Zielona kawa (green coffee) – właściwości i zastosowanie

Zielona kawa (green coffee) – właściwości i zastosowanie

Zielona kawa, nazywana również kawą surową, to nic innego, aniżeli zwykłe ziarna kawy, które nie przeszły procesu palenia 1. Kawowce przywędrowały do Europy przede wszystkim z Afryki. Chociaż wyróżnia się ponad sto gatunków krzewów i drzew przynależnych do kawowców, tylko nieliczne z nich możemy spotkać w Azji. Historia kawy liczy sobie blisko tysiąc pięćset lat. Kawowce uprawiane są bowiem od VI wieku naszej ery. Obecnie plantacje kawowców znajdziemy nie tylko na wspomnianych wyżej kontynentach, ale również w Ameryce Południowej. Kawa – również zielona – powstaje z owoców kawowca: czerwonych pestkowców wyglądem przypominającym jagodę 2.

Kawa jako napój wywodzi się z Etiopii. Chociaż znana od stuleci, do Europy trafiła dopiero w XVI wieku. W Polsce kawa pojawiła się pod koniec XVII wieku za sprawą Turków roszczących sobie ówcześnie prawo do Mołdawii. Od samego początku napój ten cieszył się niesłabnącą popularnością – wpierw wśród wyższych klas, potem stopniowo wśród zwykłego ludu. Jako że uprawa kawy wymaga odpowiednich warunków klimatycznych, niemożliwym jest jej produkcja w Polsce. Najpopularniejszy rodzaj kawy – Arabikę – uprawia się w klimacie subtropikalnym, na wysokości do 1200 m n.p.m.

DZIAŁANIE NA ORGANIZM

Nie sposób jest wymienić wszystkich pozytywnych właściwości prozdrowotnych zielonej kawy. Specyfik ten – podobnie jak tradycyjna kawa – doskonale sprawdzi się w przypadku odchudzania. Większość producentów suplementów diety na bazie zielonej kawy, reklamuje swoje produkty wskazując tylko tą jedną cechę – wpływ na redukcję wagi. Warto nadmienić jednak, że niepalona kawa wykazuje znacznie większe działanie zdrowotne. W ziarnach niepalonej (zielonej) kawy znajdziemy nie tylko białko, tłuszcz i wodę, ale również kofeinę, związki mineralne z przewagą potasu oraz magnezu, węglowodany, kwasy organiczne (w tym kawowy i chlorogenowy), glikozydy, pektyny oraz szereg witamin z grupy B 6. Ziarna zielonej kawy posiadają szereg alkaloidów purynowych (nie tylko kofeinę, ale również teofilinę i teobrominę) i blisko 180 substancji lotnych 7. Zielona kawa posiada znacznie więcej przeciwutleniaczy, aniżeli zielona herbata. Dodatkowo, zawarty w niej kwas chlorogenowy o silnych właściwościach antyoksydacyjnych zapobiega oraz hamuje postępowaniu procesów starzenia się organizmu. Regularne spożywanie suplementów diety na bazie zielonej kawy bądź samego napoju sprzyja utrzymaniu zdrowej i młodej skóry, również skóry twarzy. Warto nadmienić, iż kwas chlorogenowy obniża poziom wchłaniania się cukrów w przewodzie pokarmowym 3, 4. Regularnie spożywana bądź pita zielona kawa wyraźnie poprawia aktywność naczyń krwionośnych, usprawniając przepływ krwi, a także obniżając ciśnienie krwi. Wpływając bezpośrednio na stężenie tlenku azotu w krwiobiegu, w połączeniu z kwasem kawoilochinowym i chlorogenowym ogranicza wystąpienie chorób układu krwionośnego 8, 9. Zielona kawa obniża stężenie kortyzolu, obniżając jednocześnie ciśnienie tętnicze i normalizując poziom stresu 10. Na szczególną uwagę zasługuje jej działanie neuroprotekcyjne. Kawa chroni bowiem komórki mózgowe, zabezpieczając ich delikatną strukturę przed stresem oksydacyjnym. Dzięki temu doskonale nadaje się jako wsparcie walki z chorobami takimi jak Parkinson bądź Alzhaimer 11. Zielona kawa jest wykorzystywana głównie przy redukcji tkanki tłuszczowej. Regularnie spożywana hamuje proces gromadzenia się komórek tłuszczowych, sprzyja bezpiecznemu (bez efektu jojo) odchudzaniu, blokuje absorpcję tłuszczu (dzięki kofeinie), zmniejsza wchłanianie glukozy w jelicie (za sprawą kwasu chlorogenowego) 12.

SUPLEMENTACJA

Zieloną kawę znajdziemy niemal wszędzie – zarówno w sklepach Internetowych jak i stacjonarnych. Decydując się na zakup zielonej kawy ze względu na jej właściwości zdrowotne, warto szukać produktów sprawdzonych producentów. Zielona kawa dostępna jest zarówno w formie wygodnych do połykania kapsułek (tabletek) jak i proszku przypominającego wyglądem klasyczną kawę 1, 14.

SUPLEMENTY DIETY ZAWIERAJĄCE ZIELONĄ KAWĘ (1):


(1) Powyższe zestawienie przedstawia najczęściej wybierane produkty w danej kategorii, w ramach serwisu BioTrendy.pl

STOSOWANIE

Jeśli chodzi o kawę do picia, proporcje ustala się zgodnie z zaleceniami producenta bądź własnymi upodobaniami – tak jak w przypadku klasycznej kawy. Standardowy napój winien zawierać do trzech łyżeczek zmielonej kawy. Długość parzenia nie powinna natomiast przekroczyć pięciu minut. Zielona kawa doskonale łączy się z różnego rodzaju dodatkami. Warto nadmienić jednak, że jeżeli zależy nam na redukcji nadprogramowych kilogramów, znacznie lepiej sprawdzi się klasyczna postać kawy – bez cukru i mleka. Tabletki na bazie zielonej kawy należy spożywać zgodnie z zaleceniami producenta, nie przekraczając zalecanej porcji do spożycia 5, 14.

MOŻLIWE DZIAŁANIA NIEPOŻĄDANE

Zielona kawa jest stosunkowo bezpiecznym specyfikiem, jednakże niezalecanym dla każdego. Zarówno napój jak i suplementy diety na bazie zielonej kawy nie są wskazane dla osób borykających się z cukrzycą i przyjmujących leki cukrzycowe, jednostek cierpiących na przewlekłe choroby serca oraz nadciśnienie, kobiet w ciąży oraz pań karmiących piersią. Nie zaleca się wywaru z zielonej kawy również osobom poniżej szesnastego roku życia 13.

BIBLIOGRAFIA / REFERENCES:

1. Joanna Brodziak, Kawa zielona – charakterystyka, właściwości, zastosowanie, Uroda.abczdrowie.pl, 14.02.2020 [dostęp: 01.03.2020];
2. Coffee bean, Wikipedia.org – The Free Encyclopedia, 28 October 2016 [dostęp: 01.04.2018];
3. Alicandro G, Tavani A, La Vecchia C., Coffee and cancer risk: a summary overview, European journal of cancer prevention: the official journal of the European Cancer Prevention Organisation (ECP), 2017 Sep; 26(5): 424-432;
4. Han ME, Park KH, Baek SY, Kim BS, Kim JB, Kim HJ, Oh SO., Inhibitory effects of caffeine on hippocampal neurogenesis and function, Biochemical and biophysical research communications, 2007 May 18; 356(4): 976-80;
5. Kennedy OJ, Roderick P, Buchanan R, Fallowfield JA, Hayes PC, Parkes J., Systematic review with meta-analysis: coffee consumption and the risk of cirrhosis, Alimentary pharmacology and therapeutics, 2016 Mar; 43(5): 562-74;
6. Witas, T. , Kiszka, M., Optymalizacja warunków fizykochemicznych uwalniania i oznaczania dialdehydu malonowego (MDA) w kawie palonej w obecności gliceralu (GAL), Zeszyty Naukowe Akademii Morskiej w Szczecinie, 2007, nr 12 (84): 203-218;
7. Izabela Chrostowska-Siwek, Związki lotne jako wyróżniki zmian przechowalniczych kawy, Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, Poznań, 2011;
8. Li Kwok Cheong JD, Croft KD, Henry PD, Matthews V, Hodgson JM, Ward NC., Green coffee polyphenols do not attenuate features of the metabolic syndrome and improve endothelial function in mice fed a high fat diet, Archives of Biochemistry and Biophysics, 2014 Oct 1; 559: 46-52;
9. Kozuma K, Tsuchiya S, Kohori J, Hase T, Tokimitsu I., Antihypertensive effect of green coffee bean extract on mildly hypertensive subjects, Hypertensive Research, 2005 Sep; 28(9): 711-8;
10. Revuelta-Iniesta R, Al-Dujaili EA., Consumption of green coffee reduces blood pressure and body composition by influencing 11β-HSD1 enzyme activity in healthy individuals: a pilot crossover study using green and black coffee, BioMed Research International, 2014; 2014: 482704;
11. Francesco Sofi, Andrea A. Conti, Anna Maria Gori, Maria Luisa Eliana Luisi, Alessandro Casini, Rosanna Abbate, Gian Franco Gensini, Coffee consumption and risk of coronary heart disease: A meta-analysis, Nutrition, Metabolism and Cardiovascular Diseases, Volume 17, Issue 3, March 2007, Pages 209-223;
12. Katarzyna Pastusiak, Monika Dudek, Matylda Kręgielska-Narożna, Marta Walczak-Gałęzewska, Joanna Suliburska, Paweł Bogdański, Zielona kawa a parametry gospodarki węglowodanowej oraz wartości ciśnienia tętniczego, Forum Zaburzeń Metabolicznych, 2016, 7(4), 170–175;
13. Thom E., The effect of chlorogenic acid enriched coffee on glucose absorption in healthy volunteers and its effect on body mass when used long-term in overweight and obese people, Journal of International Medical Research, 2007, 35(6), 900–908;
14. Redakcja portalu Onet.pl, Zielona kawa – na czym polega jej działanie?, Medonet.pl, 21.02.2020 [dostęp: 21.03.2020];

Powyższe opracowanie przedstawia wiedzę i poglądy jej autorów według stanu na dzień sporządzenia niniejszego opracowania, które zostało przygotowane z zachowaniem należytej rzetelności oraz staranności przy utrzymaniu zasad metodologicznej poprawności, a także obiektywizmu na podstawie ogólnodostępnych informacji, pozyskanych ze źródeł wiarygodnych według serwisu BioTrendy.pl w dniu publikacji opracowania. Serwis BioTrendy.pl nie gwarantuje jednakże ich kompletności oraz dokładności, w szczególności, w przypadku, gdyby informacje na podstawie, których wspierano się przy sporządzaniu powyższego opracowania okazały się niekompletne, niedokładne lub nie w pełni odzwierciedlały stan faktyczny. Serwis BioTrendy.pl nie ponosi odpowiedzialności za decyzje podjęte na podstawie niniejszego opracowania, ani za szkody poniesione w wyniku tych decyzji. Ponadto serwis BioTrendy.pl nie stanowi oraz nie zastępuje porady lekarskiej, a także nie prowadzi działalności leczniczej polegającej na udzielaniu świadczeń zdrowotnych w rozumieniu art. 3 ust 1 ustawy o działalności leczniczej. Powielanie bądź publikowanie w jakiejkolwiek formie niniejszego opracowania, lub jego części, oraz zwartych w nim informacji, czy wykorzystywanie materiału do własnych opracowań celem publikacji, bez uprzedniej, pisemnej zgody właścicieli serwisu BioTrendy.pl jest zabronione. Powyższe opracowanie stanowi utwór i jest prawnie chronione zgodnie z Ustawą z 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. 1994 nr 24 poz. 83 z późn. zm.).

Protected by Copyscape

Facebook Twitter

Zobacz również: