Dieta oczyszczająca – na czym polega? Jak stosować?

Dieta oczyszczająca – na czym polega? Jak stosować?

Dieta oczyszczająca to jedna z najpowszechniejszych diet stosowanych przez Polaków. Wbrew powszechnej opinii, odpowiednio przeprowadzony plan żywieniowy ma nie tyle co zredukować poziom tkanki tłuszczowej, a skutecznie pozbyć się nieczystości zalegających w organizmie. Starannie dopracowany plan żywieniowy jest bardzo zdrowy i niezbędny w przypadku osób mieszkających w mieście bądź narażonych na działanie toksyn.

Toksyny i inne szkodliwe substancje stopniowo gromadzą się w naszym organizmie, niezależnie od podjętych wcześniej środków. Nieczystości znajdziemy praktycznie wszędzie, począwszy od przetworzonej czy niezdrowej żywności, poprzez zanieczyszczoną wodę, a skończywszy na powietrzu, którym oddychamy. Zatrucie organizmu objawia się w różny sposób, zależnie od naszych indywidualnych predyspozycji. W większości przypadków, o potrzebie detoksykacji świadczy nagłe obniżenie odporności, długoutrzymujące się złe samopoczucie, częste bóle głowy, a także stale powracające przeziębienia. Szybkie i skuteczne oczyszczenie organizmu nie tylko poprawi nasz stan zdrowia, ale również przyspieszy przemianę materii 1.

PROGRAM DIETY

Program diety odchudzającej jest zależny od kuracji, którą przyjmiemy. Istnieje szereg różnego rodzaju programów żywieniowych, które różnią się od siebie przede wszystkim doborem produktów detoksykujących. Większość osób nie zdaje sobie sprawy, że dieta oczyszczająca winna być dobrana zależnie od wieku, pory roku oraz stanu zdrowia jednostki.

Najważniejsze zasady diety oczyszczającej 2:

  • Na 7 dni przed rozpoczęciem diety oczyszczającej należy wyeliminować z jadłospisu produkty wysoko przetworzone, fast-foody, a także słodycze i napoje gazowane;
  • Dieta oczyszczająca winna odbyć się w momencie, gdy mamy sporo wolnego czasu –w weekend, w czasie urlopu;
  • W czasie detoksu nie wolno uprawiać ćwiczeń fizycznych – nawet podstawowych;
  • Dieta oczyszczająca może być wspomagana specjalnymi herbatkami oczyszczającymi (nie przeczyszczającymi), jednakże tylko ziołowymi.;
  • Dieta oczyszczająca nie powinna trwać dłużej niż 3 dni (wersja rygorystyczna zwana też głodówką) bądź 7 dni (wersja umiarkowana, dozwolone spożywanie pewnego rodzaju produktów);
  • W czasie diety oczyszczającej należy spożywać produkty, które przyspieszą detoks oraz odnowę organizmu.

Etapy diety oczyszczającej:

  • W czasie pierwszego można spożywać wyłącznie warzywa;
  • W drugim zaś do jadłospisu zaleca się wprowadzenie roślin strączkowych oraz pełnego ziarna.
NAJCZĘŚCIEJ WYBIERANE SUPLEMENTY DIETY W KATEGORII ODCHUDZANIE I DIETA (1):


(1) Powyższe zestawienie przedstawia najczęściej wybierane produkty w danej kategorii, w ramach serwisu BioTrendy.pl

JADŁOSPIS PODCZAS DIETY

W czasie diety oczyszczającej należy spożywać ściśle określone produkty – głównie warzywa. Posiłki natomiast powinny być niskokaloryczne. Wśród najważniejszych warzyw, niezbędnych przy detoksie organizmu, na szczególną uwagę zasługują 3:

 

Czerwona paprykaZawiera bardzo dużo witaminy C (znacznie więcej niż cytryna), a także witaminy E, niacyny, błonnika oraz beta-karotenu, reguluje pracę jelit, korzystnie wpływa na cerę
BurakiSprzyjają oczyszczani nerek oraz wątroby, wpływają na proces przemiany materii, szybko i skutecznie wydalają z organizmu kwas moczowy, działają wykrztuśnie, niwelują początki przeziębienia, zawierają duże ilości wapnia, magnezu, potasu i sodu (działanie odkwaszające), a także substancji pektynowych (ułatwia trawienie, obniża poziom cholesterolu, hamuje procesy gnilne w jelitach)
PomidoryZawierają dużo potasu (redukuje stres i zmęczenie, aktywuje wiele enzymów, sprzyja prawidłowej pracy mięśni), przeciwutleniaczy (chronią komórki nerwowe), witaminy C, a także wpływają pozytywnie na stan skóry, zwłaszcza w zakresie produkcji kolagenu
DyniaPobudza trawienie, wiąże toksyny, wypłukuje szkodliwe i zbędne produkty przemiany materii, a także reguluje gospodarkę wodną organizmu, zawarte w niej kwasy nukleinowe działają naprawczo na komórki organizmu i przyspieszają ich wzrost. Co więcej, dynia pobudza trawienie, odtruwa jelita, wzmacnia układ odpornościowy, sprzyja odchudzaniu, obniża poziom tłuszczów we krwi, oczyszcza trzustkę, działa moczopędnie oczyszczając nerki
MarchewObniża poziom złego cholesterolu we krwi, dzięki dużej ilości beta-karotenu sprawia, że skóra wygląda świeżo i zdrowo
RzodkiewkaObniża nadmiar kwasów żołądkowych, zapobiega dolegliwościom układu pokarmowego, pobudza wydzielanie żółci, działa bakteriobójczo na mikroorganizmy przewodu pokarmowego, zawiera dużo wapnia, magnezu, potasu, żelaza i fosforu
CebulaBakteriobójczo, oczyszcza zwłaszcza drogi oddechowe
CzosnekNiszczy bakterie chorobotwórcze zlokalizowane w układzie pokarmowym i oddechowym, stymuluje produkcję żółci, działa przeciwmiażdżycowo, reguluje trawienie, ułatwia zasypianie, wspomaga metabolizm tłuszczów
PietruszkaPosiada znaczne ilości witaminy B1, B2, C, żelaza i innych minerałów, ma właściwości dezynfekcyjne i moczopędne
KalafiorReguluje pracę jelit
RzepaWzmacnia włosy, sprzyja trawieniu, odciąża wątrobę, działa detoksykująco, przeciwzapalnie i przeciwbólowo
SzpinakZawiera dużo żelaza, witamin, soli mineralnych i chlorofilu, skutecznie usuwa z organizmu toksyny, sprzyja szybkiemu gojeniu się ran
SałataPoprawia trawienie, zapobiega dolegliwościom układu pokarmowego, reguluje wypróżnianie
KapustaZawiera szereg witamin i związków mineralnych, stymuluje aktywność przewodu pokarmowego, reguluje pracę jelit
Kapusta kiszonaPobudza soki trawienne, działa leczniczo na kluczowe organy organizmu
OgórkiPrzyspieszają detoksykację organizmu, działają moczopędnie
Cukinia i kabaczekOdkwaszają organizm, przyspieszają przemianę materii, zawierają duże ilości witaminy B, PP, C, żelaza, magnezu, wapnia, potasu oraz karotenu
BrokułyPjeosiadają przeciwutleniacze bezpośrednio chroniące serce, zawierają duże ilości witamin C, B1, A, K, PP, a także wapnia, fosforu, magnezu i potasu
SelerWspomaga oczyszczanie organizmu, niweluje zaparcia, działa moczopędnie
PorObniża poziom złego cholesterolu, działa bakteriobójczo, zawiera duże ilości witaminy A i E, a także potasu, wapnia, fosforu, magnezu oraz kwasu foliowego
KoperNiweluje wzdęcia i inne problemy układu trawiennego

 

Owoce niezbędne przy diecie oczyszczającej:
GrejpfrutObniża poziom złego cholesterolu we krwi, wspomaga leczenie chorób wrzodowych, reguluje pracę jelit
ArbuzZawiera duże ilości witaminy C, potasu, żelaza oraz związków biochemicznych bezpośrednio chroniących komórki przed szkodliwymi drobnoustrojami
CytrynaSok z cytryny pity na czczo poprawia metabolizm i ogranicza łaknienie, ponadto cytryna odkwasza organizm, wzmacnia jego odporność
KiwiReguluje pracę jelit, poprawia stan skóry
JabłkaNiweluje zaparcia, sprzyja oczyszczaniu organizmu dzięki właściwościom moczopędnym

Ponadto, przy diecie oczyszczającej konieczne jest spożywanie dużej ilości płynów – wody, a także herbat (zielonej, miętowej, wieloowocowej, ziołowej, z dzikiej róży) oraz soków (z kiszonych ogórków bądź kapusty, z jabłek, z marchwi) i kompotów (głownie z dyni i jabłek). Stanowczo zabrania się picia mocnych herbat, kawy, napojów słodzonych ora gazowanych etc. Jeśli chodzi o przyprawy, przy detoksie nie wolno używać cukru oraz soli. Wskazane są za to przyprawy naturalne, na bazie roślin – bazylia, czosnek, tymianek, chrzan, kminek, koperek i inne.

PRZECIWWSKAZANIA

Nie zaleca się diety oczyszczającej w przypadku dzieci i młodzieży, kobiet w ciąży oraz karmiących piersią, a także osobom starszym oraz jednostkom cierpiącym na choroby przewlekłe. Co więcej, detoks nie jest wskazany w miesiącach zimowych, wczesną wiosną oraz późną jesienią. Borykając się z uciążliwymi chorobami czy dolegliwościami, przed rozpoczęciem diety należy skontaktować się z lekarzem oraz wykonać podstawowe badania 4.

MOŻLIWE DZIAŁANIA NIEPOŻĄDANE

Zasadniczo dieta oczyszczająca nie wiąże się z żadnymi skutkami ubocznymi. Kluczem do sukcesu w zakresie skutecznej detoksykacji jest trzymanie się ścisłych zaleceń diety oraz sporządzanie potraw z możliwie największej ilości warzyw oraz owoców. Sama dieta nie powinna trwać dłużej niż 3 dni, gdyż może to prowadzić do znacznego osłabienia organizmu.

BIBLIOGRAFIA:

1.Wills J., Biblia żywności i żywienia, Amber, Warszawa 2002
2.Geiss H.M. Dieta i głodówka zdrowotna, KDC, Kraków 2003
3.Ewa Dąbrowska, Ciało i ducha ratować żywieniem, Wydawnictwo Michalineum, 2014
4.Elmborg Liliann Kristinn, Skuteczne kuracje oczyszczające, Warszawa, 2013

Powyższe opracowanie przedstawia wiedzę i poglądy jej autorów według stanu na dzień sporządzenia niniejszego opracowania, które zostało przygotowane z zachowaniem należytej rzetelności oraz staranności przy utrzymaniu zasad metodologicznej poprawności, a także obiektywizmu na podstawie ogólnodostępnych informacji, pozyskanych ze źródeł wiarygodnych według serwisu BioTrendy.pl w dniu publikacji opracowania. Serwis BioTrendy.pl nie gwarantuje jednakże ich kompletności oraz dokładności, w szczególności, w przypadku, gdyby informacje na podstawie, których wspierano się przy sporządzaniu powyższego opracowania okazały się niekompletne, niedokładne lub nie w pełni odzwierciedlały stan faktyczny. Serwis BioTrendy.pl nie ponosi odpowiedzialności za decyzje podjęte na podstawie niniejszego opracowania, ani za szkody poniesione w wyniku tych decyzji. Powielanie bądź publikowanie w jakiejkolwiek formie niniejszego opracowania, lub jego części, oraz zwartych w nim informacji, czy wykorzystywanie materiału do własnych opracowań celem publikacji, bez uprzedniej, pisemnej zgody właścicieli serwisu BioTrendy.pl jest zabronione. Powyższe opracowanie stanowi utwór i jest prawnie chronione zgodnie z Ustawą z 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. 1994 nr 24 poz. 83 z późn. zm.).Protected by Copyscape

Facebook Twitter

Zobacz również: