Dieta norweska – na czym polega? Jak stosować?

Dieta norweska – na czym polega? Jak stosować?

Dieta norweska to jedna z najbardziej rygorystycznych diet, jakie wymyślono. Plan ten został skomponowany przez specjalistów do spraw żywienia oraz lekarzy z jednego z wiodących szpitali w Oslo (Norwegia). Jako że jest to stosunkowo nowa dieta, nie sposób określić wszystkich skutkówubocznych z nią związanych. Nie da się ukryć, że w przypadku diety norweskiej można zgubić znaczną ilość nadprogramowych kilogramów w bardzo krótkim czasie. Niestety, plan ten wymaga od nas ścisłego trzymania się zasad – nawet chwilowe odstępstwo czy przerwanie diety jest równoznaczne z jej zakończeniem.

Jako że jest ona poważnym obciążeniem dla organizmu, powrót do planu żywieniowego w przypadku jego zakończenia czy zawieszenia możliwy będzie dopiero po dłuższej rekonwalescencji. Dieta norweska opiera się na kilku kluczowych produktach – jajkach oraz grejpfrutach. Jest to stosunkowo zdrowy i zbilansowany plan żywieniowy, bowiem nie brakuje w nim surówek, gotowanego mięsa, ryb, a także warzyw. Szczególnie ważnym jej punktem jest brak kolacji 1.

PROGRAM DIETY

Dieta norweska, tak jak każdy inny plan żywieniowy, wymaga od nas stosowania kilku kluczowych zasad. Nawet najmniejsze odstępstwo może kosztować nas nadprogramowe kilogramy oraz problemy zdrowotne. Jako że jest to bardzo rygorystyczny plan żywieniowy, zaleca się aby decydowały się na niego wyłącznie osoby o silnej motywacji, młodym wieku i dobrym zdrowiu.

Najważniejsze zasady diety norweskiej 2:

  • Dieta norweska winna trwać dokładnie 14 dni – ani dzień dłużej, ani dzień krócej;
  • W czasie trwania diety norweskiej należy bezwzględnie przestrzegać wszystkich posiłków uwzględnionych w jadłospisie;
  • Zabrania się łączenia w czasie diety tłuszczu oraz węglowodanów;
  • Przez dwa tygodnie trwania diety należy dokładnie nawadniać organizm – dziennie winno wypijać się co najmniej 2 litry wody niegazowanej;
  • W diecie norweskiej szczególnie ważny jest wapń. W czasie jej trwania zaleca się dodatkowe spożywanie preparatów witaminowych o jego dużej zawartości;
  • Nie wolno skracać bądź wydłużać czasu trwania diety. W momencie jej przerwania należy zrobić co najmniej roczną przerwę przed wznowieniem planu żywieniowego;
  • Po zakończeniu diety norweskiej należy unikać spożywania produktów zawierających duże ilości skrobi.
NAJCZĘŚCIEJ WYBIERANE SUPLEMENTY DIETY W KATEGORII ODCHUDZANIE I DIETA (1):


(1) Powyższe zestawienie przedstawia najczęściej wybierane produkty w danej kategorii, w ramach serwisu BioTrendy.pl

JADŁOSPIS PODCZAS DIETY

Rygorystyczność diety norweskiej polega na spożywaniu ściśle określonych produktów. Nie da się ukryć, że jest to jeden z niewielu programów żywieniowych, który wymaga samodyscypliny i konsekwencji w działaniu. Zastosowanie się do każdej z zasad diety norweskiej pozwoli nam znacząco przyspieszyć przemianę materii, usprawnić proces trawienia, oczyścić organizm z toksyn i złogów, a co najważniejsze schudnąć – nawet do 10 kilogramów. Przy diecie norweskiej zabrania się spożywania składników innych, aniżeli wymienionych poniżej.

 

Produkty dozwolone w diecie norweskiej 5:
Zboża i produkty zbożowe:

Chleb razowy.

Mleko i przetwory mleczne:

Biały ser, jogurt.

Jaja:

Kurze, kacze, gęsie, przepiórcze, indycze.

Mięso i przetwory mięsne:

Mięso drobiowe (kurczak, indyk), wołowe.

Ryby:

Szczupak, dorsz, flądra, płastuga, karaś, lin, morszczuk, sola, sandacz, mintaj, kergulena, dorada, płoć.

Owoce:

Grejpfrut.

Warzywa:

Szpinak, pomidor, marchew, seler naciowy.

Napoje:

Woda źródlana i mineralna, herbaty ziołowe i owocowe, słaba kawa.

Inne:

Ogórki kiszone i konserwowe.

 

Dodatkowo, należy unikać wspomnianych już produktów bogatych w skrobię, wody gazowanej, oleju oraz soli. Należy pamiętać, że w czasie trwania diety norweskiej 8:

  • Nie wolno dodawać oleju oraz sosów do sałatek i surówek;
  • Nie wolno dodawać mleka oraz cukru do kawy i herbaty;
  • Nie wolno smażyć mięsa – jedynie grillować, gotować bądź opiekać;
  • Nie wolno przyrządzać inaczej jajek, aniżeli gotować;
  • Nie powinno się spożywać soli;
  • Trzeba spożywać co najmniej 3 litry płynów dziennie, z tego co najmniej 2 z niegazowanej wody mineralnej.

W przypadku diety norweskiej każde śniadanie, niezależnie od dnia wygląda tak samo. Jedynie w pierwszy dzień każdego nowego tygodnia możemy pozwolić sobie na „urozmaicenie”.

 

Przykładowy zestaw na jeden dzień 6:
Śniadanie I:
  • Pierwszy dzień tygodnia: 3 jajka gotowane na miękko bądź na twardo;
  • Każdy kolejny dzień: 1-2 jajka gotowane na miękko bądź na twardo, szklanka soku grejpfrutowego wyciśnięta z jednego średniej wielkości owocu (niesłodzona), do picia kawa bądź herbata (niesłodzona, bez mleka i cytryny).
Śniadanie II:
  • Każdy dzień: 1-2 jajka gotowane na miękko bądź na twardo, jeden średni grejpfrut, do picia kawa bądź herbata, opcjonalnie zamiast owocu szpinak gotowany z łyżką jogurtu lub surówka z warzyw (szpinak, pomidor, marchew, seler naciowy).
Obiad:
  • 3 jajka gotowane na miękko bądź na twardo, kromka chleba, surówka warzywna (szpinak, pomidor, marchew, seler naciowy), do picia kawa, opcjonalnie gotowane mięso wołowe, surówka warzywna (szpinak, pomidor, marchew, seler naciowy), do picia kawa, opcjonalnie ryba, surówka warzywna (szpinak, pomidor, marchew, seler naciowy), do picia herbata.

 

Możemy dowolnie łączyć produkty z powyższej listy. Zaleca się jednak, aby w planie żywieniowym zagościły jajka oraz grejpfruty. Dieta norweska nie przewiduje ani podwieczorku ani kolacji. W przypadku nieco rygorystycznej wersji diety norweskiej zaleca się w jej pierwszym oraz ósmym dniu zjeść dziewięć ugotowanych jaj – po trzy na śniadanie, drugie śniadanie oraz obiad. W pozostałe dni należy spożywać do czterech ugotowanych jaj. W każdym dniu powinniśmy zjeść co najmniej jednego grejpfruta. Pod żadnym pozorem nie należy zapominać o odpowiednim nawodnieniu organizmu. W przypadku niniejszego planu żywieniowego powinno to być nie mniej niż 2 litry płynów dziennie (optymalna ilość wynosi jednak 3 litry) 3.

PRZECIWWSKAZANIA

Jako że dieta norweska jest uboga w wiele składników odżywczych i jest bardzo rygorystyczna, nie jest ona zalecana:

  • Kobietom w ciąży i matkom karmiącym;
  • Dzieciom i młodzieży;
  • Osobom w sile wieku;
  • Osobom chorującym na przewlekłe choroby, w tym nowotwory oraz choroby serca;
  • Osobom o podwyższonym poziomie cholesterolu we krwi 4.

MOŻLIWE DZIAŁANIA NIEPOŻĄDANE

Dieta norweska nie bez powodu zwana jest również dietą jajeczną. Zgodnie z publikacjami Światowej Organizacji Zdrowia nie powinno spożywać się więcej aniżeli dziesięć jaj w skali tygodnia. W przypadku diety norweskiej liczba jaj w skrajnych przypadkach wynosi nawet ponad trzydzieści. Warto mieć na uwadze właśnie ten fakt, że dieta norweska jest niestety mało urozmaicona i niezbilansowana, co może odbić się negatywnie na naszym zdrowiu. Do możliwych skutków ubocznych diety norweskiej możemy zaliczyć: złe samopoczucie, omdlenia, odwodnienie, problemy z cerą, paznokciami oraz włosami, nerwowość, drażliwość, a także bardzo często występowanie efekt jo-jo. 7

BIBLIOGRAFIA:

1.Nowak A., Odchudzanie z elementami fizjologii i biochemii, czyli jak to działa. Wydanie I. Poznań.
2.Małgorzata Kamińska, Angelika Ciuraj, Dieta norweska – zasady, jadłospis, Portal.abczdrowie.pl, Warszawa, 2019;
3.Luc Djoussé, J. Michael Gaziano, Egg Consumption and Risk of Heart Failure in the Physicians’ Health Study, Circulation. 2008 Jan 29; 117(4): 512–516.

    • ;

4.Jarosz M., Kłosiewicz-Latoszek L., OTYŁOŚĆ – zapobieganie i leczenie, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2006.
5.Eliza Dolecka, Odchudzająca dieta norweska – utrata kilogramów, ale być może także zdrowia, Gazeta.pl Zdrowie, Warszawa, 2016.
6.Natalia Szubiela, Dieta norweska – szczegółowy jadłospis na 14 dni diety. Produkty wskazane i przeciwwskazane w diecie norweskiej, ilość i godziny posiłków, Zdrowie.tvn.pl, Warszawa, 2017.
7.Anna Sierant, Dieta norweska: zasady, efekty, skutki uboczne, jadłospis, Poradnikzdrowie.pl, Warszawa, 2017.
8.Karolina Kulesza, Dieta Norweska – Zasady, Produkty, Zalety, Wady, Skutki Uboczne, Sportportal.pl, Białystok, 2018.

Powyższe opracowanie przedstawia wiedzę i poglądy jej autorów według stanu na dzień sporządzenia niniejszego opracowania, które zostało przygotowane z zachowaniem należytej rzetelności oraz staranności przy utrzymaniu zasad metodologicznej poprawności, a także obiektywizmu na podstawie ogólnodostępnych informacji, pozyskanych ze źródeł wiarygodnych według serwisu BioTrendy.pl w dniu publikacji opracowania. Serwis BioTrendy.pl nie gwarantuje jednakże ich kompletności oraz dokładności, w szczególności, w przypadku, gdyby informacje na podstawie, których wspierano się przy sporządzaniu powyższego opracowania okazały się niekompletne, niedokładne lub nie w pełni odzwierciedlały stan faktyczny. Serwis BioTrendy.pl nie ponosi odpowiedzialności za decyzje podjęte na podstawie niniejszego opracowania, ani za szkody poniesione w wyniku tych decyzji. Ponadto serwis BioTrendy.pl nie stanowi oraz nie zastępuje porady lekarskiej, a także nie prowadzi działalności leczniczej polegającej na udzielaniu świadczeń zdrowotnych w rozumieniu art. 3 ust 1 ustawy o działalności leczniczej. Powielanie bądź publikowanie w jakiejkolwiek formie niniejszego opracowania, lub jego części, oraz zwartych w nim informacji, czy wykorzystywanie materiału do własnych opracowań celem publikacji, bez uprzedniej, pisemnej zgody właścicieli serwisu BioTrendy.pl jest zabronione. Powyższe opracowanie stanowi utwór i jest prawnie chronione zgodnie z Ustawą z 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. 1994 nr 24 poz. 83 z późn. zm.).

Protected by Copyscape

Facebook Twitter

Zobacz również: