BioTrendy - Dieta owocowa PL - na czym polega - jak stosowac

Dieta owocowa – na czym polega? Jak stosować?

Dieta owocowa – na czym polega? Jak stosować?

Już na samym początku należy wspomnieć, iż dieta owocowa jest wyłącznie kilkudniowym programem żywieniowym, którego głównym celem jest gruntowna detoksykacja organizmu. Stosowanie jej dłużej, aniżeli 5 dni może skutkować poważnymi problemami zdrowotnymi. Dieta owocowa, jak sama nazwa wskazuje, to dieta oparta wyłącznie na owocach. Wbrew powszechnej opinii jest to nowość we współczesnych planach żywieniowych, a co za tym idzie, nie znajdziemy jej opisu w żadnych poradnikach dotyczących odchudzania. Zgodnie z założeniami, dieta owocowa ma nam pomóc oczyścić organizm z toksyn, złogów, produktów przemiany materii, a także wszelkiego rodzaju pasożytów.

Prezentowana dieta oczyszczająca pozwala zrzucić nawet do jednego kilograma dziennie. Niezwykle ważną kwestią w przypadku tego planu żywieniowego jest powrót do normalnego jedzenia. Kolejne posiłki musimy wprowadzać powoli i stopniowo. Gwałtowne powrót do wcześniejszych nawyków może bowiem skutkować efektem jo-jo, a także dolegliwościami układu pokarmowego np. biegunką, zaparciami oraz wzdęciami.

PROGRAM DIETY

Dieta owocowa jest dietą oczyszczająco-odchudzającą. Zbyt długie stosowanie tego planu żywieniowego może znacząco wyniszczyć nasz organizm. Dieta owocowa powinna trwać 3 dni. Jak sama nazwa wskazuje, dieta owocowa zakłada spożywanie wyłącznie owoców. W czasie trzech dni możemy spożywać owoce w dowolnej formie, z wykluczeniem owoców suszonych – surowe, duszone, gotowane oraz pieczone. Ważne, aby zjadać owoce ze skórką, bo to właśnie w niej znajduje się najwięcej błonnika. W czasie diety owocowej powinniśmy spożywać kilka posiłków w ciągu dnia. Kluczem do sukcesu zarówno w zakresie detoksykacji jak i zniwelowania zbędnych kilogramów jest umiejętne dobieranie owoców, tak aby wykorzystać jak najwięcej produktów dostępnych na rynku. Pomiędzy posiłkami winniśmy spożywać jak najwięcej niegazowanej wody mineralnej. Dzienna dawka płynów winna oscylować w granicach 2,5 litra. Dodatkowo, dla polepszenia smaku owocowych dań, możemy urozmaicić je poprzez dodanie doń ziołowych przypraw bądź cynamonu. Większość specjalistów jak np. dr Ewa Dąbrowska w książce „Dieta warzywno-owocowa a harmonia ciała„, zaleca stosowanie diet nieco bardziej urozmaiconych np. diety owocowo-warzywnej. Tego typu plan żywieniowych sprawdzi się w przypadku leczenia wszelkiego rodzaju chorób cywilizacyjnych. Warto nadmienić, iż diety owocowo-warzywne można stosować znacznie dłużej, aniżeli diety wyłącznie owocowe – zależnie od naszych potrzeb nawet do kilku tygodni 1.

NAJCZĘŚCIEJ WYBIERANE SUPLEMENTY DIETY W KATEGORII ODCHUDZANIE I DIETA (1):


(1) Powyższe zestawienie przedstawia najczęściej wybierane produkty w danej kategorii, w ramach serwisu BioTrendy.pl

JADŁOSPIS PODCZAS DIETY

Przykładowy jadłospis na jeden dzień przygotowany przez Magdalenę Bartosik 2:
Śniadanie:

Około 400 g owoców np. banan, winogrona i maliny.

Drugie śniadanie:

Kiwi i pomarańcza.

Przekąska:

Dwie gruszki i morele.

Obiad:

Banan, śliwki, grejpfrut lub sałatka owocowa z kilku różnych owoców.

Podwieczorek:

Duży kawałek melona.

Kolacja:

Garść borówek lub malin, ewentualnie 2 kiwi i jabłko przed snem.

 

W czasie diety owocowej powinniśmy spożywać wszystkie owoce za wyjątkiem suszonych. Dozwolone jest gotowanie, pieczenie, duszenie. Oczywiście, nic nie stoi na przeszkodzie, aby spożywać je również na surowo. Nie wolno obierać owoców, gdyż to w skórce znajduje się najwięcej witamin. Wszelkiego rodzaju sałatki owocowe mogą być dodatkowo doprawione sokiem z cytryny oraz przyprawami. Świetną opcją są również sosy ze zmiksowanych owoców. Owoce możemy spożywać w dowolnych ilościach. Jeden z wariantów diety owocowej zakłada spożywanie jednego wybranego owocu. Nie da się ukryć, że ten plan żywieniowy jest znacznie trudniejszy – bardziej monotonny i ubogi w i tak już ograniczone składniki odżywcze i witaminy. Zaleca się stosowanie diety owocowej z uwzględnieniem jak największej liczy produktów, w tym owoców sezonowych. Aby dobrać odpowiednie produkty owocowe warto skorzystać z poniższe tabeli wartości odżywczych 3:

 

NAZWA PRODUKTUkcal na 100gBIAŁKA na 100gTŁUSZCZE na 100gWĘGLOWODANY na 100g
Agrest40 kcal0.7 g0.3 g12.1 g
Ananas55 kcal0.5 g0.3 g14.1 g
Arbuz35 kcal0.4 g0.1 g8.8 g
Awokado164 kcal2.2 g15.6 g7.7 g
Banan97 kcal1.1 g0.5 g23.6 g
Banan skrobiowy111 kcal0.0 g0.0 g29.0 g
Borówki48 kcal0.3 g0.3 g12.1 g
Borówki amerykańskie59 kcal0.9 g0.3 g15.2 g
Brzoskwinia45 kcal1.1 g0.4 g12.3 g
Cytryna35 kcal1.3 g0.4 g9.3 g
Cytryna, świeża skórka73 kcal1.7 g0.2 g17.0 g
Czarne jagody46 kcal1.1 g0.9 g13.8 g
Czarne jagody gotowane93 kcal0.7 g0.2 g21.9 g
Czereśnie62 kcal1.1 g0.4 g13.9 g
Granat70 kcal1.1 g0.4 g18.3 g
Grejpfrut34 kcal0.5 g0.2 g10.3 g
Grejpfrut czerwony33 kcal0.6 g0.2 g7.4 g
Gruszka55 kcal0.7 g0.3 g14.6 g
Gruszka gotowana55 kcal1.1 g0.3 g12.9 g
Jabłko44 kcal0.6 g0.5 g13.0 g
Jabłko gotowane44 kcal0.5 g0.6 g12.3 g
Jabłko pieczone105 kcal0.2 g1.9 g21.1 g
Jeżyny62 kcal1.5 g0.2 g16.6 g
Kiwi55 kcal1.0 g0.4 g14.3 g
Liczi73 kcal0.2 g0.2 g17.5 g
Limonka28 kcal0.6 g0.3 g11.2 g
Maliny30 kcal1.2 g0.4 g11.8 g
Maliny gotowane144 kcal17.2 g2.8 g1.5 g
Mandarynka43 kcal0.7 g0.3 g10.9 g
Mango66 kcal0.7 g/td>0.4 g17.7 g
Marakuja35 kcal2.9 g0.3 g6.3 g
Melon33 kcal1.0 g0.4 g8.5 g
Morele45 kcal0.8 g0.3 g12.3 g
Morele gotowane45 kcal1.8 g0.3 g10.5 g
Nektarynka45 kcal0.8 g0.2 g11.6 g
Pigwa55 kcal0.5 g0.1 g16.0 g
Pomarańcze45 kcal1.0 g0.3 g10.9 g
Porzeczki czarne36 kcal1.5 g0.2 g15.5 g
Porzeczki czerwone33 kcal1.0 g0.3 g14.3 g
Poziomki35 kcal0.9 g0.6 g8.5 g
Śliwki46 kcal0.5 g0.3 g12.0 g
Śliwki gotowane45 kcal1.1 g0.3 g11.1 g
Truskawki30 kcal0.8 g0.5 g7.3 g
Winogrona72 kcal0.8 g0.2 g18.4 g
Wiśnie49 kcal0.7 g0.5 g11.2 g
Wiśnie gotowane43 kcal1.3 g0.5 g9.9 g
Żurawina50 kcal0.5 g0.2 g13.0 g

PRZECIWWSKAZANIA

Dieta owocowa jest bogata w niezwykle duże dawki cukrów prostych, a co za tym idzie, nie jest zalecana osobom borykającym się z cukrzycą, osobom ze skłonnością do cukrzycy, a także osobom, które mają inne zaburzenia utrzymania prawidłowego poziomu glukozy we krwi. Głodówki, nawet tak krótkie jak trzydniowa dieta owocowa, nie są wskazane w przypadku osób młodych – dzieci i młodzieży. Brak odpowiednich witamin oraz makro- i mikroskładników może znacząco wpłynąć na ich rozwój fizyczny oraz psychiczny. Diety te nie są wskazane również dla osób starszych. Na diety owocowe nie mogą pozwolić sobie kobiety w ciąży oraz matki karmiące. Odradza się również stosowanie detoksykującej głodówki w czasie menstruacji. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby przełożyć trzydniową dietę owocową na odpowiedni czas cyklu. Osoby cierpiące na choroby przewlekłe, w tym również nowotworowe oraz choroby serca, przed przejściem na dietę owocową powinny skontaktować się ze swoim lekarzem. To samo winny zrobić osoby, które z powodu swojego stanu zdrowia zażywają leki przepisane im przez specjalistę.

MOŻLIWE DZIAŁANIA NIEPOŻĄDANE

Dieta owocowa to jedna z najniebezpieczniejszych diet, jakie do tej pory wymyślono. Przedłużenie planu żywieniowego o więcej aniżeli wskazane trzy dni może skutkować poważnymi problemami natury zdrowotnej – w skrajnych przypadkach nawet cukrzycą. Co więcej, dieta owocowa jest uboga w niemal wszystkie składniki odżywcze, począwszy od białka, poprzez wapń, wielonienasycone kwasy tłuszczowe, magnez, a skończywszy na witaminach z grupy B i witaminie D. Jej stosowanie może doprowadzić do wyniszczenia organizmu, a także awitaminozy. W przypadku diety owocowej, w dłuższej perspektywie mogą pojawić się takie komplikacje zdrowotne jak niedobór witaminy B12, prowadzący do zaburzenia funkcjonowania systemu nerwowego i produkcji krwinek we krwi. Osoby żywiące się wyłącznie owocami są narażone na zaburzenia jedzenia – mają poważny problem z powrotem do normalnej, zbilansowanej diety. Dodatkowo, w czasie diety owocowej mogą pojawić się bóle i zawroty głowy, omdlenia, bóle migrenowe, zaburzenia widzenia, szumy w uszach, drgawki, nadmierna potliwość, bóle brzucha i podbrzusza, uczucie głodu. Działania niepożądane uzależnione są od indywidualnych predyspozycji każdej osoby.

BIBLIOGRAFIA:

1.Dr med. Ewa Dąbrowska, Dieta warzywno-owocowa a harmonia ciała, Sofra, 2015;
2.http://www.domzdrowia.pl/artykul/dieta-owocowa-jadlospis-793

    • [dostęp 28.05.2017];

3.http://kalorycznosc.eu.interiowo.pl/OwoceiPrzetwory.html

    [dostęp 28.05.2017];

Powyższe opracowanie przedstawia wiedzę i poglądy jej autorów według stanu na dzień sporządzenia niniejszego opracowania, które zostało przygotowane z zachowaniem należytej rzetelności oraz staranności przy utrzymaniu zasad metodologicznej poprawności, a także obiektywizmu na podstawie ogólnodostępnych informacji, pozyskanych ze źródeł wiarygodnych według serwisu BioTrendy.pl w dniu publikacji opracowania. Serwis BioTrendy.pl nie gwarantuje jednakże ich kompletności oraz dokładności, w szczególności, w przypadku, gdyby informacje na podstawie, których wspierano się przy sporządzaniu powyższego opracowania okazały się niekompletne, niedokładne lub nie w pełni odzwierciedlały stan faktyczny. Serwis BioTrendy.pl nie ponosi odpowiedzialności za decyzje podjęte na podstawie niniejszego opracowania, ani za szkody poniesione w wyniku tych decyzji. Ponadto serwis BioTrendy.pl nie stanowi oraz nie zastępuje porady lekarskiej, a także nie prowadzi działalności leczniczej polegającej na udzielaniu świadczeń zdrowotnych w rozumieniu art. 3 ust 1 ustawy o działalności leczniczej. Powielanie bądź publikowanie w jakiejkolwiek formie niniejszego opracowania, lub jego części, oraz zwartych w nim informacji, czy wykorzystywanie materiału do własnych opracowań celem publikacji, bez uprzedniej, pisemnej zgody właścicieli serwisu BioTrendy.pl jest zabronione. Powyższe opracowanie stanowi utwór i jest prawnie chronione zgodnie z Ustawą z 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. 1994 nr 24 poz. 83 z późn. zm.).

Protected by Copyscape

Facebook Twitter

Zobacz również: