BioTrendy - Dieta makrobiotyczna PL - na czym polega - jak stosowac

Dieta makrobiotyczna – na czym polega? Jak stosować?

Dieta makrobiotyczna – na czym polega? Jak stosować?

 

Dieta makrobiotyczna znacząco różni się od innych planów żywieniowych. Mimo że jest stosunkowo mało znana, jest jedną z najstarszych metod odżywiania, jakie do tej pory powstały. Starannie opracowane zasady i wskazówki diety makrobiotycznej przybyły do nas ze wchodu – dokładnie z Chin. W porównaniu do tradycyjnych planów żywieniowych, ten bazuje na starożytnej chińskiej medycynie i reprezentuje wartości Yin i Yang. Kluczową zasadą diety makrobiotycznej jest utrzymanie równowagi oraz harmonii pomiędzy Yin (pierwiastek żeński) oraz Yang (pierwiastek męski).

 

Chociaż założenia diety makrobiotycznej znane są od zalania dziejów, za jej twórcę uważa się niejakiego George’a Ohsawę (1911). Ohsawa postulował, by każdy ze spożywanych przez nas posiłków zawierał zbliżone smaki: słodki, kwaśny, słony oraz ostry. Co więcej, całkowicie sprzeciwiał się dodatkowej suplementacji – wszystkie pierwiastki i witaminy musiały znajdować się w stosowanych przez nas produktach 1.

PROGRAM DIETY

Założenia diety makrobiotycznej wydają się skomplikowane, aczkolwiek wystarczy odpowiednie podejście, aby szybko zrozumieć ideę prezentowanego planu żywieniowego. Kluczem do sukcesu jest życie w zgodzie z naturą. Dieta makrobiotyczna opiera się bowiem głównie na ziarnach zbóż oraz warzywach, roślinach strączkowych i owocach. Mięso i inne produkty pochodzenia zwierzęcego stanowią jedynie niewielki procent codziennego menu. Przy diecie makrobiotycznej niezwykle ważne jest odpowiednie łączenie pokarmów. Ta naturalna, niskobiałkowa dieta zbożowo-warzywna wpływa nie tylko na redukcję nadprogramowych kilogramów (nawet 6 kg w 2 tygodnie), ale również oczyszcza organizm i zapewnia dobre samopoczucie. Dieta makrobiotyczna nie jest tym samym co dieta wegetariańska, chociaż podstawą każdej z nich są rośliny. Ohsawa postulował aby jeść jak najwięcej pokarmów pochodzenia roślinnego, bowiem to w nich znajduje się najwięcej witamin, mikroelementów, białek, węglowodanów, a także innych substancji o znacznej aktywności biologicznej (przeciwutleniacze, fityniany, ligniny, indole, siarka) 2.

Najważniejsze zasady diety makrobiotycznej:

  • Codzienne posiłki powinny być przygotowywane z jak najmniej przetworzonych produktów roślinnych;
  • Mięso i produkty pochodzenia zwierzęcego o dużej zawartości białka takie jak: zsiadłe mleko, kefir, jogurt, twaróg, powinny być całkowicie wykluczone z diety. Natomiast ryby i owoce morza mogą być dodatkiem do diety, nie zaś stanowić jej podstawę;
  • Przez pierwsze 2 tygodnie diety należy spożywać wyłącznie 3 posiłki dziennie – gotowane, prażone, rozgniecione bądź zmielone ziarna. Dania te można uzupełnić o warzywa czy owoce, jednak zboża muszą stanowić nawet do 70% codziennego menu;
  • W diecie jako dodatek powinny znaleźć się również produkty kiszone: kapusta, seler, ogórki bądź sałata 3.
NAJCZĘŚCIEJ WYBIERANE SUPLEMENTY DIETY W KATEGORII ODCHUDZANIE I DIETA (1):


(1) Powyższe zestawienie przedstawia najczęściej wybierane produkty w danej kategorii, w ramach serwisu BioTrendy.pl

JADŁOSPIS PODCZAS DIETY

Produkty dozwolone w diecie makrobiotycznej 4:
Zboża i produkty zbożowe:

Pszenica, owies, jęczmień, żyto, proso, gryka, kukurydza, orkisz, ryż, kasza jaglana oraz ziarno skiełkowane. Wszystkie nieprzetworzone, bądź w niewielkim stopniu przetworzone wyroby pełnoziarniste – z tym, że te produkty powinny być akurat spożywane w zmniejszonej/ograniczonej ilości: pieczywno razowe, makarony oraz płatki owsiane.

Warzywa:

Marchew, pietruszka, szpinak, rzepa, chrzan, seler, buraki, cebula, brokuł, jarmuż, rzodkiew, por, kalafior, kapusta (biała, włoska, czerwona, pekińska), czosnek, szparagi, dynia, natka pietruszki, pokrzywa, szczypiorek, kalarepa, cukinia, botwinka, szczaw, papryka, seler naciowy, rukola, pomidor, kabaczek, ogórki oraz różne rodzaje sałat.

Rośliny strączkowe:

Bób, ciecierzyca, fasola, groch, soczewica, soja.

Algi:

Chlorella, spirulina, kelp, hijiki, kombu, dulse, wakame, nori.

Tłuszcze:

Nierafinowane oleje roślinne tłoczone na zimno.

Napoje:

Woda źródlana i mineralna, kawa zbożowa, herbaty ziołowe, fermentowane napoje sojowe, herbata z prażonego jęczmienia.

Inne:

Siemie lniane, pestki dyni, nasiona słonecznika, orzechy włoskie, orzechy laskowe.

 

Produkty, które można spożywać w ograniczonej ilości w diecie makrobiotycznej:
Owoce:

Jabłka, brzoskwinie, winogrona, gruszki, morele, śliwki, maliny, jagody, borówki, truskawki.

Ryby i owoce morza:

Szczupak, dorsz, flądra, płastuga, karaś, lin, morszczuk, sola, sandacz, mintaj, kergulena, dorada, płoć, krewetki, kraby, ostrygi, małże. Okazyjnie tylko jako dodatek, ale powinny być ograniczone do minimum.

Inne:

Przyprawy (sól, gorczyca, imbir), sok z cytryny.

 

Produkty zabronione w diecie makrobiotycznej:
Zboża i produkty zbożowe:

Produkty wykonane na bazie białej mąki.

Mleko i przetwory mleczne:

Twaróg, żółty ser, biały ser, świeże, zsiadłe mleko, maślanka, jogurt, kefir.

Jaja:

Kurze, kacze, gęsie, przepiórcze, indycze.

Mięso i przetwory mięsne:

Mięso drobiowe, wieprzowe, wołowe, baranina, konina, dziczyzna.

Owoce:

Owoce tropikalne tzn. pochodzące z innej strefy klimatycznej.

Tłuszcze:

Tłuszcze pochodzenia zwierzęcego oraz rafinowane tłuszcze roślinne: Masło, miękkie margaryny, smalec, słonina, tran, łój.

Napoje:

Czarna herbata, kawa, napoje gazowane, alkohol.

Inne:

Cukier, słodycze, ostre przyprawy, produkty mrożone, przetworzone i konserwowane.

 

Aby dieta makrobiotyczna przyniosła zamierzone efekty należy zadbać o odpowiednie proporcje w posiłkach:

  • Nie wolno łączyć ze sobą produktów białkowych oraz węglowodanowych;
  • Podstawą makrobiotycznego planu żywieniowego są niełuskane ziarna zbóż – pszenica, jęczmień, kukurydza, gryka i żyto – winny one stanowi 50% diety;
  • Warzywa nie powinny przekraczać 30% diety;
  • Białko dostarczane waz z mięsem rybim, a także orzechami i roślinami strączkowymi nie powinno wynosić więcej niż 10% diety makrobiotycznej;
  • 10% diety powinny stanowić płyny uzyskane z fermentowanej soi bądź egzotycznych naparów jak herbata z prażonego jęczmienia, ewentualnie z zup na bazie kiszonek. 3

 

Przykładowy zestaw na pierwszy dzień 6:
Śniadanie:
  • Kawa zbożowa;
  • Płatki owsiane/zbożowe na mleku sojowym z borówkami i malinami;
  • Kromka razowego chleba posmarowana miodem.
Obiad:
  • Herbata ziołowa;
  • Zupa jarzynowa (seler, marchew, pietruszka, cebula, por, koperek, czosnek, majeranek, bazylia);
  • Ugotowany ryż z warzywami i krewetkami (marchew, cukinia, cebula, groch, ciecierzyca, fasola, seler).
Kolacja:
  • Herbata z prażonego jęczmienia;
  • 2 Kromki razowego chleba posmarowane pasztetem z ciecierzycy.</;
  • Soczewica z warzywami (cukinia, marchew, brokuł, cebula).

 

Przykładowy zestaw na drugi dzień:
Śniadanie:
  • Zielona herbata;
  • Płatki owsiane/zbożowe na mleku migdałowym z orzechami włoskim i laskowymi, nasionami dyni oraz słonecznika;
  • Kromka razowego chleba posmarowana tofu.
Obiad:
  • Kawa zbożowa;
  • Krem z dyni (gotowana dynia, cebula, czosnek, sól – wszystko zmiksować);
  • Makaron warzywny (cienkie i długie paski z marchwi oraz białej rzodkiewki) z pesto z rukoli (rukola, szpinak, oliwa z oliwek, czosnek, sól, pieprz – wszystko zmiksować) z dodatkami (pomidor, nasiona slonecznika, tofu, orzechy włoskie).</ li>
Kolacja:
  • Sok z marchewki i selera;
  • Gołąbki z warzywami (kapusta, pomidory, marchewka, cebula, czosnek, natka pietruszki, kolendra, cukinia);
  • Kromka razowego chleba posmarowana awokado, posypana nasionami słonecznika i kiełkami rzodkiewki.

PRZECIWWSKAZANIA

Dieta makrobiotyczna, tak jak każdy radykalny plan żywieniowy, nie jest zalecana kobietom w ciąży oraz matkom karmiącym. Dodatkowo, nie mogą jej stosować osoby młode – w wieku dojrzewania, kobiety w czasie menopauzy, dzieci, a także osoby mające problemy z przyswajaniem witamin. Dieta makrobiotyczna jest stanowczo odradzana w przypadku osób chorych na kamicę nerkową i serce 5.

MOŻLIWE DZIAŁANIA NIEPOŻĄDANE

Niewłaściwe przeprowadzenie zaleceń diety makrobiotycznej może doprowadzić do poważnej anemii, przemęczenia, a także ogólnego osłabienia całego organizmu. Natomiast brak odpowiedniej ilości witaminy B12, która zawiera się wyłącznie w produktach pochodzenia zwierzęcego może przyczynić się do pojawienia się zaburzeń funkcjonowania ze strony układu nierwowego i krwiotwórczego 6.

BIBLIOGRAFIA:

1.B. Cyran, Odnowa na talerzu – poradnik żywienia naturalnego, Galaktyka, Łódź 2001 r.
2.G. Oshawa, „Makrobiotyka Zen”, Wydawnictwo Stowarzyszenie Buddyjskie Zen, 1985 r.
3.S. Olko, Makrobiotyka w polskiej kuchni, czyli powrót do dawnego naturalnego sposobu odżywiania, Wydawnictwo Książka i Wiedza, Warszawa 2011 r.
4.Kushi Michio, Jack Alex, Makrobiotyka. Ścieżka do całkowitego zdrowi, Wydawnictwo Kos, Katowice, 2106.
5.Z. Wróbel, Wybierz swoją dietę, ZYSK I SK-A, Poznań 2006 r.
6.R. Beliveau., D. Gingras, Dieta w walce z rakiem, Delta, Warszawa 2007 r.

Powyższe opracowanie przedstawia wiedzę i poglądy jej autorów według stanu na dzień sporządzenia niniejszego opracowania, które zostało przygotowane z zachowaniem należytej rzetelności oraz staranności przy utrzymaniu zasad metodologicznej poprawności, a także obiektywizmu na podstawie ogólnodostępnych informacji, pozyskanych ze źródeł wiarygodnych według serwisu BioTrendy.pl w dniu publikacji opracowania. Serwis BioTrendy.pl nie gwarantuje jednakże ich kompletności oraz dokładności, w szczególności, w przypadku, gdyby informacje na podstawie, których wspierano się przy sporządzaniu powyższego opracowania okazały się niekompletne, niedokładne lub nie w pełni odzwierciedlały stan faktyczny. Serwis BioTrendy.pl nie ponosi odpowiedzialności za decyzje podjęte na podstawie niniejszego opracowania, ani za szkody poniesione w wyniku tych decyzji. Ponadto serwis BioTrendy.pl nie stanowi oraz nie zastępuje porady lekarskiej, a także nie prowadzi działalności leczniczej polegającej na udzielaniu świadczeń zdrowotnych w rozumieniu art. 3 ust 1 ustawy o działalności leczniczej. Powielanie bądź publikowanie w jakiejkolwiek formie niniejszego opracowania, lub jego części, oraz zwartych w nim informacji, czy wykorzystywanie materiału do własnych opracowań celem publikacji, bez uprzedniej, pisemnej zgody właścicieli serwisu BioTrendy.pl jest zabronione. Powyższe opracowanie stanowi utwór i jest prawnie chronione zgodnie z Ustawą z 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. 1994 nr 24 poz. 83 z późn. zm.).

Protected by Copyscape

Facebook Twitter

Zobacz również: