnodostępnych informacji, pozyskanych ze źródeł wiarygodnych według serwisu BioTrendy.pl w dniu publikacji opracowania. Serwis BioTrendy.pl nie gwarantuje jednakże ich kompletności oraz dokładności, w szczególności, w przypadku, gdyby informacje na podstawie, których wspierano się przy sporządzaniu powyższego opracowania okazały się niekompletne, niedokładne lub nie w pełni odzwierciedlały stan faktyczny. Serwis BioTrendy.pl nie ponosi odpowiedzialności za decyzje podjęte na podstawie niniejszego opracowania, ani za szkody poniesione w wyniku tych decyzji. Ponadto serwis BioTrendy.pl nie stanowi oraz nie zastępuje porady lekarskiej, a także nie prowadzi działalności leczniczej polegającej na udzielaniu świadczeń zdrowotnych w rozumieniu art. 3 ust 1 ustawy o działalności leczniczej. Powielanie bądź publikowanie w jakiejkolwiek formie niniejszego opracowania, lub jego części, oraz zwartych w nim informacji, czy wykorzystywanie materiału do własnych opracowań celem publikacji, bez uprzedniej, pisemnej zgody właścicieli serwisu BioTrendy.pl jest zabronione. Powyższe opracowanie stanowi utwór i jest prawnie chronione zgodnie z Ustawą z 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. 1994 nr 24 poz. 83 z późn. zm.).

Protected by Copyscape

Facebook Twitter

Zobacz również: